EPN-V2

TGSP1200 Norsk tegnspråk 1B Emneplan

Engelsk emnenavn
Norwegian Sign Language 1B
Studieprogram
Tegnspråk
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Undervisningspråk: Norsk 

Emnet gir kunnskap om og innsikt i ulike, sentrale perspektiver på psykisk helse, psykiske lidelser, skadelig rusbruk og avhengighet, samt historisk, politisk og ideologisk utvikling innen fagområdet. 

Studenten får inngående kunnskap og forståelse om forebyggende og helsefremmende aspekter innen psykisk helse- og rusarbeid, både i et samfunnsperspektiv og relatert til egen yrkesutøvelse. 

Brukerperspektivet, med vekt på samvalg og samhandling mellom brukerne, tjenestene og profesjonene vil stå sentralt. Kommunikasjon og samhandling med pasienter, brukere, pårørende og samarbeidspartnere vektlegges. Psykisk helse, rus og avhengighet i et familie- og livsløpsperspektiv sees i sammenheng med globale, så vel som nasjonale levekår. Verdimessige, etiske og juridiske aspekter er gjennomgående i emnet.

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • Kjenner til grunnleggende grammatikk i norsk tegnspråk
  • Kjenner til ulike perspektiver på døve og tegnspråklige
  • Kjenner til hva som skiller tegnspråk fra talespråk

Ferdigheter

Studenten

  • kan avlese enkle tekster med kjent kontekst
  • kan produsere enkle uttrykk og setninger knyttet til dagligdagse emner
  • kan delta i en tilpasset samtalesituasjon om dagligdagse emner

Generell kompetanse

Studenten

  • kan fortelle både i monologer og dialoger
  • kan enkle strategier for å sikre kommunikasjon og unngå misforståelser

Innhold

10 studiepoeng med MAPSY4100, MAPSD4010, VPSY6010 og VPSYD6010 Menneske, psykisk lidelse og det sosiale miljø, 20 stp.

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesning, workshop/gruppearbeid, læringsti, forarbeid og etterarbeid til hver læringsaktivitet, selvstudier - pensum til hver undervisningsøkt, gruppearbeid med case og rollespill.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Arbeidskrav 1: Individuell avlesningsøvelse på universitetets digitale plattform(er) der studentene avleser en tegnspråktekst på video, og besvarer et visst antall spørsmål knyttet til tegnspråkteksten. Studenten må ha minimum 80% korrekte svar i avlesningsøvelsen.
  • Arbeidskrav 2: Gruppeoppgave på video, inntil 2,5 minutter per gruppemedlem. Av praktiske hensyn bør gruppen bestå av to studenter
  • Arbeidskrav 3: Individuell avlesningsøvelse på universitetets digitale plattform(er) der studentene avleser en tegnspråktekst på video, og besvarer et visst antall spørsmål knyttet til tegnspråkteksten. Studenten må ha minimum 80% korrekte svar i avlesningsøvelsen.
  • Arbeidskrav 4: Individuell flervalgstest på universitetets digitale plattform(er) med spørsmål knyttet til norsk tegnspråk som språk og i historisk perspektiv.
  • Arbeidskrav 5: Individuell oppgave på video der studenten skal gjenfortelle en historie på norsk tegnspråk

Formålet med arbeidskravene er å gi studenten tilstrekkelig veiledning i emnets faglige innhold og praktisk øvelse. Omfang vil spesifiseres i oppgavetekster eller individuelt i samarbeid med faglærer. Tidsfrister gjøres elektronisk tilgjengelig for studentene ved semesterstart.

For generelle regler om arbeidskrav, se programplan.

Krav om deltakelse

Det er krav om 80% tilstedeværelse i emnet. Se programplan for mer informasjon om krav om deltakelse.

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over syv dager. Omfang 2500 ord (+/- 10 %)

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skal A-F.

Sensorordning

To sensorer vurderer hver besvarelse. Minimum 20 % av besvarelsene vurderes av ekstern sensor. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.