Programplaner og emneplaner - Student
TLB1000 Introduksjon til trafikkpedagogikk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Introduction to didactics for driving instructors
- Studieprogram
-
Trafikklærer
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet gir innføring i grunnleggende trafikkfaglige og trafikkpedagogiske/-didaktiske emner.
Forkunnskapskrav
Ingen
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for trafikkopplæringens betydning i myndighetenes arbeid for null drepte og hardt skadde i trafikken (nullvisjonen) samt struktur og innhold i Læreplan føreropplæring klasse B (heretter: Læreplanen)
- kan gjengi sentrale deler av lover og forskrifter som gjelder for trafikkopplæringen og forklare trafikkreglene, skiltforskrift og kjøretøyforskrift
- kjenner til relevante sider ved bilens teknologi og miljøriktig kjøring
- kan gjøre rede for hovedtrekk i konfluent pedagogikk og instruksjonsmetodikk
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere kjøretekniske ferdigheter i trinn og nøkkelpunkter etter trinn 2 i Læreplanen som grunnlag for instruksjon i kjøreteknikk
- har gode kjøretekniske ferdigheter
- kan foreta observasjon av undervisning
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere rundt bruken av IKT-verktøy i studiearbeidet
- kan redegjøre for trafikkskolens drift, trafikklærerens oppgaver og etiske ansvar
Innhold
Se praksisguiden for trafikklærerutdanningen
Arbeids- og undervisningsformer
Ingen
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Se informasjon i program- og emneplan
Vurdering og eksamen
Se informasjon i program- og emneplan
Hjelpemidler ved eksamen
Minimum 30 dager undervisningspraksis
Vurdering av praksis gjøres i samarbeid mellom fagansvarlig og praksisveileder på den aktuelle praksisskolen. Endelig karaktersetting gjøres av faglærer
Hvis en student ikke består en praksisperiode kan denne gjennomføres på nytt. Får studenten vurdert samme praksisperiode til ikke bestått to ganger må studiet normalt avbrytes, jfr § 8-4 i forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet
Vurderingsuttrykk
Bestått/ikke bestått
Sensorordning
Se informasjon i program- og emneplan