EPN-V2

TLK1100 Yrkesetikk og profesjonskunnskap Emneplan

Engelsk emnenavn
Professional Ethics and Professional Expertise
Studieprogram
Bachelorstudium i tolking i offentlig sektor
Innføring i tolking i offentlig sektor
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk

Innledning

Ingen arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter.

Forkunnskapskrav

Individuell skriftlig eksamen på fire timer i slutten av semesteret.

Læringsutbytte

Se egen hjelpemiddelliste som publiseres i god tid før eksamen.

Innhold

Emnet TLK1100 inneholder følgende temakretser:

  • Yrkesetikk og profesjonskunnskap: tolkens ansvarsområde i offentlig sektor, yrkesetikken og dens menneskerettslige grunnlag, profesjonalitet og profesjonsutvikling i teori.
  • Tolkens plass i kommunikasjonen: den institusjonelle samtalen og tolkens plass i denne, tolketeknikk og metodevalg; kultur og maktrelasjoner i institusjonelle samtaler generelt og i tolkede samtaler spesielt i teori.
  • Tolkens verktøy: språk som fenomen, kommunikasjonsmiddel og verktøy; språklige registre og språklige nyanser; utvikling og vedlikehold av tospråklige ferdigheter i teori.

Arbeids- og undervisningsformer

Gradert skala A-F.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Vurdering og eksamen

Bjørnar Larssen

Hjelpemidler ved eksamen

Kunnskaper i algebra og funksjonslære tilsvarende R1/S1 (for eksempel 2MX/2MZ) i videregående skole. Studenter uten nødvendige forkunnskaper tilbys forkurs.

Vurderingsuttrykk

Bestått/ikke bestått.

Vurderingskriterier ved bruk av karakteren bestått/ikke bestått

Bestått: God. En god prestasjon. Kandidaten viser et godt kunnskapsnivå, god vurderingsevne, og selvstendighet i behandlingen av fagstoffet. Gjennom bruken av pensum og fagterminologi viser kandidaten god forståelse av kunnskapsfeltet og besvarelsen settes klart inn i en faglig sammenheng. Drøftingen viser at kandidaten kan kombinere kunnskap fra ulike sider ved pensum og vise innsikt i forhold til fagstoffet.

Ikke bestått: Ikke tilfredsstillende. Prestasjonen tilfredsstiller ikke minimumskravene. Innholdet i besvarelsen mangler i overveiende grad relevans i forhold til oppgaveteksten. Kandidaten svarer ikke på sentrale deler av oppgavesettet og kombinerer ikke kunnskap fra ulike sider ved pensum. Kandidaten viser liten vurderingsevne og selvstendighet slik at forsøket på drøfting er mangelfullt og vitner om at kandidaten mangler kunnskap om sentrale sider ved pensum. Besvarelsen oppfyller ikke kravene til akademisk skrivestil. Besvarelser med stor grad av ”avskrift” fra andre tekster gir karakteren ‘ikke bestått’.

Sensorordning

Eksamenen vurderes av intern og ekstern sensor med tolkefaglig kompetanse.