Programplaner og emneplaner - Student
TLK3900 Bacheloroppgave Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Bachelor's Thesis
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i tolking i offentlig sektor
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
HØST 2022
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Godkjent av studieutvalget ved fakultet LUI 5. mars 2015. Revisjon godkjent på fullmakt av leder i utdanningsutvalget 19. desember 2019. Redaksjonell endring lagt inn 27. mai 2021. Gjeldende fra høstsemesteret 2021. ;
;
Emnet Bacheloroppgave er det avsluttende emnet i graden Bachelor i tolking i offentlig sektor. Emnet er nett- og samlingsbasert, og det tilbys som deltidsstudium over ett semester.; ;
;
I arbeidet med bacheloroppgaven skal studentene bygge på kunnskap og ferdigheter fra tidligere deler av studiet. Bacheloroppgaven skal bidra til å høyne studentenes kompetansenivå, faglige trygghet og profesjonsbevissthet.;
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: ;
;
Kunnskap;
Studenten;
- har kunnskap om sentrale vitenskapsteoretiske spørsmålsstillinger i tolkeforskning
- har kunnskap om sentrale spørsmål knyttet til forskningsmetoder med relevans for studier av virksomhet innenfor tolkeyrket
- har kunnskap om sentrale praktiske og faglige utfordringer i tolkens virksomhet som er utviklet gjennom bacheloroppgaven
- har kunnskap om det emnet som den enkelte har fordypet seg i gjennom bacheloroppgaven
;
Ferdigheter
Studenten
- kan formidle og dokumentere sentralt fagstoff innen det selvvalgte temaet;
- kan kritisk analysere relevant forskning om tolking og hvilken betydning denne kan ha for utøvelsen av yrket;
- kan planlegge og delta i utviklingsarbeid knyttet til tolkefaget, og kan kritisk vurdere disse i etterkant
- kan anvende vitenskapsteoretisk og metodisk kunnskap i utformingen av en egen bacheloroppgave
- kan skrive en akademisk tekst
;
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger innen det selvvalgte temaet;
- har innsikt i tolkeyrket i et komplekst og mangfoldig samfunn;
- har innsikt i det selvvalgte temaets historiske og samfunnsmessige kontekst
Innhold
Emnet inneholder følgende hovedtemaer:;
- Etikk og profesjonsutøvelse
- Akademisk skriving
- Introduksjon til vitenskapsteori og metode
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet er organisert som nettbasert deltidsstudium over ett semester. Det baserer seg på en stor grad av selvstudium og samarbeid i studentgrupper. Det er en forutsetning at studentene kan disponere egen datamaskin og har tilgang til Internett med muligheter for lydopptak.;
I løpet av semesteret vil det være samlinger ved OsloMet - storbyuniversitetet og læringsaktiviteter på nett. Informasjon om antall samlinger, og antall dager per samling, finnes på nettsidene til universitetet.;
I tillegg til standard pensum kommer selvvalgt pensum på ca. 200 sider som skal godkjennes av veileder.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Godkjent av studieutvalget ved fakultet LUI 5. mars 2015. Revisjon godkjent på fullmakt av leder i utdanningsutvalget 19. desember 2019. Redaksjonell endring lagt inn 27. mai 2021. Gjeldende fra høstsemesteret 2021.
Emnet Bacheloroppgave er det avsluttende emnet i graden Bachelor i tolking i offentlig sektor. Emnet er nett- og samlingsbasert, og det tilbys som deltidsstudium over ett semester.
I arbeidet med bacheloroppgaven skal studentene bygge på kunnskap og ferdigheter fra tidligere deler av studiet. Bacheloroppgaven skal bidra til å høyne studentenes kompetansenivå, faglige trygghet og profesjonsbevissthet.
Vurdering og eksamen
Vurderingen består av en bacheloroppgave (per kandidat 3500-5000 ord). Bacheloroppgaven skal være i samsvar med regler og retningslinjer for vitenskapelig forfatterskap/rapportering.
;
Studenten skal produsere en innlevering, enten i form av en individuell oppgave eller som selvstendig bidrag til en gruppeoppgave med to eller tre medstudenter. Ved gruppeoppgave må det komme fram av oppgaven hva som er bidraget til hver av studentene. Oppgaven skal svare på en problemstilling med relevans for tolkefaget. Problemstillingen skal være godkjent av faglærer. Oppgaven skal skrives i tråd med Veileder til bacheloroppgaven - Bachelorstudium i tolking i offentlig sektor, TLK3900 Bacheloroppgave. Bacheloroppgaven kan inneholde både en skriftlig og en praktisk del som belyser problemstillingen. I oppgaver med praktisk fokus skal praktisk tilnærming og redegjørelse vektlegges, med teoretisk bakgrunn, og resultat som støtte. I oppgaver med særlig vekt på teoretisk tilnærming skal teoretiske perspektiv vektlegges.
;
Ny/utsatt eksamen
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenten er selv ansvarlig for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.;
;
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Det anvendes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.
;
Vurderingskriterier
;
A, fremragende: Prestasjon som klart utmerker seg. Kandidaten viser svært høyt kunnskapsnivå, svært god vurderingsevne og en høy grad av selvstendighet og kritisk tilnærming til fagstoffet.; Gjennom bruken av pensum og fagterminologi viser kandidaten svært god forståelse av fagstoffet, og framstillingen er presis og sammenhengende. Drøftingen viser at kandidaten på en fremragende måte kan kombinere kunnskap fra ulike sider ved pensum og framstille denne kunnskapen på en selvstendig og innsiktsfull måte.
;
B, meget god: Meget god prestasjon. Kandidaten viser et meget; godt kunnskapsnivå, meget god vurderingsevne,; og selvstendighet i behandlingen av fagstoffet. Gjennom bruken av pensum og fagterminologi viser kandidaten god forståelse av kunnskapsfeltet og besvarelsen settes klart inn i en faglig sammenheng. Drøftingen viser at kandidaten på en god måte kan kombinere kunnskap fra ulike sider ved pensum og vise innsikt i forhold til fagstoffet.
;
C, god: Jevnt god prestasjon som er tilfredsstillende på de fleste områder. Kandidaten viser kunnskaper om de viktigste områdene og elementene i fagfeltet, og kan bruke kunnskapen selvstendig. Kandidaten demonstrerer forståelse av sentrale deler av fagstoffet. Drøftingen viser at kandidaten kan kombinere kunnskap fra ulike sider ved pensum, og har personlig grep om stoffet.
;
D, nokså god: En akseptabel prestasjon med noen mangler. Kandidaten viser en viss grad av vurderingsevne og selvstendighet. Kandidaten svarer i hovedtrekk på dét det er spurt om, men bruker i liten grad stoffet selvstendig.; Drøftingen viser at kandidaten kombinerer kunnskap fra ulike sider ved pensum, men besvarelsen viser lite selvstendighet i forhold til fagstoffet.
;
E, tilstrekkelig: Prestasjonen tilfredsstiller minimumskravene. Kandidaten viser liten vurderingsevne og selvstendighet. Kandidaten svarer i grove trekk på sentrale deler av oppgavesettet, men reflekterer et lavt kunnskapsnivå.; Drøftingen viser at kandidaten ikke kombinerer kunnskap fra ulike sider ved pensum.
;
F, ikke bestått: Prestasjon som ikke tilfredsstiller de faglige minimumskravene. Kandidaten mangler kunnskap om/forståelse av sentrale sider ved eksamensstoffet. Kandidaten viser både manglende vurderingsevne og selvstendighet. Innholdet i besvarelsen mangler relevans i forhold til oppgaveteksten. Besvarelser med stor grad av "avskrift" fra andre tekster gir F. Dersom avskrift ikke er markert som sitat med kildehenvisning, kan besvarelsen bli vurdert som fusk.;
Sensorordning
Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.