EPN-V2

One-year Programme in Development Studies, Foundation Level Programme description

Programme name, Norwegian
Utviklingsstudier årsstudium
Valid from
2020 FALL
ECTS credits
60 ECTS credits
Duration
2 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history

Introduction

Årsstudiet i utviklingsstudier er identisk med første år av Bachelorstudium i utviklingsstudier ved OsloMet. Det er et tverrfaglig studium og har elementer fra geografi, historie, sosialantropologi, religionsvitenskap, sosiologi, statsvitenskap, utdanningsvitenskap og økonomi. Det særegne med studiet er måten disse fagene kombineres og anvendes på til å reise problemstillinger og utvikle kunnskap om Nord-/Sør-forhold og utviklingsspørsmål. En vesentlig del av studiet består av et feltarbeid og utarbeidelse av en feltoppgave. Feltarbeidet er obligatorisk og foregår i form av et forpliktende gruppearbeid. Det kan gjennomføres i et land i Sør eller i Norge.

Bestått årsstudium gir grunnlag for å søke opptak til påbyggingsemner i utviklingsstudier eller søke direkte opptak til andre studieår i Bachelorstudium i utviklingsstudier ved OsloMet. Fullført bachelorstudium kvalifiserer for opptak til Master’s Programme in International Education and Development ved OsloMet og til masterstudier ved andre høgskoler eller universiteter.

Gjennom studiet vil studentene kvalifisere seg for arbeid med informasjonsvirksomhet omkring Nord/Sør-forhold, for utviklingsarbeid i land i Sør og for ulike typer arbeid i private og offentlige organisasjoner i Norge og i utlandet.

Target group

Årsstudium i utviklingsstudier henvender seg til studenter som er interessert i tverrfaglig samfunnsvitenskap med vekt på utviklingsproblemer og Nord-Sør forhold.

Studiet henvender seg til:

  • søkere som ønsker å ta dette faget som en del av Bachelorstudium i utviklingsstudier ved OsloMet eller som ønsker å bruke det som en del av et utdanningsløp ved andre høgskoler eller universiteter
  • yrkesutøvere som arbeider med bistand og internasjonale spørsmål i private og offentlige organisasjoner eller driver informasjonsvirksomhet innenfor feltet
  • lærere, helse- og sosialarbeidere og andre med behov for videreutdanning i internasjonale og flerkulturelle spørsmål

Admission requirements

Public health work is society's organized effort to maintain, improve and promote the population's health, both locally and globally. Interventions are directed towards factors that contribute to better health and factors that might represent a health risk. Public health work is concerned with reducing health inequalities through work on equity, accessibility and quality of services.

An increase in disease rates, long term conditions and lifestyle illnesses are expected in the future. This is a consequence of demographic changes and a result of people's health behaviour. Competence in inter-professional and inter-sectoral collaboration in both public and private sectors is crucial to meeting challenges.

ECTS-Distribution

Theory and method

  • Part I 0,5
  • Part II 1,0

Ethics

  • Part I 0,5

Governing

  • Part I 3,0
  • Part II 3,0

Communication

  • Part I 0,5

Health promotion & Preventative work

  • Part I 0,5
  • Part II 1,0

Sum

  • Part I 5,0
  • Part II 5,0

Learning outcomes

Completion of the first and second academic year.

Content and structure

Årsstudiet i utviklingsstudier er organisert som et heltidsstudium over ett studieår (60 studiepoeng). Studiet framstår som et helhetlig studieprogram og er bygd opp av fire emner. To emner arrangeres i høstsemesteret, og to emner i vårsemesteret.

 

Emnet Introduksjon til utviklingsstudier (20 studiepoeng) gir en første innføring i utviklingsstudier, et tverrfaglig, samfunnsvitenskapelig studium av samfunnsforhold i fattige land (Sør), og disse landenes forhold til rike land (Nord-Sør-forhold).

 

Regionalkunnskap og globalhistorie (10 studiepoeng) gir generell kunnskap om de fire regionene Afrika sør for Sahara, Asia, Latin-Amerika og Midtøsten/Nord-Afrika, samt om globalhistorie. I tillegg omfatter emnet nødvendige forkunnskaper og forberedelser for feltarbeidet som gjennomføres i vårsemesteret.

 

Emnet Innføring i metoder og vitenskapsteori (10 studiepoeng) gir en grunnleggende innføring i et bredt spekter av metodiske tilnærminger og metodiske teknikker som er relevante for gjennomføring av et selvstendig gruppebasert feltarbeid innen utviklingsstudier. I tillegg omfatter emnet en innføring i relevante vitenskapsteoretiske og etiske problemstillinger.

 

En sentral del av årsstudiet er et femukers feltarbeid i et land i Sør/i Norge, som gjennomføres i emnet Feltarbeid i utviklingsstudier (20 studiepoeng) i vårsemesteret. Studentene gjør da i gruppe en undersøkelse av relevante problemstillinger i faget og skriver en fyldig feltoppgave i etterkant av feltoppholdet.

 

Pensum, undervisning, arbeidsformer og arbeidskrav i de fire emnene er definert i forhold til feltarbeidet. Forberedelsene til feltoppholdet starter tidlig i første semester med valg av land, gruppedannelser og valg av tema for feltarbeidet.

 

Oversikt over Utviklingsstudier årsstudium:

  • UTVB1100 Introduksjon til utviklingsstudier
  • UTVB1200 Regionalkunnskap og globalhistorie
  • UTVB1300 Innføring i metoder og vitenskapsteori
  • UTVB1400 Feltarbeid i utviklingsstudier

 

Progresjonskrav

For studenter tatt opp til Utviklingsstudier årsstudium gjelder følgende progresjonskrav:

 

For å kunne starte på emnet UTVB1400 Feltarbeid i utviklingsstudier i vårsemesteret kreves

  • godkjent arbeidskrav i emnet UTVB1100 Introduksjon til utviklingsstudier
  • gjennomført emnet og bestått eksamen i UTVB1200 Regionalkunnskap og globalhistorie i foregående semester
  • godkjente arbeidskrav i emnet UTVB1300 Innføring i metoder og vitenskapsteori i inneværende semester.

 

I særskilte tilfeller kan det vurderes om kravet om at eksamen på emne UTVB1200 Regionalkunnskap og globalhistorie må være bestått for å kunne starte på emne UTVB1400 Feltarbeid i utviklingsstudier kan avvikes.

 

Begrunnelse for dette progresjonskravet:

Omfattende og grundige forberedelser er nødvendige for å kunne gjennomføre feltarbeid med datainnsamling. Ved at studentene oppfyller disse progresjonskravene sikrer vi at de har en felles plattform for feltarbeidet som foregår i grupper.

Optional course Spans multiple semesters

1st year of study

2. semester

Teaching and learning methods

Part 1 - The Scope of Global Public Health

5 ECTS

Learning outcomes

On successful completion of this part the student will achieve the following learning outcomes:

Knowledge

The student is able to

  • describe the challenges in welfare systems, relevant national legislation, and international agreements
  • describe the past, and present developments and achievements of public health and discuss possible future challenges within the field
  • describe social inequalities in health and their consequences nationally and globally
  • describe epidemiology and different cost analyses, and discuss inter-professional, inter-sectoral and evidence-based interventions with target groups
  • discuss the principles of universal design from a human rights and democratic perspective

Skills

The student is able to

  • address challenges in public health and demonstrate how to intervene professionally in collaboration with others
  • demonstrate communication skills to improve health literacy
  • search for relevant research, analyze these and apply to the findings in their assignment

General competences

The student is able to

  • apply the tools of innovation and entrepreneurship in public health issues and communicate the results to an audience
  • reflect upon ethical issues and discuss intercultural perspectives in public health

Part II - Environmental Conditions and Population Health

5 ECTS

Learning outcomes

On successful completion of this part the student will achieve the following learning outcomes:

Knowledge

The student is able to

  • discuss the interactions between the environment and sustainable development, and their effect on health
  • describe health care emergency interventions following different types of disasters, and discuss challenges encountered
  • discuss inter-professional and inter-sectoral interventions focusing on communicable and non-communicable diseases, including mental conditions
  • describe how inter-professional and inter-sectoral practice might contribute to improve and promote mental health
  • describe the distribution of different types of injuries nationally and globally and how to prevent them
  • discuss how to promote occupational health and to prevent occupational health hazards
  • discuss theoretical models for behavioral change and their application

Skills

The student is able to

  • reflect upon priorities in public health and the consequences for population health
  • demonstrate communication skills to strengthen social capital through social marketing and reflect on intervention strategies and their efficacy
  • reflect upon a comprehensive view of humanity and human rights

General competences

The student is able to

  • reflect upon diversity and how different ethnic, religious and cultural background may influence communication between people
  • demonstrate how to disseminate public health knowledge collaboratively with target groups and stakeholders
  • apply research methods in solving public health problems

Internationalisation

The learning and teaching approach consists of group work supported by lectures, workshops and self-studies. Groups, consisting of approximately 5 students, focus on assignments facilitated by tutors. Every group member contributes to the creation and presentation of all assignments. Part I includes two assignments while part II has one assignment. See the teaching plan for further details.

All parts of the course have a focus on interactivity in promoting knowledge exchange and on inter-professional collaborative dialogue, enhancing self-awareness in the professional role. The students will gain practice in decision-making and problem-solving, related to client-centered and evidence-based practice.

Work requirements

The following required coursework must be approved before the student can take the exam:

Group assignments, part I:

  • submit a written interactive lecture in English, including an oral presentation of the lecture in English, max 20 minutes
  • submit a written innovation/business plan in English, max 350 words, including an oral presentation of the plan in English, approx. 2 minutes

Group assignment, part II:

  • submit a written project plan in English, max 1500 words, including an oral presentation of the plan in English, max 15 minutes

All group assignments must be published on the course web site in Canvas. The assignments must be signed electronically by all members of the group.

Assessment

Vurderingsordninger i studieprogrammet:

  • Semester 1, UTVB1100 Introduksjon til utviklingsstudier, 20 stp., individuell skriftlig hjemmeeksamen, A-F
  • Semester 1, UTVB1200 Regionalkunnskap og globalhistorie, 10 stp., individuell muntlig eksamen, A-F
  • Semester 2, UTVB1300 Innføring i metoder og vitenskapsteori, 10 stp., individuell 4-timers eksamen under tilsyn, A-F
  • Semester 2, UTVB1400 Feltarbeid i utviklingsstudier, 20 stp., feltoppgave (i gruppe), A-F

 

Vurderingskriterier:

  • A, fremragende: Fremragende presentasjon som klart utmerker seg. Kandidaten viser usedvanlig god reflekterende og analytisk evne og uvanlig stor grad av faglig modenhet og selvstendighet.
  • B, meget god: Meget god presentasjon. Kandidaten viser god reflekterende og analytisk evne og stor grad av faglig modenhet og selvstendighet. Mindre mangler kan aksepteres.
  • C, god: Jevnt god presentasjon som er tilfredsstillende på de fleste områder. Kandidaten viser en viss reflekterende og/eller analytisk evne og en viss grad av faglig modenhet og selvstendighet. En del mangler kan aksepteres.
  • D, nokså god: En akseptabel prestasjon med noen vesentlige mangler. Kandidaten viser en viss svakhet når det gjelder reflekterende og/eller analytisk evne og har relativt lav grad av faglig modenhet og selvstendighet.
  • E, tilstrekkelig: Prestasjonen tilfredsstiller minimumskravene, men heller ikke mer. Kandidaten viser klare svakheter når det gjelder reflekterende og/eller analytisk evne og har lav grad av faglig modenhet og selvstendighet.
  • F, ikke bestått: Prestasjonen tilfredsstiller ikke de faglige minimumskravene. Kandidaten viser både manglende faglig modenhet og selvstendighet.

Other information

Godkjent av KUF 09. desember1986

Redaksjonelle endringer foretatt 2. mai 2015

Revisjon godkjent av studieutvalget ved LUI 23. mai 2016

Revisjon godkjent av studieutvalget 11. mai 2017

Redaksjonell endring lagt inn 12. juli 2018

Revisjon godkjent på fullmakt av leder i utdanningsutvalget 22. mars 2019 Gjeldende fra høstsemesteret 2019