EPN-V2

TOLKDIAMYA Concecutive Interpreting of a Dialogue Norwegian/Burmeese Course description

Course name in Norwegian
Konsekutiv tolking av dialog norsk/burmesisk
Study programme
Introduction to Public Sector Interpreting
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Course history

Introduction

Dette emnet er tematisk integrert med emne TLK1100 Yrkesetikk og profesjonskunnskap.

Required preliminary courses

Ingen.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan anvende kunnskap om yrkesetikken og grensene for tolkens ansvarsområde i egen tolking
  • kan anvende kunnskap om språk og tospråklighet som fenomen og som tolkens verktøy i egen tolking
  • har bred kontrastiv kunnskap om forholdet mellom norsk og tolkespråket

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende grunnleggende tekniske strategier i konsekutiv (etterfølgende) tolking av institusjonelle dialoger
  • kan mestre konsekutiv tolking av institusjonelle dialoger mellom norsk og tolkespråket

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende strategier for å videreutvikle sine tospråklige ferdigheter og tilegne seg kontekstkunnskap på norsk og tolkespråket
  • kan vurdere egen kompetanse opp mot ulike modaliteter og situasjonens tolketekniske krav

Content

Dette emnet retter fokus mot arbeids- og velferdsforvaltningens oppgaver med spesifikk kunnskap om sosialtjenestens oppgaver, tiltak og ytelser.;Rettsvitenskap og sosialt arbeid er integrert i dette emnet.;;Emnet gir;innsikt i forholdet mellom hjelp og kontroll og den maktutøvelsen som vil kunne prege frivillige og ufrivillige tiltak som foreslås til brukere av sosialtjenesten. Studentene øves i å anvende rettsreglene med utgangspunkt i autentiske, med konstruerte saker. Studentene møter tenkte;personer i utsatte livssituasjoner og med behov for økonomisk rådgivning, økonomisk sosialhjelp og/eller øvrig praktisk bistand. Emnet innebærer nært samarbeid med NAV Sagene universitetsklinikk.;;;

I begynnelsen av emnet vil det tverrprofesjonelle undervisningsopplegget;"Kommunikasjon med barn, unge og familiene deres";INTER 1200 gjennomføres. SE;INTERACTs;hjemmeside for mer utfyllende beskrivelse av innholdet i INTER 1200.https://www.oslomet.no/forskning/forskningsprosjekter/interact

Teaching and learning methods

Emnet er organisert på deltid over to semester med obligatoriske læringsaktiviteter underveis. Studiet er nettbasert, men har også samlinger ved OsloMet. Studenten må ha tilgang til datamaskin og internett og kunne delta i nettbaserte læringsaktiviteter, også på kveldstid og i helger. Det forutsettes stor grad av selvstudium og samarbeid i studentgrupper. Informasjon om antall samlinger, og antall dager per samling, finnes på nettsidene til universitetet.

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i obligatoriske læringsaktiviteter på nett og på samlinger.

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent før avsluttende eksamen kan avlegges:

  1. En nettbasert terminologikunnskapsprøve (flervalgsprøve) på universitets digitale læringsplattform.

Formålet med arbeidskravet er at studenten får tilbakemelding på sin tilegnelse av kontekstkunnskap og fagterminologi.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Gjennom studiet skal studentene blant annet utvikle praktiske ferdigheter og språklig kompetanse knyttet til tolking i ulike situasjoner. Denne type ferdigheter og kompetanse kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere, og ved tilstedeværelse i undervisningen. Det er derfor krav om tilstedeværelse i følgende faglige aktiviteter:

  • Læringsaktiviteter på nett
  • Samlinger ved OsloMet

Manglende deltakelse i faglige aktiviteter nevnt over, medfører at studenten mister retten til å avlegge eksamenene. Sykdom fritar ikke for deltakelse i læringsaktiviteter på nett og tilstedeværelse på samlinger. For å få avlegge eksamen kreves det minimum 80 % deltakelse i læringsaktiviteter på nett og minimum 80 % tilstedeværelse på samlinger.

Se programplanen for mer informasjon om arbeidskrav.

Assessment

Praktisk eksamen:

Avsluttende vurdering består av en eksamen i praktisk tolking: Konsekutiv tolking av en rollespilt institusjonell dialog mellom norsk og tolkespråket. Varighet maksimum 30 minutter. Eksamen tas opp på video for å gi eksamenskommisjonen konkret grunnlag for vurdering og for å gi kandidaten klagerett.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.

Permitted exam materials and equipment

I 3. studieår skriver studentene bacheloroppgave innenfor valgt profil. Gjennom arbeidet med bacheloroppgaven får studentene trening i å gjennomføre et selvstendig arbeid der datainnsamling, analyse, tolkning og rapportering inngår. Studentene får erfaring med å gjennomføre et større prosjekt i gruppe, og de oppøver evnen til å bruke teori og metode i forhold til utdanningens fagområde. Studentene skal tilegne seg grunnleggende forståelse for forskningsmetode knyttet til økonomisk-administrative problemer.

Undervisnings- og veiledningsspråk kan være på norsk eller engelsk.

Grading scale

Studentene må ha bestått/fått innpasset/fritak for minimum 100 studiepoeng for å få starte på bacheloroppgaven. 15 av disse studiepoengene være:

1) Statistikk (ØAMET1100) og

2) Samfunnsvitenskapelig metode (ØAMET2100) eller Business Decision-Making Using Data (ØAMET2200)

Examiners

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kjennskap til ulike typer forskningsopplegg, har innsikt i forholdet mellom teori, data og virkelighet
  • kunnskap om populasjon og utvalg, og om ulike analyse- og datainnsamlingsmetoder, både kvalitative og kvantitative

Ferdigheter

Studenten

  • kan definere en problemstilling og formål og foreta avgrensning og definering av begreper og problemer
  • kan anvende og begrunne valg av relevante metodeverktøy og arbeidsmåter innenfor finans, samfunnsøkonomi, litteraturstudier, kvantitative og/eller kvalitative forskningsdesign og metoder
  • kan bruke aktuell teori og analysemetoder til å skrive en selvstendig oppgave
  • kan søke etter informasjon, utøve kildekritikk, referere og sette opp litteraturreferanser i henhold til gjeldende mal
  • behersker analyse og tolkning av teoretiske og empiriske funn samt kvalitetssikring av disse, og er bevisst mulige feiltolkninger og feilkilder

Generell kompetanse

Studenten

  • kan søke etter faglitteratur og kritisk vurdere kvaliteten på kilden
  • kan grunnleggende regler for kildebruk og kjenne til hva som defineres som plagiat og fusk i studentarbeider
  • har evne til kritisk vurdering av eget arbeid
  • kan reflektere rundt forskning og vitenskapelig metode, forskningsetikk og redelighet
  • kan samarbeide med andre om en større oppgave
  • kan utforme og skrive strukturerte rapporter som omhandler økonomisk-administrative problemstillinger som tilfredsstiller krav til etiske og faglige standarder