EPN-V2

TLB2400 Trafikkpedagogisk utviklingsarbeid i egen lærerpraksis Emneplan

Engelsk emnenavn
Development project in driving instruction
Studieprogram
Trafikklærer
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:  

Kunnskap  

Studenten har kunnskap om:

  • lovverk, forskrifter, statlige planretningslinjer, veiledninger og kommunale normer knyttet til planutforming og saksbehandling av arealplaner
  • plan- og medvirkningsprosesser og saksgang i planbehandling og bruk av innsigelser
  • utvalgte deler av fagets planleggingshistorie og planleggingsteorier
  • miljø- og planleggingsetikk
  • sammenheng mellom bystruktur og transport og kan redegjøre for bærekraftige areal- og transportløsninger
  • Kost/nytte-analyser og forholdet mellom kostnader og nytte.  
  • har kunnskap om geografisk informasjon, modellgrunnlag og analysemetoder

Ferdigheter  

Studenten kan:

  • utarbeide en reguleringsplan med tilhørende reguleringsbestemmelser og planbeskrivelse i samsvar med Miljøverndepartementets veiledning for reguleringsplaner, samt overordnede føringer
  • prinsippene for utforming av reguleringsplaner ved bruk av egnet programvare med tilhørende tekniske planer for Veg, VA (plantegning, lengdeprofiler og tverrprofiler) utføre konsekvensanalyser for områdereguleringsplan og ROS-analyse for detaljreguleringsplan
  • benytte totalstasjon, GNSS-utstyr og beregningsmetoder som er vanlige ved innmåling og utsetting av punkter ifm. Veiprosjekter (fra BYTS2601)
  • gjennomføre beregninger og vurderinger av ulike tiltak med hensyn på tiltakenes kostnader og nytte

Generell kompetanse   

Studenten kan:

  • organisere, planlegge og gjennomføre tverrfaglige utredninger, analyser og rapporter.
  • beskrive politisk saksgang og beslutningssystem for arealplaner i kommuner
  • beskrive prinsipper for utvikling av bærekraftig areal- og transport
  • bruke intervju og litteraturstudier som metoder til utredninger og rapporter

Forkunnskapskrav

  • forelesninger
  • selvstudium og gruppearbeid (Problembasert læring, plan- og bygningsloven)
  • laboratorium - planopptegning og visualisering ved bruk av egnet programvare
  • det vil bli obligatoriske befaringer til boligområder
  • det kan bli aktuelt med deltakelse i laboratorieundervisning for modellering og analyser ved bruk av GIS (ATP-modellen)

Læringsutbytte

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • deltakelse i alle obligatoriske befaringer (inntil 4 dager)
  • deltakelse i labundervisning i programvare (12 timer)

Innhold

Emnet inneholder følgende temaer

  • endringsbehov i egen og andres undervisning
  • planlegging og gjennomføring av endrings- og utviklingsarbeid
  • aktuell faglitteratur, forskningsrapporter, myndighetens rammer, mål og føringer for trafikkopplæringen

Arbeids- og undervisningsformer

 1) Individuell muntlig eksamen (50%).

2) Mappevurdering med følgende mappekrav (50%).

Fire skriftlige innleveringer:

  • Del 1: Reguleringsplan med tilhørende tekniske planer.
  • Del 2: Rapport fra befaring.
  • Del 3: Individuelt refleksjonsnotat.

Mappevurdering i del 2 gis en helhetlig vurdering. Alle deler av mappeeksamen må være bestått for at mappen som helhet skal vurderes til bestått.

Begge deleksamener må være vurdert til bestått for at studenten skal kunne få bestått emne.

Eksamensdel 1 kan ikke påklages, eksamensdel 2 kan påklages.

Ved ny/utsatt eksamen gjennomføres del 1 som muntlig eksamen. For del 2 kan en forbedret versjon av mappen leveres.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Praksis

Praksis omfatter minimum 30 dager undervisningspraksis. Studenten har selvstendig undervisning i bil og klasserom på alle trinn i Læreplan førerkortklasse B, sammen med medstudent. Så langt det lar seg gjennomføre skal studenten følge to elever gjennom hele opplæringsløpet. Selvstendig undervisning i obligatoriske emner i Læreplanen må gjennomføres med praksisveileder til stede, mens i ikke obligatoriske emner kan to studenter sammen undervise uten praksisveileder. Øvingsundervisningen fører frem til vurdering/godkjenning av praktisk lærerdyktighet.

Praksis vurderes til bestått/ikke bestått. Se praksisguiden for informasjon om innhold og organisering av praksis

Arbeidskrav

  • Timeoversikt over minimum 30 timer egen undervisning føres og dokumenters med praksisveileders signatur
  • Individuelt refleksjonsnotat på 1000 til 2000 ord som beskriver egen læring og etiske refleksjoner
  • Loggbok fra alle timer med egen undervisning og observasjon av praksisveileder og medstudent på alle trinn, omfang etter avtale med faglærer
  • DRM med plan for time fra hver time med egen undervisning skal fortløpende forevises praksisveileder og vedlegges loggboka, hver DRM med plan for time skla ha et omfang på 200 ord +/- 10 %
  • Planlegge, gjennomføre og vurdere et undervisningsopplegg etter Læreplanens tema 4.1 «sikkerhetskurs på veg». Gjennomføringen dokumenteres skriftlig med 1 400 ord +/- 10 %
  • Muntlig gruppepresentasjon (2-4 studenter) av arbeid med kandidatoppgave i et faglig forum, 1 time, med individuelle bidrag. Alle studentene i gruppa skal bidra i om lag likt omfang.

Arbeidskrav og praksis som er synliggjort i emnebeskrivelsene må være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Frist for innlevering av arbeidskravene fastsettes av faglærer. Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides og gis ny vurdering én gang innen ordinær eksamen. Ved sykdom kan det lages en avtale med faglærer om gjennomføring av arbeidskravet.

Vurdering og eksamen

Bestått/ikke bestått

Hjelpemidler ved eksamen

Del 1) To interne sensorer.

Del 2) En intern sensor.

Vurderingsuttrykk

Emnet overlapper 7,5 studiepoeng med BYVE3401.

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor.