EPN-V2

TLB1000 Introduksjon til trafikkpedagogikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Introduction to didactics for driving instructors
Studieprogram
Trafikklærer
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2024/2025
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir innføring i grunnleggende trafikkfaglige og trafikkpedagogiske/-didaktiske emner.

Forkunnskapskrav

Ingen

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede for trafikkopplæringens betydning i myndighetenes arbeid for null drepte og hardt skadde i trafikken (nullvisjonen) samt struktur og innhold i Læreplan føreropplæring klasse B (heretter: Læreplanen)
  • kan gjengi sentrale deler av lover og forskrifter som gjelder for trafikkopplæringen og forklare trafikkreglene, skiltforskrift og kjøretøyforskrift
  • kjenner til relevante sider ved bilens teknologi og miljøriktig kjøring
  • kan gjøre rede for hovedtrekk i konfluent pedagogikk og instruksjonsmetodikk

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere kjøretekniske ferdigheter i trinn og nøkkelpunkter etter trinn 2 i Læreplanen som grunnlag for instruksjon i kjøreteknikk
  • har gode kjøretekniske ferdigheter
  • kan foreta observasjon av undervisning

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere rundt bruken av IKT-verktøy i studiearbeidet
  • kan redegjøre for trafikkskolens drift, trafikklærerens oppgaver og etiske ansvar

Innhold

Se praksisguiden for trafikklærerutdanningen

Arbeids- og undervisningsformer

Ingen

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Se informasjon i program- og emneplan

Vurdering og eksamen

Se informasjon i program- og emneplan

Hjelpemidler ved eksamen

Minimum 30 dager undervisningspraksis

Vurdering av praksis gjøres i samarbeid mellom fagansvarlig og praksisveileder på den aktuelle praksisskolen. Endelig karaktersetting gjøres av faglærer

Hvis en student ikke består en praksisperiode kan denne gjennomføres på nytt. Får studenten vurdert samme praksisperiode til ikke bestått to ganger må studiet normalt avbrytes, jfr § 8-4 i forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet

Vurderingsuttrykk

Bestått/ikke bestått

Sensorordning

Se informasjon i program- og emneplan