EPN

UTVA6200 Karrierelæring og livsmestring Emneplan

Engelsk emnenavn
Educational Options and Development
Studieprogram
Karrierelæring og utdanningsvalg
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Formålet med emnet er at studenten skal videreutvikle sin kompetanse til å drive utviklingsarbeid på tvers av fagområder som fremmer karrierelæring i et systemperspektiv. Studenten skal kunne legge til rette for handlingsorienterte læringsaktiviteter som fremmer selvstendig tenkning og omstillingsevne hos ungdom.

Anbefalte forkunnskaper

Forkunnskapskrav

Emnet UTVA6100, eller tilsvarende emne, må være bestått for å kunne ta UTVA6200. Studenter som skal ta ny/utsatt eksamen i UTVA6100 kan påbegynne UTVA6200 i påvente av at sensur foreligger.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om utdanningsvalg i et samfunnspolitisk og systemperspektiv
  • har kunnskap om karrierelæring på ulike arenaer
  • har kunnskap om mangfold, sosial inkludering og utenforskap i dagens samfunn

Ferdigheter

Studenten

  • kan bygge nettverk og utforske muligheter og krav i et arbeidsliv i endring  
  • kan initierer og gjennomføre utviklingsarbeid knyttet til valgkompetanse og tverrfaglig samarbeid på  egen arbeidsplass
  • kan lede gode prosesser på egen arbeidsplass hvor kollegaer sammen utfordrer ungdom til refleksjon og utforskning

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for endring og utvikling i en lærende organisasjon og hvordan endringer kan implementeres
  • kan anvende faglitteratur og forholde seg kritisk til informasjonskilder innen utdanningsvalg
  • kan reflektere over ulike etiske utfordringer i møte med ungdom

Innhold

  • endrings- og utviklingskompetanse i en lærende organisasjon
  • utdanningsvalg og systemforståelse
  • livslang læring, nettverk og arbeidslivskunnskap
  • etiske perspektiver

Arbeids- og undervisningsformer

Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav

I løpet av studiet skal studentene planlegge, gjennomføre og vurdere et utviklingsarbeid på egen / aktuell arbeidsplass med fokus på karrierelæring og livsmestring. Dette arbeidet danner grunnlag for både arbeidskrav og eksamen. Utviklingsarbeidet gjennomføres i grupper på 2-4 studenter. Det kan i særlige tilfeller søkes om å gjennomføre arbeidskrav og eksamen individuelt.

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  1. Skriftlig utarbeidelse av problemstilling og en prosjektskisse for utviklingsarbeidet. Omfang: 600-750 ord.
  2. Utviklingsarbeidet presenteres muntlig for medstudenter. Presentasjonen skal være delvis individuell, delvis gruppebasert og inkludere prosjektets teoretiske forankring. Omfang: 15-30 minutter pr presentasjon.

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Det er obligatorisk deltakelse på fellessamlinger. Fravær ut over 20 % må kompenseres etter avtale med faglærer.

Vurdering og eksamen

Prosjekteksamen, grupper på 2-4 studenter *

* Det kan søkes om å gjennomføre eksamen individuelt.

Eksamen består av å dokumentere et utviklingsarbeid. Dokumentasjonen skal bestå av en rapport med beskrivelse av planlegging, gjennomføring og vurdering av utviklingsarbeidet, og være knyttet opp mot relevant teori og læringsutbyttet for emnet. Omfang: 3000 - 3500 ord. Arbeidet med prosjekteksamen foregår gjennom hele emnet. Innlevering av eksamensoppgaven er ved avslutning av emnet.

Alle i gruppen får samme karakter. Ved eventuell klage på karakter etter gruppeeksamen kan klage framsettes av enkeltstudenter eller hele gruppen. Evt. ny karakter gjelder for den studenten/de studenter som har klaget

Ny/utsatt eksamen

Ved ny og utsatt eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt, men det skal benyttes korrekt kildehenvisning

Vurderingsuttrykk

Eksamen vurderes til A-F.

Sensorordning

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.

Emneansvarlig