Programplaner og emneplaner - Student
UTVB2000 Makt og politikk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Power and Politics - Intermediate Level
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i utviklingsstudier
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
HØST 2022
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
For opptak til studiet kreves generell studiekompetanse og minimum to års arbeidserfaring.
Søkere uten generell studiekompetanse kan vurderes på grunnlag av realkompetanse. Ved vurdering av realkompetanse gjelder generelle bestemmelser fra Retningslinjer for opptak på grunnlag av realkompetanse ved OsloMet - storbyuniversitetet. Som relevant yrkespraksis regnes arbeid i bibliotek eller beslektede institusjoner.
Forkunnskapskrav
Formålet med fysioterapeututdanning er å utdanne brukerorienterte, selvstendige og reflekterte fysioterapeuter som kan inngå i et faglig og tverrprofesjonelt samarbeid i et samfunn som preges av mangfold og endring. Kandidaten skal ha tilegnet seg en kompetanse som sikrer profesjonsutøvelse i samsvar med samfunnets krav og behov for fysioterapifaglige tjenester.
Kompetansen kan deles inn i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Kandidaten har
- inngående kunnskap om kroppen, spesielt bevegelsessystemet
- kunnskap om samspillet mellom individ og miljø
- kunnskap om ulike perspektiver på helse og sykdom
- inngående kunnskap om teorier, funksjonsundersøkelser samt intervensjoner knyttet til bevegelse og funksjon gjennom livsløpet innen virksomhetsområdene helsefremmende, forebyggende, behandlende, re- og habiliterende virksomhet
- kritisk forståelse av teorier og prinsipper for tilpasset fysisk aktivitet og trening
- kritisk forståelse av teorier og prinsipper innen manuelle undersøkelser og terapeutiske intervensjoner
- kritisk forståelse av teorier og prinsipper innen kommunikasjon og samspill, motivasjon og læring, mestring og endringsarbeid
- grunnleggende kunnskap om forskningsetikk, forskningsdesign og -metoder for innhenting av og analyse av materiale i fysioterapi
Ferdigheter
Kandidaten kan
- fremme deltakelse og likeverdig relasjon med pasient/bruker ved planlegging og gjennomføring av fysioterapi
- analysere kognitive, emosjonelle og fysiske forhold relatert til pasientens/brukerens funksjonsproblemer og situasjon
- gjenkjenne indikasjoner på mulig alvorlig underliggende patologi
- beherske relevante kartleggingsverktøy, funksjonsundersøkelser, tester og teknikker/metoder i forhold til pasientens/bruker funksjonsproblemer og situasjon
- gjennomføre relevant intervensjon ved å bruke forsknings- og erfarings basert kunnskap, samt brukerkunnskap og brukermedvirkning
- vise klinisk kompetanse der manuelle, kroppslige og verbale virkemidler utfyller hverandre i samarbeidssituasjoner med pasient/bruker
- dokumentere, kvalitetssikre og evaluere fysioterapi
- veilede og undervise pasienter/brukere, pårørende og samarbeidspartnere
- vise grunnleggende ferdigheter i formulering av problemstilling, i valg av forskningsdesign, i valg av egnete metoder, i analyse av innsamlet materiale og i formidling av resultater
- opptre profesjonelt som fysioterapeut på faglig forsvarlig måte og vise respekt, omsorg og empati i samhandling med pasient/bruker, pårørende og andre
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan nyttiggjøre seg forskningsresultater i yrkesutøvelsen, reflektere kritisk over egen fagutøvelse og ta medansvar for å videreutvikle fagkunnskap
- viser et helhetlig syn på mennesket og respekt for menneskets integritet og rettigheter
- kan samhandle og samarbeide med pasienter/brukere, pårørende og andre samarbeidspartnere på tvers av profesjoner, etater og helsetjenestenivåer
- kan reflektere over etiske problemstillinger og vise etisk handlingsberedskap
- kan planlegge og gjennomføre prosjekter og komplekse arbeidsoppgaver, vise innsikt i kreative prosesser og behersker enkle verktøy som benyttes i innovasjon og entreprenørskap
- kan formidle fagstoff skriftlig og muntlig ved bruk av egnede og varierte uttrykksformer
- har kunnskap om nasjonale og globale helse- og miljøutfordringer, det multikulturelle samfunn og storbyers spesielle muligheter og utfordringer
- har innsikt i helse- og sosialpolitiske rammebetingelser, føringer og prioriteringer
Læringsutbytte
Første studieår omfatter samfunnsvitenskapelige fag (psykologi, pedagogikk, vitenskapsteori og forskningsmetode) og naturvitenskapelige fag (anatomi og fysiologi, bevegelseslære og biomekanikk). Profesjonsspesifikke fag omfatter egenbevegelse i form av Mensendieck-gymnastikk, palpasjon, sykegrep, massasje, klinisk observasjon samt fysioterapeutisk funksjonsundersøkelse.
Andre studieår inneholder sykdomslære og forebyggende, behandlende, rehabiliterende og habiliterende fysioterapi. Fokus er på tilpasset fysisk aktivitet og trening, både individuelt og i grupper, og spesifikk behandlende, habiliterende og rehabiliterende fysioterapi hvor målet er å redusere smerte, fremme funksjon, aktivitet og deltakelse.
Tredje studieår utdyper forebyggende, behandlende, rehabiliterende og habiliterende fysioterapi gjennom to lange kliniske praksisperioder og bacheloroppgaven i fysioterapi. Det omhandler også interprofesjonelt samarbeid med fokus på folkehelse lokalt og globalt. Vekten legges på tiltak som kan opprettholde og fremme helsetilstanden i befolkningen og forebygge sykdom, skader og lidelser.
Studiet er et fulltidsstudium og er organisert i 11 emner. Emnene bygger på hverandre for å tilrettelegge for faglig progresjon med stigende krav til kompetanse i og forståelse av fysioterapifaget og relatert kunnskap. Alle emner avsluttes med eksamen. Studieåret er på 40 uker, og det forventes en arbeidsinnsats på 40 timer pr. uke. Dette innebærer både undervisning med lærer, studentenes egenaktivitet, praksisperioder og eksamen.
10 av emnene er profesjonsspesifikke mens emnet International Public Health er felles for flere av studiene ved Fakultet for helsefag. Kull 2018 deltar i den tverrprofesjonelle satsingen INTERACT, hvor studentene gjennomfører INTER1100 i sitt første studieår. For nærmere informasjon om INTERACT, se https://hioa.no/interact/ Se også nærmere beskrivelse i emneplanene som gjelder for kullet ditt. Grunnet INTERACT-satsingens art tas det forbehold om mindre justeringer i undervisningsopplegget i løpet av studieåret.
Studieprogresjon
Første studieår må være bestått før studenten kan påbegynne andre studieår, og andre studieår må være bestått før studenten kan påbegynne tredje studieår.
Innhold
Veilederutdanning for praksislærere i barnehage
Supervision and Mentoring for Cooperating Teachers in Early Childhood Teacher Education
Samlings- og nettbasert samlinger
Kompetanse for framtidens barnehage (oppdrag)
Godkjent av fakultetets studieutvalg 2. mars 2017
Revisjon godkjent av utdanningsutvalget 28. februar 2018
Emneplanen gjelder fra høstsemester 2019
Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier
Institutt for barnehagelærerutdanning
Arbeids- og undervisningsformer
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap og ferdigheter:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for grunnleggende metodeprinsipper som benyttes innen medisinsk biokjemi, som enzymaktivitetsmålinger, enzym-substrat målinger og immunoassays
- kan gjøre rede for forhold som kan påvirke målingene og analyseresultater i alminnelighet
- kan gjøre rede for oppbygging og måleprinsipp for utvalgte analyseautomater
- kan forklare analysers reaksjonsforløp og beregne resultater basert på disse
- kan gjøre rede for analytisk kvalitetsovervåking av biokjemiske analyser
- kjenner til hvordan informasjonsteknologi og automasjonssystemer brukes i laboratorier innen medisinsk biokjemi
- kan forklare hva som menes med laboratorieinformasjonssystemer (LIS), mellomvareløsninger og styringssystemer for analyseinstrumenter
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende relevante dokumenter som prosedyrer, produktinformasjon og metodeapplikasjoner
- kan vurdere prøvematerialers kvalitet
- kan planlegge og gjennomføre eget laboratoriearbeid
- kan vurdere analyseresultaters pålitelighet på grunnlag av biokjemisk, metodologisk og teknisk kunnskap
- kan uføre oppstart, daglig vedlikehold og kvalitetskontroll av utvalgte instrumenter i emnet
- kan utføre manuelle laboratorieanalyser
- kan følge prosedyrer for manuell og automatisert analysegang
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Se emneplanen.
Vurdering og eksamen
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- minimum 90 prosent tilstedeværelse i laboratorieundervisning
Hjelpemidler ved eksamen
OsloMet - storbyuniversitetet har mange utvekslingsavtaler som alle er grundig kvalitetssikret og utformet med tanke på å bidra til faglig og personlig utvikling. Det er tilrettelagt for 2 - 6 måneders studium i utlandet i 3. studieår. Mulighetene er knyttet opp mot teoristudier, praksisstudier og bacheloroppgave. Alle oppgaver i tilknytning til utvekslingsstudier må skrives på engelsk. Vi viser til kriterier for studentutveksling og informasjon om utenlandsopphold.
Utvekslingsavtalene tilbyr studenter fra universitetets internasjonale samarbeidspartnere å ta deler av studiet her. Alle emner kan være aktuelle for skandinavisk talende, mens det er de tre emnene i 3. studieår som kan være aktuelle for engelskspråklige. Særlig gjelder dette emnet IPH3000 som i sin helhet går på engelsk for alle studentene, og som er aktuelt både for bachelor- og videreutdanningsstudenter.
Studentene må være forberedt på at noe av undervisningen kan foregå på engelsk.
En viktig del av internasjonalisering er de ansattes nettverk, forskningssamarbeid og andre former for samarbeid med kolleger i andre land. Utdanningen er også representert i internasjonale nettverk og andre fora knyttet til utdanning av fysioterapeuter.
Vurderingsuttrykk
Se emneplanen.
Sensorordning
Se emneplanen.
Opptakskrav
Se emneplanen.