EPN-V2

UTVA6200 Educational Options and Development Course description

Course name in Norwegian
Karrierelæring og livsmestring
Study programme
Facilitators of Educational options
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
SPRING 2023
Schedule
Course history

Introduction

Formålet med emnet er at studenten skal videreutvikle sin kompetanse til å drive utviklingsarbeid på tvers av fagområder som fremmer karrierelæring i et systemperspektiv. Studenten skal kunne legge til rette for handlingsorienterte læringsaktiviteter som fremmer selvstendig tenkning og omstillingsevne hos ungdom.

Required preliminary courses

Emnet UTVA6100, eller tilsvarende emne, må være bestått for å kunne ta UTVA6200. Studenter som skal ta ny/utsatt eksamen i UTVA6100 kan påbegynne UTVA6200 i påvente av at sensur foreligger.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om;utdanningsvalg i et samfunnspolitisk og systemperspektiv
  • har kunnskap om;karrierelæring på ulike arenaer
  • har kunnskap om mangfold, sosial inkludering og utenforskap i dagens samfunn

Ferdigheter

Studenten

  • kan bygge nettverk og utforske muligheter og krav i et arbeidsliv i endring;;
  • kan initierer og gjennomføre utviklingsarbeid knyttet til valgkompetanse og tverrfaglig samarbeid på; egen arbeidsplass
  • kan lede gode prosesser på egen arbeidsplass hvor kollegaer sammen utfordrer ungdom;til refleksjon og utforskning

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for endring og utvikling i en lærende organisasjon;og hvordan endringer kan implementeres
  • kan anvende faglitteratur og forholde seg kritisk til informasjonskilder innen utdanningsvalg
  • kan reflektere over ulike etiske utfordringer i møte med ungdom

Content

  • endrings- og utviklingskompetanse i en lærende organisasjon
  • utdanningsvalg og systemforståelse
  • livslang læring, nettverk og arbeidslivskunnskap
  • etiske perspektiver

Teaching and learning methods

Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.

Course requirements

Arbeidskrav

I løpet av studiet skal studentene planlegge, gjennomføre og vurdere et utviklingsarbeid på egen / aktuell arbeidsplass med fokus på karrierelæring og livsmestring.;Dette arbeidet danner grunnlag for både arbeidskrav og eksamen. Utviklingsarbeidet gjennomføres i grupper på 2-4 studenter. Det kan i særlige tilfeller søkes om å gjennomføre arbeidskrav og eksamen individuelt.

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  1. Skriftlig utarbeidelse av problemstilling og en prosjektskisse for utviklingsarbeidet. Omfang: 600-750 ord.
  2. Utviklingsarbeidet presenteres muntlig for medstudenter. Presentasjonen skal være delvis individuell, delvis gruppebasert og inkludere prosjektets teoretiske forankring. Omfang: 15-30 minutter pr presentasjon.

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Det er obligatorisk deltakelse på fellessamlinger. Fravær ut over 20 % må kompenseres etter avtale med faglærer.

Assessment

Prosjekteksamen, grupper på 2-4 studenter *

* Det kan søkes om å gjennomføre eksamen individuelt.

Eksamen består av å dokumentere et utviklingsarbeid. Dokumentasjonen skal bestå av en rapport med beskrivelse av planlegging, gjennomføring og vurdering av utviklingsarbeidet, og;være knyttet opp mot relevant teori og læringsutbyttet for emnet. Omfang: 3000 - 3500 ord. Arbeidet med prosjekteksamen foregår gjennom hele emnet. Innlevering av eksamensoppgaven er ved avslutning av emnet.

Alle i gruppen får samme karakter. Ved eventuell;klage på karakter etter gruppeeksamen kan klage framsettes av enkeltstudenter eller hele gruppen. Evt. ny karakter gjelder for den studenten/de studenter som har klaget

Ny/utsatt eksamen

Ved ny og utsatt eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av;eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatt, men det skal benyttes korrekt kildehenvisning

Grading scale

Eksamen vurderes til A-F.

Examiners

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.