Programplaner og emneplaner - Student
TEK2850 Innovasjon og bærekraftige forretningsmodeller Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Innovation and Sustainable Business Models
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ingeniørfag - data
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
HØST 2024
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Hvordan kan du som teknolog bidra i innovative og verdiskapende prosjekter? Hvordan kan digitale teknologier bidra til å løse problemer og realisere muligheter? Med utgangspunkt i innovasjon og nyskaping vil du i dette kurset jobbe med utvikling rettet mot digitale og bærekraftige forretningsmodeller. Dette er et introduksjonsemne som gir deg kompetanse og verktøy til å bidra i digitale prosjekter. Emnet legger vekt på innovasjon, forretningsmodeller, økonomi i utviklingsprosjekter, bærekraft og etikk. Emnet legger opp til praktisk bruk av verktøy og eksempler fra norsk arbeids- og næringsliv for å gi deg en helhetlig forståelse for hvordan du kan tenke og handle som teknolog i arbeidslivet.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Etter å ha fullført dette emnet skal du
• ha kunnskap om sentrale begreper, verktøy og metoder innen innovasjon og verdiskaping
• ha kunnskap om bærekraftige og digitale forretningsmodeller
• ha kunnskap om økonomi i utviklingsprosjekter
Ferdigheter:
Du skal kunne
• bidra i innovasjonsprosesser og i verdiskapende prosjekter
• gjennomføre enkle analyser av forretningsmodeller og kunne identifisere muligheter for bærekraftige løsninger
• presentere eget arbeid ved bruk av relevante arbeidsverktøy
• anvende kunnskap om økonomi i utviklingsprosjekter, kunne identifisere avvik og foreslå tiltak
• anvende kunnskap om etikk og bærekraft og teknologers påvirkning i arbeidslivet
Generell kompetanse:
Du skal beherske å:
• anvende kunnskap og ferdigheter om innovasjon og bærekraftige forretningsmodeller i samarbeid med andre og vise evne til å reflektere over prosess og resultat.
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger, prosjektarbeid, veiledning, presentasjoner og oppgaveøvinger.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
En muntlig presentasjon i grupper på inntil 4 studenter på inntil 10 minutter
Vurdering og eksamen
Emnet gir en innføring i grunnleggende statikk og fasthetslære som er basis for alle konstruksjonsemnene i studiet. Emnet omhandler:
- kraftvektorer og legemer i likevekt
- moment-, skjærkraft- og normalkraftdiagrammer
- bjelketeori
- spenningsfordelinger
- deformasjonsberegninger
Hjelpemidler ved eksamen
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har inngående forståelse av prinsippene i læren om krefter og likevekt
- har inngående forståelse av fasthetslæren, herunder Hookes lov, bjelketeori, deformasjons- og spenningsberegninger
- har inngående forståelse av virkemåten i de vanligste konstruksjonselementene, herunder bjelker, søyler og staver (fagverk)
Ferdigheter
Studenten:
- kan beregne lagerreaksjoner i statisk bestemte konstruksjoner
- kan beregne og tegne moment-, skjærkraft- og normalkraftdiagrammer for bjelker og staver
- kan utføre spenning- og tøyningsberegninger for moment, skjærkraft og normalkraft
- kan anvende bjelketeorien til å utføre deformasjonsberegninger på enkle statisk bestemte konstruksjoner
Generell kompetanse
Studenten:
- har grunnleggende ferdigheter i laboratoriearbeid, rapportering og resultatpresentasjon
- kan gjøre statiske beregninger som grunnlag for prosjektering av konstruksjonselementer
Vurderingsuttrykk
Auditorieundervisning samt regneøvinger med veiledning i sal. Obligatorisk laboratorieøving.
Sensorordning
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- 6 av 10 individuelle regneøvinger
- 1 gruppeoppgave (praktisk lab)
Emneansvarlig
Lectures and supervised exercise assignments.
Emneoverlapp
The following coursework is compulsory and must be approved before the student can take the exam:
- 4 of 6 compulsory practical exercises