EPN-V2

TEK2850 Innovasjon og bærekraftige forretningsmodeller Emneplan

Engelsk emnenavn
Innovation and Sustainable Business Models
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Hvordan kan du som teknolog bidra i innovative og verdiskapende prosjekter? Hvordan kan digitale teknologier bidra til å løse problemer og realisere muligheter? Med utgangspunkt i innovasjon og nyskaping vil du i dette kurset jobbe med utvikling rettet mot digitale og bærekraftige forretningsmodeller. Dette er et introduksjonsemne som gir deg kompetanse og verktøy til å bidra i digitale prosjekter. Emnet legger vekt på innovasjon, forretningsmodeller, økonomi i utviklingsprosjekter, bærekraft og etikk. Emnet legger opp til praktisk bruk av verktøy og eksempler fra norsk arbeids- og næringsliv for å gi deg en helhetlig forståelse for hvordan du kan tenke og handle som teknolog i arbeidslivet.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Læringsutbytte

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap:

    Etter å ha fullført dette emnet skal du

    • ha kunnskap om sentrale begreper, verktøy og metoder innen innovasjon og verdiskaping

    • ha kunnskap om bærekraftige og digitale forretningsmodeller

    • ha kunnskap om økonomi i utviklingsprosjekter

    Ferdigheter:

    Du skal kunne

    • bidra i innovasjonsprosesser og i verdiskapende prosjekter

    • gjennomføre enkle analyser av forretningsmodeller og kunne identifisere muligheter for bærekraftige løsninger

    • presentere eget arbeid ved bruk av relevante arbeidsverktøy

    • anvende kunnskap om økonomi i utviklingsprosjekter, kunne identifisere avvik og foreslå tiltak

    • anvende kunnskap om etikk og bærekraft og teknologers påvirkning i arbeidslivet

    Generell kompetanse:

    Du skal beherske å:

    • anvende kunnskap og ferdigheter om innovasjon og bærekraftige forretningsmodeller i samarbeid med andre og vise evne til å reflektere over prosess og resultat.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Emnet består av to deler.

    Byggematerialdelen vil gi en grunnleggende teoretisk og anvendelsesorientert kunnskap om de viktigste bygningsmaterialene betong, stål og tre.; Undervisningen vil omfatte: Materialers sammensetning, struktur og oppbygging, viktige egenskaper i forhold til funksjoner og anvendelser for materialene som styrke, bygningsfysiske egenskaper, bestandighet, nedbrytningsprosesser, produksjon og anvendelser, materialprøving, miljøforhold samt valg av materialer.

    Byggeteknikkdelen vil gi studentene kunnskap til å forstå og utføre ulike typer byggetekniske tegninger, kunnskaper i byggetekniske prinsipp, materialvalg og detaljløsninger med hovedvekt på boliger i tre og hvorfor disse løsningene er valgt. Emnet skal også gi studentene kunnskaper om anvendelse av datateknologi og videreutvikle ferdighet i å fremstille tegninger ved hjelp av 3D-modelleringsprogrammer.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Ingen utover opptakskrav

  • Vurdering og eksamen

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan gjøre rede for produktspekter, bruksområder, fremstillingsmetoder og materialprøvingsmetoder for våre vanligste byggematerialer tre, stål og betong.
    • kan gjøre rede for risiko for helse og miljø som er forbundet med bruk av de enkelte byggematerialene
    • kan prinsippene for tegningsfremstilling manuelt og ved hjelp av moderne BIM-verktøy
    • har kunnskap om aktuelle konstruksjonsløsninger og materialer med hovedvekt på småhusbebyggelse i tre
    • har kunnskap om strukturell oppbygging av NS 3420 og NS 3451

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • tolke standard betegnelser for materialkvalitet og bedømme byggematerialers karakteristiske egenskaper
    • dokumentere at valgt materiale er i samsvar med gjeldende rammebetingelser
    • utføre materialprøving i henhold til standardiserte prosedyrer
    • vurdere den praktiske gjennomføring av arbeider som er av betydning for å ivareta de materialtekniske egenskapene
    • fremstille ulike byggetekniske tegninger både manuelt og ved hjelp av 3D-modelleringsprogrammer
    • gjøre valg av materialer, løsninger og komponenter for småhusbebyggelse i tre og gi begrunnelse for hvorfor disse løsningene er valgt
    • utarbeide en postbeskrivelse etter NS3420 og beregne byggekostnader ved hjelp av BIM-teknologi

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • gjøre fornuftige materialvalg ut fra en helhetsvurdering av de mange krav som stilles fra brukere og myndigheter
    • velge, begrunne, presentere og diskutere faglige valg av byggematerialer og - løsninger for småhusbebyggelse i tre
    • utarbeide vitenskapelig rapport etter laboratorieforsøk
  • Hjelpemidler ved eksamen

    Arbeids- og undervisningsformer er forelesninger, laboratorie- og prosjektarbeid. Prosjektarbeid i gruppe der studentene skal videreføre BIM-modellen utført i emnet BYFE1201 Byggfaglig innføring.;

  • Vurderingsuttrykk

    Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:;

    • Laboratoriearbeid i byggematerialer: 6 frammøter- 8 timer- med 4 tilhørende grupperapporter­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­ - 1-2 sider pr rapport + nødvendige vedlegg
    • 2 av 3 øvinger i byggematerialer - 4 timer
    • To innleveringer knyttet til opplæring i Revit, 8 timer.
    • 6 individuelle innleveringer, håndtegning av byggdetaljer, 18 timer.
    • Prosjektarbeid i gruppe med tre delinnleveringer, 20 timer.
  • Sensorordning

    Individuell skriftlig eksamen under tilsyn;på 3;timer.

    Eksamensresultatet kan påklages.

  • Emneansvarlig

    Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.

  • Emneoverlapp

    Gradert skala A-F.