Programplaner og emneplaner - Student
TEGN1200 Sign Language and Deaf People Course description
- Course name in Norwegian
- Tegnspråk og døve i samfunnet
- Study programme
-
Norwegian Sign Language
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Curriculum
-
FALL 2023
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Dette er det innledende samfunnsvitenskapelige emnet for førstesemesterstudenter på bachelor i norsk tegnspråk. Emnet tar utgangspunkt i at døve og tegnspråklige er en språklig minoritet, og skal gi studentene verktøy og begreper til å beskrive og forstå tegnspråklige som en språklig minoritet i norsk og internasjonalt perspektiv.
Emneplan ble godkjent i utdanningsutvalget LUI 29. november 2021 og gjelder fra høsten 2022.
Required preliminary courses
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:
Knowledge
The student
- has knowledge of his or her own responsibility and duties, and is familiar with the general division of responsibility when conducting work in the laboratories
- is familiar with laws and regulations that are relevant for work in laboratories and with chemicals
- is familiar with the substance index and safety data sheets
- is familiar with security and personal protective equipment available in the laboratories
- is familiar with the system and procedures for reporting HSE non-conformities, accidents and near-accidents
- is familiar with the laboratories’ contingency plans
- is familiar with rules for order and conduct in the laboratories
Skills
The student
- is capable of obtaining information about chemicals from safety data sheets
- is capable of applying relevant parts of the CLP Regulation in order to classify dilutions of chemicals and chemical solutions
- can assess security measures and use of protective equipment to ensure that work conducted in the laboratory is safe
General competence
The student
- is capable of conducting HSE evaluations in order to handle chemicals in accordance with regulations
- is capable of acting in accordance with rules and procedures for safe work in the laboratories
- is aware of HSE to safeguard own and other people’s safety in the laboratories
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- Har innsikt i begreper som brukes innenfor det tverrfaglige forskningsfeltet Deaf studies for å forstå og beskrive døves og hørselshemmedes liv
- Kan beskrive studier av døve i et mangfoldsperspektiv
- Kan sammenlikne hovedtrekkene ved sentrale begreper innen fagfeltet deaf studies
Ferdigheter
Studenten
- Kan redegjøre for utviklingen i studier av døves og tegnspråkliges liv
- Kan diskutere døve og tegnspråklige som språklig minoritet med et interseksjonselt perspektiv
- Kan forklare sammenhengen mellom endringer i samfunnets syn på døve og tegnspråk og forskning på døve og tegnspråk
- Kan presentere teoretiske begreper fra deaf studies på tegnspråk,
- Kan redigere en kort video med egenutviklet presentasjon
- Kan diskutere ulikhet og mangfold blant døve
Generell kompetanse
Studenten
- Kan bruke sentrale begreper fra deaf studies til å beskrive og analysere observerte eller erfarte hendelser med eller blant døve
- Kan delta i, og bidra til kunnskapsbaserte dialoger om døve og tegnspråk på fysiske og virtuelle møteplasser
- Kjenner igjen og kan identifisere ulike perspektiver på døve og tegnspråklige mennesker.
Content
Emnet skal gi studentene en innføring i ulike begreper og tilnærminger til å forstå døve, hørselshemmede, døvblinde og tegnspråkliges sosiale nettverk, flerspråklighet og transspråking blant tegnspråklige. Videre skal studentene lære om tegnspråkliges interaksjonsmuligheter, mobilitet, mangfold og samfunnsdeltakelse. Emnet skal også gi studenten mulighet til å reflektere over og identifisere sitt profesjonelle og/eller sosiale nettverk av tegnspråklige, og den plass de har i dette nettverket.
Teaching and learning methods
Portfolio assessment
The portfolio must include:
- Multiple-choice tests
- Responsibility statement
Course requirements
Alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.
- Studentene skal oppsøke og delta på en organisert samling med tegnspråklige. Denne hendelsen skal både beskrives og analyseres med bruk av sentrale begreper fra pensum. Arbeidskravet leveres inn skriftlig (1250 ord +/- 10 %) som individuell oppgave. Formålet med arbeidskravet er spesielt å vise at man kan bruke sentrale begreper fra emnets pensum til å beskrive og analysere observerte eller erfarte hendelser med eller blant døve.
- Studenten skal diskutere hvordan døve både kan forstås som en språklig minoritet og som funksjonshemmede i lys av relevante teorier. Arbeidskravet leveres inn skriftlig (1250 ord +/- 10 %) som individuell oppgave. Formålet med arbeidskravet er spesielt å vise innsikt i døves status i samfunnet.
- Studentene skal i grupper på 2-3 personer lage et opptak av en gruppesamtale (10 minutter +/- 10%). De velger ut hvert sitt begrep fra Deaf studies, og presenterer samt diskuterer disse begrepene opp mot hverandre i en samtale som skal tas opp. Begrepene skal være godkjent av faglærer på forhånd innen fastsatt dato. Arbeidskravet leveres inn som gruppeoppgave. Formålet med arbeidskravet er å vise at studenten kjenner til sentrale begreper i pensum, vise at studenten både kan presentere og diskutere disse i samhandling med andre, samt demonstrere praktiske ferdigheter i bruk av visuelle presentasjonsverktøy. Detaljert informasjon om arbeidskrav blir gitt ved semesterstart.
Se programplan for generell informasjon om arbeidskrav.
Krav om deltakelse
Det er krav om 80% tilstedeværelse i emnet. Se programplan for mer informasjon om krav om deltakelse.
Assessment
Pass/fail
Permitted exam materials and equipment
N/A
Grading scale
Gradert skala A-F
Examiners
Det benyttes to interne sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til utdanningen som evaluerer vurderingsordningene i emnet og studiet som helhet.