EPN

Karrierelæring og utdanningsvalg Programplan

Engelsk programnavn
Facilitators of Educational options
Gjelder fra
2018 HØST
Studiepoeng
30 studiepoeng
Varighet
2 semestre
Programhistorikk

Innledning

Studiet Utdanningsvalg er en videreutdanning for å utvide og utvikle undervisningskompetanse i faget utdanningsvalg i ungdomsskolen. Hensikt med studiet er å utdanne lærere som kan lede arbeidet med å sette elevene i stand til å ta et mer bevisste utdanning- eller yrkesvalg basert på kunnskap og erfaring og elevenes egne ønsker og forutsetninger. I tillegg tar studiet sikte på å utvikle lærernes kompetanse i å legge til rette for refleksjonsprosesser hos elever omkring valgkompetanse, identitet, og livsmestring.

Faget utdanningsvalg i ungdomsskolen gjennomføres i samarbeid med aktører i videregående opplæring og i arbeidslivet. Gjennom faget skal elevene utforske egen identitet. De skal også utforske videregående opplæring og fremtidige yrkesmuligheter. Faget skal bidra til at elevene starter på en refleksjonsprosess knyttet til interesser, talenter, egenskaper, verdier, ønsker og drømmer i forhold til fremtidig arbeid og liv. De skal utforske og gjennom utprøvingsperioder få erfaring med innhold og arbeidsmetoder i ulike utdanningsprogram i videregående opplæring og i aktuelle yrker

Målgruppe

Studiet retter seg mot lærere som ønsker å undervise i faget utdanningsvalg på ungdomstrinnet. Studiet egner seg også for kontaktlærere, faglærere, rådgivere, karriereveiledere og skoleledere.

Opptakskrav

Opptakskrav er godkjent lærerutdanning eller tre års høyere utdanning der pedagogikk/opplæring inngår.

Læringsutbytte

Etter fullført studium har kandidaten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om veiledning, karriereteorier og valgprosesser
  • har kunnskap om et arbeidsliv i endring
  • har kunnskap om ungdomskultur og sosialisering
  • har kunnskap om gjeldende lovverk og styringsdokumenter

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan legge til rette for refleksjon over utdannings- og karrierevalg
  • kan lede læringsprosesser i faget utdanningsvalg
  • har gode kommunikasjonsferdigheter og veilederkompetanse

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bygge gode relasjoner
  • kan bidra til nytenkning og innovasjon
  • er bevisst relevante etiske problemstillinger i veilederrollen
  • kan tilrettelegge for livslang karrierelæring

Innhold og oppbygging

Studiet er organisert som et samlingsbasert deltidsstudium, og består av to emner:

  • UTVA6100/UTVAO6100: Ungdom og motivasjon, muligheter og mestring, 15 studiepoeng
  • UTVA6200/UTVAO6200: Utdanningsvalg som hele skolens ansvar, 15 studiepoeng

Studiets innhold konsentreres om ledelse av læringsprosesser i faget utdanningsvalg på ungdomstrinnet. I det første emnet vektlegges det individuelle perspektivet, mens emne to har hovedfokus på organisasjons- og systemperspektivet.

Emnene bygger på hverandre og må normalt tas i rekkefølge slik at gjennomføring av første emne eller tilsvarende er en forutsetning for å kunne ta det andre emne.

Valgfritt emne Løper over flere semestre

1. studieår

1. semester

2. semester

Arbeids- og undervisningsformer

Studiet forutsetter at studentene er aktive deltakere på samlinger og at de bidrar med refleksjoner og erfaringer i det læringsfellesskapet klassen utgjør. Innhold og arbeidsmåter i studiet fordrer tilstedeværelse og deltakelse. Ulike undervisningsmetoder inkluderer forelesninger med introduksjon av faglige temaer, nettforelesning, dialog, gruppearbeid, erfaringsdeling, litteraturstudier og praktiske øvelser.

Det legges vekt på at innhold og arbeidsformer skal være praksisnære og praksisrelevante. Mellom samlingene skal studentene gjennomføre arbeidskrav knyttet til faget utdanningsvalg i skolen. Arbeidskravene skal utvikle studentenes evne til å reflektere over egen undervisning og over sentrale problemstillinger som er relevante for læreryrket. Studiet legger stor vekt på at studentene utvikler evnen til å være aktiv deltaker i utviklingsarbeid i fellesskap med andre.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskravene skal bidra til refleksjon og læring, og bidra til å sikre at studenten er aktive og medansvarlige for studieprogresjonen. Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Arbeidskravene må være godkjente før eksamen kan avlegges.

Faglig innhold og arbeidsmåter i studiet er knyttet til erfaringsdeling og utvikling av praktiske ferdigheter. Slik læring og ferdigheter kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere og ved tilstedeværelse i undervisningen. Det er derfor krav om 80 prosent tilstedeværelse. Fravær utover 20 prosent må kompenseres etter avtale med faglærer.

Se for øvrig beskrivelse av arbeidskrav under hvert enkelt emne.

Vurdering og sensur

Bestemmelser om eksamen er gitt i lov om universiteter og høgskoler og forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet.

Øvrig informasjon

  • Godkjent av prodekan for utdanning 25. juni 2014
  • Siste endringer godkjent av prodekan LUI 18.juni 2015
  • Redaksjonelle endringer 23.06.2017
  • Gjeldende fra høstsemesteret 2018