Programplaner og emneplaner - Student
TEGN2300 Profesjonskunnskap og etikk i arbeid med språk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Professional Knowledge and Ethics in Language Work
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
HØST 2023
- Timeplan
- Programplan
-
Innledning
Emnet gir en innføring i profesjonskunnskap og etikk når språk er både middel og mål for profesjonsutøvelsen. Emnet bygger videre på emnene som er gitt i første år av bachelorprogrammet, og skal også sees i sammenheng med andre emner i 2. år.
Emneplan ble godkjent i utdanningsutvalget LUI 29. november 2021 og gjelder fra høsten 2022.
-
Forkunnskapskrav
Emnet har ikke forkunnskapskrav, men studiet har generelle progresjonsregler. Se programplan.
-
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studentene har kunnskaper om:
- profesjoner og profesjonsutøvelse i et samfunnsperspektiv
- språklig variasjon og mangfold i profesjonsutøvelse
- profesjonsetikk og taushetsplikt
- organiseringen av tjenester og undervisning i og på tegnspråk i Norge
- samarbeidsformer i tverrfaglig arbeid
- har kunnskap om hva som kjennetegner institusjonell kommunikasjon
Ferdigheter
Studenten har ferdigheter i:
- å kunne reflektere over, evaluere og begrunne oversettelser og andre språkvalg i egen og andres praksis.
- å beskrive språkbarrierer i profesjonell praksis og reflektere over ulike måter å håndtere slike barrierer
- å reflektere omkring profesjonsetikk knyttet til egen og andres praksis
- å informere effektivt om tolking og tolkens arbeidsoppgaver
- å kunne redegjøre for sentrale kjennetegn ved tolking som profesjon.
- å redegjøre for krav og holdninger til profesjonsutøvelse på tegnspråk
- kan utføre enkle analyser av profesjonsutøveres samhandling og peke på hvordan profesjonsutøveren realiserer institusjonens virksomhet
Generell kompetanse
Studentene har
- utviklet teoretiske kunnskaper om språk, kommunikasjon, oversetting, profesjonsetikk og andre aspekter ved flerspråklig profesjonsutøvelse
- er i stand til å reflektere over egen profesjonelle praksis og å drøfte faglige spørsmål knyttet til profesjonsutøvelse i kontekster med språklig mangfold.
-
Innhold
Emnet er satt sammen av elementer fra språk, kommunikasjon, etikk og profesjonskunnskap.
-
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet gis i form av tradisjonelle forelesninger i plenum, og i form av kortere forelesninger, samtaler og diskusjoner, også knyttet til de andre emnene i studiet. All undervisning i programmet vil på denne måten kunne sies å inneholde deler av dette emnet. Undervisningen gis i form av forelesninger, veiledning, prosjektoppgaver og praktiske oppgaver i ulike grupper. Deler av undervisningen kan organiseres som PBL (problembasert læring).
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
Arbeidskrav
- Studentene skal redegjøre for hva som kjennetegner profesjoner generelt og beskrive særlige utfordringer og etiske avveininger for yrker der arbeid med språk står sentralt. Besvarelsen skal være på 1500-2000 ord, og skal skrives som akademisk, individuell oppgave.
- Studentene skal i gruppe på inntil tre studenter analysere videodata fra institusjonell språklig samhandling. Omfang og fokus for analysen fastsettes av faglærer.
- Studentene skal levere en individuell refleksjonstekst i tilknytning til videoanalysen av institusjonell samhandling. Refleksjonsteksten skal ha et omfang på 1500-2000 ord.
Formålet med arbeidskravene er å gi studenten tilstrekkelig refleksjonsgrunnlag og veiledning i emnets faglige innhold.
Se programplan for generell informasjon om arbeidskrav.
Krav om deltakelse
Det er krav om 80% tilstedeværelse i emnet. Se programplan for mer informasjon om krav om deltakelse.
-
Vurdering og eksamen
Eksamen er en ukes individuell hjemmeeksamen. Besvarelsen skal være på 3000 ord +/- 10 %. Eksamensspråk er norsk.
Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
-
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
-
Sensorordning
Eksamen vurderes av to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer.