Programplaner og emneplaner - Student
UTVB1200 Regionalkunnskap og globalhistorie Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Area Studies and Global History
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i utviklingsstudierUtviklingsstudier årsstudium
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Pensum
-
HØST 2020
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Dette emnet inngår som en del av årsstudiet/første år av bachelorstudiet i utviklingsstudier.
Emnet gir generell kunnskap om de tre regionene Afrika sør for Sahara, Asia inkludert Midtøsten og Latin-Amerika, samt om globalhistorie. I tillegg omfatter emnet nødvendige forkunnskaper og forberedelser for feltarbeidet som gjennomføres i påfølgende semester.
Forkunnskapskrav
Alle eksamener i 1. og 2. studieår må være bestått.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har grunnleggende kunnskap om dagens politiske, økonomiske og sosiale forhold i hver av de fire regionene;
- har grunnleggende kunnskap om globalhistorie med vekt på økonomisk utvikling i de fire regionene og Europa;
- har kunnskaper om dagens situasjon og levemåter og tidligere perioder i historien til ett land i Afrika og ett i Asia.
Ferdigheter
Studenten har tilegnet seg grunnleggende ferdigheter i hvordan hun/han kan orientere seg om et utviklingsfaglig tema i et land i en av de fire fokuserte regionene ved å:
- kombinere kunnskap om saken på alle nivåer fra det lokale til det globale;
- undersøke relevante historiske forhold.
Generell kompetanse
Studenten
- har etablert en basis av globale, regionale og landbaserte kunnskaper som danner en del av grunnlaget for å gjennomføre det gruppebaserte feltarbeidet i emnet 4 (Feltarbeid i Utviklingsstudier).
- har tilegnet seg grunnleggende kunnskap om sammensatte årsaker til forskjeller på økonomisk utvikling og velstand i ulike regioner og land.
Innhold
Dette emnet gir studentene kunnskap om de fire regionene Afrika sør for Sahara, Asia, Latin-Amerika og Midtøsten/Nord-Afrika. Dette omfatter geografi, historie, økonomi, politikk og samfunn/kultur for hver av regionene.
Emnet gir også en oversikt over globalhistorie fra 1400-1500-tallet til i dag, med hovedvekt på forbindelser mellom regionene nevnt over og Europa/Vesten.
Emnet gir studentene viktig kontekstuell kunnskap for prosjektene de skal gjennomføre under feltarbeidet i vårsemesteret.
Arbeids- og undervisningsformer
Ingen arbeidskrav/obligatorisk aktivitet.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Skriftlige arbeider
Som et ledd i utformingen av en prosjektbeskrivelse for feltarbeidet, skal hver feltarbeidsgruppe utarbeide et bakgrunnsnotat med beskrivelse av feltarbeidsland/sted med spesiell vekt på den tematikk og problemstilling som gruppa fokuserer på. Denne teksten skal være på 1500 ord +/- 10 %.
Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatte frister. Dokumentert gyldig fravær fritar ikke for innfrielse av arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for innlevering av arbeidskrav fastsettes i hvert enkelt tilfelle av den aktuelle læreren.
Arbeidskrav vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til å levere inn på nytt én gang. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.
Faglige aktiviteter med krav om deltakelse
For å kunne avlegge eksamen, kreves deltakelse i følgende obligatoriske faglige aktiviteter:
- Deltakelse i filmseminarer. Diskusjon mellom studentene etter filmvisning utdyper læringen, og er årsaken til at disse er obligatoriske.
- Deltakelse i feltforberedende aktiviteter. Dette omfatter gruppebaserte seminarer samt undervisning i litteratursøking og akademisk skriving. Dette legger grunnlaget for feltarbeidet i påfølgende semester, og deltagelse er derfor obligatorisk.
Udokumentert fravær som overstiger 20 % medfører at studenten ikke får avlegge eksamen.
Studenter med dokumentert gyldig fravær fra obligatorisk undervisning som overstiger 20 %, men ikke over 50 %, må levere et skriftlig arbeid som kompenserer for fraværet. Omfanget av dette arbeidet skal være på 2000 ord +/- 10 %. Frist for innlevering og tema for dette arbeidet bestemmes i hvert enkelt tilfelle. Fravær (dokumentert og/eller udokumentert) som overskrider 50 % kan ikke kompenseres, og det gis i slike tilfeller derfor ikke mulighet for å avlegge eksamen.
Vurdering og eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Hjelpemidler ved eksamen
Gradert skala A-F.
Vurderingsuttrykk
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor.