Programplaner og emneplaner - Student
UTVB1300 Innføring i metoder og vitenskapsteori Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Introduction to methods and scientific theory
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i utviklingsstudierUtviklingsstudier årsstudium
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Pensum
-
VÅR 2021
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
The student must have been admitted to the Master’s Degree Programme in Health Sciences - Specialisation in Public Health Nursing.
Forkunnskapskrav
Ingen.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har omfattende kunnskap om hvordan barn lærer språk, med fokus på begynneropplæring
- har omfattende kunnskap om flerspråklighet som ressurs i klasserommet
- har kunnskap om engelsk som verdensspråk og hva dette innebærer for utviklingen av språklig, kommunikativ og interkulturell kompetanse
- har kunnskap om sentrale dokumenter og ressurser for engelskfaget
- har kunnskap om estetiske læringsformer
- har detaljert kunnskap om tilegnelse av ordtilfang og om strukturer i engelsk fra lyd- til tekstnivå
- har omfattende kunnskap om engelsk skjønnlitteratur fra ulike tider for barn og unge
- kjenner til et rikt utvalg sanger, rim, litteratur, film og andre kulturelle uttrykk som kan brukes i undervisning av barn ¿
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke engelsk muntlig og skriftlig, sikkert og funksjonelt i ulike sjangre
- kan planlegge, lede og kritisk vurdere varierte og differensierte læringsaktiviteter, også digitale, som fremmer dybdelæring og utvikling av de grunnleggende ferdighetene ¿
- kan kartlegge og vurdere lese- og skriveferdigheter og sette i verk relevante tiltak for tilpasset opplæring ¿
- kan bruke underveisvurdering for å veilede elever i engelskopplæringen
- kan muntlig og skriftlig diskutere et rikt utvalg skjønn- og faglitteratur
- kan innhente og tilrettelegge informasjon om samfunnsspørsmål og kulturelle tema til bruk i undervisningen, blant annet i tverrfaglige prosjekt ¿
- kan finne fram til, forstå, vise til og reflektere over relevant engelskfaglig forskningslitteratur og skrive akademiske fagtekster
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere kritisk over egen læring og praksis i lys av etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst
- kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å kartlegge og tilrettelegge for elevers læring og utvikling
- kan vedlikeholde og utvikle egen språklig og didaktisk kompetanse og bidra til faglig utvikling og nytenkning
Innhold
100 % overlap with HELPRA1 Clinical Studies
Arbeids- og undervisningsformer
The following required coursework must be approved before a student can take the final examination:
- a minimum of 90 % attendance during practical studies
- the student must have prepared an individual plan for the practical studies based on the learning outcomes for the course
- written assignment of up to 1,500 words, individually or in groups of two to three students
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
The course is open to students in the Bachelor Programme. Students who want to take the course as an independent module must have completed at least a one-year introductory course in Development Studies at OsloMet (or previously HiO and HiOA), the University of Agder or equivalent courses at other universities / university colleges in Norway or abroad.
Vurdering og eksamen
Grade scale A-F.
Hjelpemidler ved eksamen
Deleksamen 1: Ingen hjelpemidler.
Deleksamen 2: Alle hjelpemidler tillatt.
Vurderingsuttrykk
Bestått/ikke bestått.
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.