Programplaner og emneplaner - Student
UTVA6200 Karrierelæring og livsmestring Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Educational Options and Development
- Studieprogram
-
Karrierelæring og utdanningsvalg
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
VÅR 2023
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Formålet med emnet er at studenten skal videreutvikle sin kompetanse til å drive utviklingsarbeid på tvers av fagområder som fremmer karrierelæring i et systemperspektiv. Studenten skal kunne legge til rette for handlingsorienterte læringsaktiviteter som fremmer selvstendig tenkning og omstillingsevne hos ungdom.
Forkunnskapskrav
Emnet UTVA6100, eller tilsvarende emne, må være bestått for å kunne ta UTVA6200. Studenter som skal ta ny/utsatt eksamen i UTVA6100 kan påbegynne UTVA6200 i påvente av at sensur foreligger.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om;utdanningsvalg i et samfunnspolitisk og systemperspektiv
- har kunnskap om;karrierelæring på ulike arenaer
- har kunnskap om mangfold, sosial inkludering og utenforskap i dagens samfunn
Ferdigheter
Studenten
- kan bygge nettverk og utforske muligheter og krav i et arbeidsliv i endring;;
- kan initierer og gjennomføre utviklingsarbeid knyttet til valgkompetanse og tverrfaglig samarbeid på; egen arbeidsplass
- kan lede gode prosesser på egen arbeidsplass hvor kollegaer sammen utfordrer ungdom;til refleksjon og utforskning
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for endring og utvikling i en lærende organisasjon;og hvordan endringer kan implementeres
- kan anvende faglitteratur og forholde seg kritisk til informasjonskilder innen utdanningsvalg
- kan reflektere over ulike etiske utfordringer i møte med ungdom
Innhold
- endrings- og utviklingskompetanse i en lærende organisasjon
- utdanningsvalg og systemforståelse
- livslang læring, nettverk og arbeidslivskunnskap
- etiske perspektiver
Arbeids- og undervisningsformer
Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeidskrav
I løpet av studiet skal studentene planlegge, gjennomføre og vurdere et utviklingsarbeid på egen / aktuell arbeidsplass med fokus på karrierelæring og livsmestring.;Dette arbeidet danner grunnlag for både arbeidskrav og eksamen. Utviklingsarbeidet gjennomføres i grupper på 2-4 studenter. Det kan i særlige tilfeller søkes om å gjennomføre arbeidskrav og eksamen individuelt.
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Skriftlig utarbeidelse av problemstilling og en prosjektskisse for utviklingsarbeidet. Omfang: 600-750 ord.
- Utviklingsarbeidet presenteres muntlig for medstudenter. Presentasjonen skal være delvis individuell, delvis gruppebasert og inkludere prosjektets teoretiske forankring. Omfang: 15-30 minutter pr presentasjon.
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Det er obligatorisk deltakelse på fellessamlinger. Fravær ut over 20 % må kompenseres etter avtale med faglærer.
Vurdering og eksamen
Prosjekteksamen, grupper på 2-4 studenter *
* Det kan søkes om å gjennomføre eksamen individuelt.
Eksamen består av å dokumentere et utviklingsarbeid. Dokumentasjonen skal bestå av en rapport med beskrivelse av planlegging, gjennomføring og vurdering av utviklingsarbeidet, og;være knyttet opp mot relevant teori og læringsutbyttet for emnet. Omfang: 3000 - 3500 ord. Arbeidet med prosjekteksamen foregår gjennom hele emnet. Innlevering av eksamensoppgaven er ved avslutning av emnet.
Alle i gruppen får samme karakter. Ved eventuell;klage på karakter etter gruppeeksamen kan klage framsettes av enkeltstudenter eller hele gruppen. Evt. ny karakter gjelder for den studenten/de studenter som har klaget
Ny/utsatt eksamen
Ved ny og utsatt eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av;eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt, men det skal benyttes korrekt kildehenvisning
Vurderingsuttrykk
Eksamen vurderes til A-F.
Sensorordning
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.