EPN

Karrierelæring og utdanningsvalg Programplan

Engelsk programnavn
Facilitators of Educational options
Gjelder fra
2022 HØST
Studiepoeng
30 studiepoeng
Varighet
2 semestre
Programhistorikk

Innledning

Studiet Karrierelæring og utdanningsvalg er en videreutdanning for å utvide og utvikle undervisningskompetanse til lærere på ungdomstrinnet som ønsker å undervise i faget utdanningsvalg. Studiet retter seg også mot dem som til daglig jobber med ungdoms identitet og egenutvikling. Hensikten med studiet er at den enkelte skal utvikle sin undervisningskompetanse og veilederkompetanse til å lede arbeidet med karrierelæring slik at ungdom blir kjent med sine muligheter innenfor utdanning- eller yrkesvalg basert på kunnskap og erfaring og ungdom sin egne ønsker og forutsetninger. I tillegg tar studiet sikte på å utvikle veiledningskompetanse i å legge til rette for refleksjonsprosesser hos ungdom omkring valgkompetanse, identitet og livsmestring.

Gjennom studiet skal studentene videreutvikle egen praksis med å legge til rette for karrierelæring og livsmestring i hverdagen for ungdom. Gjennom sine utprøvinger dele sine erfaringer med sine medstudenter og kollegaer på egen arbeidsplass for å bidra til kompetanseutvikling på egen arbeidsplass.

Målgruppe

Studiet retter seg mot lærere som ønsker å undervise i faget utdanningsvalg på ungdomstrinnet og faglærere, yrkesfaglærere og instruktører i den videregående opplæring. Studiet egner seg også for kontaktlærere, rådgivere, karriereveiledere, veiledere som arbeider med ungdom og skoleledere.

Opptakskrav

Opptakskrav er godkjent lærerutdanning, annen treårig høyere pedagogisk utdanning eller tre års høyere utdanning der arbeid med ungdom inngår.

Læringsutbytte

Etter fullført studium har kandidaten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om veiledning, karriereteorier og valgprosesser

  • har inngående kunnskap om et arbeidsliv i endring

  • har kunnskap om ungdomskultur og sosialisering

  • har bred kunnskap om gjeldende lovverk og styringsdokumenter

Ferdigheter

Studenten

  • kan legge til rette for refleksjon over utdannings- og karrierevalg

  • kan lede læringsprosesser i utdanningsvalg

  • har gode kommunikasjonsferdigheter og veilederkompetanse

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bygge gode relasjoner

  • kan bidra til nytenkning og innovasjon på egen arbeidsplass

  • er bevisst relevante etiske problemstillinger i veilederrollen

  • kan tilrettelegge for livslang karrierelæring

Innhold og oppbygging

Studiet er organisert som et samlingsbasert deltidsstudium, og består av to emner:

  • UTVA6100: Ungdom og motivasjon, muligheter og mestring, 15 studiepoeng

  • UTVA6200: Karrierelæring og livsmestring, 15 studiepoeng

Studiets innhold konsentreres om utvikling av veiledningskompetanse hos den enkelte student med å legge til rette for karrierelæring og livsmestring i skolen. I det første emnet vektlegges det individuelle perspektivet, mens emne to har hovedfokus på organisasjons- og systemperspektivet og hvordan man kollektivt kan arbeide på egen arbeidsplass med karrierelæring og livsmestring.

Emnene bygger på hverandre og må tas i rekkefølge slik at gjennomføring av første emne, UTVA6100 (eller tilsvarende), er en forutsetning for å kunne ta det andre emne, UTVA6200.

Valgfritt emne Løper over flere semestre

1. studieår

1. semester

2. semester

Arbeids- og undervisningsformer

Studiet forutsetter at studentene er aktive deltakere på samlinger og at de bidrar med refleksjoner og erfaringer i det læringsfellesskapet klassen utgjør. Innhold og arbeidsmåter i studiet fordrer tilstedeværelse og deltakelse. Ulike undervisningsmetoder inkluderer forelesninger med introduksjon av faglige temaer, nettforelesning, dialog, gruppearbeid, erfaringsdeling, litteraturstudier og praktiske øvelser.

Det legges vekt på at innhold og arbeidsformer skal være praksisnære og praksisrelevante. Mellom samlingene skal studentene gjennomføre arbeidskrav knyttet til utprøvinger på egen eller annen egnet arbeidsplass.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskravene skal utvikle studentenes evne til å reflektere over egen veilederrolle i samhandling med ungdom og over sentrale problemstillinger som er relevante for å legge til rette for karrierelæring og livsmestring. Studiet legger stor vekt på at studentene utvikler evnen til å være aktiv deltaker i utviklingsarbeid i fellesskap med andre som kan bidra til kompetanseutvikling på egen arbeidsplass.

Arbeidskravene skal bidra til refleksjon og læring, og bidra til å sikre at studenten er aktive og medansvarlige for studieprogresjonen. Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Arbeidskravene må være godkjente før eksamen kan avlegges.

Faglig innhold og arbeidsmåter i studiet er knyttet til erfaringsdeling og utvikling av praktiske ferdigheter. Slik læring og ferdigheter kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere og ved tilstedeværelse i undervisningen. Det er derfor krav om 80 prosent tilstedeværelse. Fravær utover 20 prosent må kompenseres etter avtale med faglærer.

Se for øvrig beskrivelse av arbeidskrav under hvert enkelt emne.

Vurdering og sensur

Bestemmelser om eksamen er gitt i lov om universiteter og høgskoler og forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.

Se nærmere informasjon i emneplanene.

Øvrig informasjon

Godkjent av prodekan for utdanning 25. juni 2014

Redaksjonelle endringer 23.06.2017

Endringer godkjent av prodekan LUI 20.02.2019

Godkjent av prodekan for utdanning 17. desember 2019

Gjeldende fra høstsemesteret 2020