EPN

UTVA6100 Ungdom og motivasjon, muligheter og mestring Emneplan

Engelsk emnenavn
Youth and Motivation, Opportunities and Skills Mastery
Studieprogram
Karrierelæring og utdanningsvalg
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Formålet med emnet er at studenten skal utvikle faglig identitet som veileder og kunne ta i bruk grunnleggende arbeidsmetoder for læringsaktiviteter og utvikle sin veiledningskompetanse. Emnet tar også opp temaer som identitet, livsmestring og kompetanse i å ta valg.

Anbefalte forkunnskaper

Forkunnskapskrav

ingen

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om prosesser knyttet til identitet og danning
  • har kunnskap om arbeidslivet i endring og utvikling
  • har kunnskap om ungdomskultur og sosialisering

Ferdigheter

Studenten

  • kan veilede ungdom om fremtidige ønsker om utdannings- og karrieremuligheter
  • kan legge til rette for valgkompetanse på individ- og gruppenivå gjennom meningsfulle læringsaktiviteter
  • kan legge til rette for at ungdom skal utforske egne interesser, egenskaper og verdier

Generell kompetanse

Studentene

  • kan bidra til kreative læringsprosesser for å fremme livslang læring
  • kan bidra til karrierelæring på individ- og gruppenivå
  • kan anvende relevant forskning som grunnlag for karrierelæring

Innhold

  • Veiledning av læringsprosesser i et karriereperspektiv
  • Ungdomskunnskap, ungdomskultur og livsmestring
  • Elevmedvirkning og lærelyst i utviklingsarbeid

Arbeids- og undervisningsformer

Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  1. Studentene skal utforme egne utviklingsmål knyttet til studiet og lage en plan for hvordan de skal arbeide med dette gjennom studieperioden. Dette dokumenteres ved en individuell videologg på 3-5 minutter.

  2. Studentene skal planlegge og gjennomføre to tiltak eller undervisningsopplegg knyttet til karrierelæring på aktuell arbeidsplass. Dette dokumenteres ved et individuelt, skriftlig notat. Omfang: 1000-1500 ord.

Et av tiltakene/undervisningsoppleggene danner grunnlag for eksamensbesvarelsen.

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Det er obligatorisk deltakelse på fellessamlinger. Fravær ut over 20 % må kompenseres etter avtale med faglærer.

Vurdering og eksamen

Individuell prosjekteksamen. Eksamensbesvarelsen skal inneholde vurdering av et gjennomført tiltak eller undervisningsopplegg knyttet til karrierelæring på aktuell arbeidsplass. Vurderingen skal være teoretisk forankret og knyttes opp mot studiets læringsutbytte. Omfang: 3000-3500 ord.

Arbeidet med prosjekteksamen foregår gjennom hele emnet. Innlevering av eksamensbesvarelsen er ved avslutning av emnet

Ny/utsatt eksamen

Ved ny og utsatt eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt

Vurderingsuttrykk

Bestått / ikke bestått

Sensorordning

To interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.