Studieinfo emne UTVA6200 2018 HØST
UTVA6200 Karrierelæring og livsmestring Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Educational Options and Development
- Studieprogram
-
Karrierelæring og utdanningsvalg
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Formålet med emnet er at studenten skal videreutvikle sin kompetanse til å drive utviklingsarbeid på tvers av fagområder som fremmer karrierelæring i et systemperspektiv. Studenten skal kunne legge til rette for handlingsorienterte læringsaktiviteter som fremmer selvstendig tenkning og omstillingsevne hos elevene.
Forkunnskapskrav
Bestått emne UTVAO6100 (oppdrag) /UTVA6100 (videreutdanning) eller tilsvarende.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om faget utdanningsvalg i et samfunnspolitisk og systemperspektiv
- har kunnskap om karrierelæring på ulike arenaer
- har kunnskap om mangfold, sosial inkludering og utenforskap i dagens samfunn
Ferdigheter
Studenten
- kan bygge nettverk og utforske muligheter og krav i et arbeidsliv i endring
- kan initierer og gjennomføre utviklingsarbeid knyttet til valgkompetanse og tverrfaglig samarbeid i skolen
- kan lede gode prosesser på skolen hvor lærere sammen utfordrer elevene til refleksjon og utforskning
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for skolen som en lærende organisasjon og hvordan endringer kan implementeres
- kan anvende faglitteratur og forholde seg kritisk til informasjonskilder innen utdanningsvalg
- kan reflektere over ulike etiske utfordringer i møte med elever
Innhold
- endrings- og utviklingskompetanse i en lærende organisasjon
- utdanningsvalg og systemforståelse
- livslang læring, nettverk og arbeidslivskunnskap
- etiske perspektiver
Arbeids- og undervisningsformer
Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeidskrav
I løpet av studiet skal studentene planlegge, gjennomføre og vurdere et utviklingsarbeid i faget utdanningsvalg på egen skole eller på en annen skole. Dette arbeidet danner grunnlag for både arbeidskrav og eksamen. Utviklingsarbeidet gjennomføres i grupper på 2-4 studenter. Det kan i særlige tilfeller søkes om å gjennomføre arbeidskrav og eksamen individuelt
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
1. Skriftlig utarbeidelse av problemstilling og en prosjektskisse for utviklingsarbeidet. Omfang: 600-750 ord.
2. Utviklingsarbeidet presenteres muntlig for medstudenter og innbudte gjester. Presentasjonen skal være delvis individuell, delvis gruppebasert og inkludere prosjektets teoretiske forankring. Omfang: 15-30 minutter pr presentasjon.
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Det er obligatorisk deltakelse på fellessamlinger. Fravær ut over 20prosent må kompenseres etter avtale med faglærer.
Vurdering og eksamen
Prosjekteksamen, grupper på 2-4 studenter *
* Det kan søkes om å gjennomføre eksamen individuelt.
Eksamen består av å dokumentere et utviklingsarbeid knyttet til utdanningsvalg. Dokumentasjonen skal bestå av en rapport med beskrivelse av planlegging, gjennomføring og vurdering av utviklingsarbeidet og være knyttet opp mot relevant teori og læringsutbyttet for emnet. Omfang: 3000 - 3500 ord. Arbeidet med prosjekteksamen foregår gjennom hele emnet. Innlevering av eksamensoppgaven er ved avslutning av emnet.
Alle i gruppen får samme karakter. Ved eventuell klage på karakter etter gruppeeksamen kan klage framsettes av enkeltstudenter eller hele gruppen. Evt. ny karakter gjelder for den studenten/de studenter som har klaget
Ny/utsatt eksamen
Ved ny og utsatt eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt, men det skal benyttes korrekt kildehenvisning
Vurderingsuttrykk
Eksamen vurderes til A-F.
Sensorordning
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.