Programplaner og emneplaner - Student
TANNPRA1B Praksis i avtakbar protetikk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Practice in Removable Prosthetics
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i tannteknikk
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet bygger på TANN2400 hvor studenten har valgt fordypning i avtakbar protetikk. Hoveddelen av emnet gjennomføres som et sammenhengende eksternt praksisstudium over 16 uker. Ekstern praksis foregår normalt i tanntekniske bedrifter i Norge. Emnet gir mulighet for internasjonalisering i form av tre måneders utveksling til samarbeidsinstitusjoner i utlandet.
Læringsutbytter fra tidligere studieretningsfag skal nå aktualiseres, integreres og prøves ut i en kontekst preget av yrkessosialisering og samarbeid med utøvende tannteknikere og andre profesjoner i tannhelseteamet. Studenten skal utvikle sine praktiske ferdigheter og handlingskompetanse gjennom deltakelse i reelle faglige arbeidsoppgaver og utfordringer.
I ekstern laboratoriepraksis skal studentene arbeide med fremstilling av hel og partiell protetikk, harde bittskinner og ortodontisk apparatur.
Emnet er sammensatt av følgende fag, angitt i studiepoeng:
- Profesjonell samhandling teori 4 sp.
- Partiell og helprotetikk ekstern praksis 13 sp.
- Ortodontisk apparatur ekstern praksis 6 sp.
- Helsett ekstern praksis 7 sp.
Forkunnskapskrav
Studenten må ha bestått alle emner i 1. og 2. studieår.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte inndelt i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- velge ut egnete materialer til det aktuelle oppdraget basert på kunnskap om materialer, teknologi og framstillingsteknikk
- analysere utfordringer knyttet til konstruksjonsprinsipper og materialbehandling i kliniske kasus
- gjøre rede for betydningen av godt samarbeid i et tannteknisk laboratorium og i tannhelseteamet
- gjøre rede for tannhelseteamets ulike yrkesroller og ansvarsforhold i det tverrfaglige samarbeidet
- forklare prinsippene for aktiv lytting og betydningen av kongruens i verbal kommunikasjon
Ferdigheter
Studenten kan:
- produsere studiemodeller, individuelle avtrykkskjeer og prøveplater for bittregistrering med god funksjon og presentabelt utseende
- fremstille hele proteser og helsett i normal og kryssbitt med god artikulasjon, passform og estetikk,
- designe og produsere hard bittskinne (Michiganskinne) og ortodontisk stabiliseringsplate (Hawley) med akseptabel funksjon og estetikk med tilfredsstillende funksjon og estetikk
- under veiledning designe metallskjeletter til partielle proteser med tilfredsstillende passform og estetikk
- planlegge egen arbeidsdag og organisere arbeidsfordeling og arbeidsprosesser hensiktsmessig
- kommunisere muntlig, skriftlig og digitalt med hensyn til valg av løsningsalternativer og konstruksjonsprinsipper
Generell kompetanse
Studenten kan
- identifisere seg med yrkesfeltet og eget kunnskapsbehov
- utvise vilje og evne til å nyttiggjøre seg veiledning og konstruktiv tilbakemelding
- utvise vilje og evne til resultatorientert samarbeid og profesjonell kommunikasjon i en yrkesmessig sammenheng
- gjenkjenne og vurdere faglige handlinger i praksis i henhold til gjeldende lovverk og yrkesetiske retningslinjer peke på strategier for konfliktløsning
- dokumentere og reflektere kritisk over kvaliteten på eget faglig arbeid
Arbeids- og undervisningsformer
The student must have been admitted to the study programme.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- can describe the development of the field of prosthetics and orthotics, and its areas of application and professional practice
- can describe different perspectives on health, disease and disability
- can describe relevant user groups
- can describe the roles and responsibilities of the different healthcare professions
- can describe the use of goal setting and outcome measures in clinical work
- can describe the basic properties of materials used to make orthopaedic appliances
- can describe basic design and production processes
Skills
The student
- can apply WHO's International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF)
- can use knowledge about health, safety and the environment in clinical and technical processes
- can plan and carry out simple clinical and technical tasks
- can use healthcare, prosthetics and orthotics terminology both orally and in writing
- can discuss fundamental theory of communication and communication processes (health communication)
General competence
The student
- can discuss the concepts of empathy, respect and human rights
- can identify and describe professional ethical dilemmas with a focus on the duty of confidentiality and consent in healthcare practice
- can discuss challenges relating to language and cultural diversity
- can discuss the concept of professionalism
- can cooperate with fellow students and lecturers
- has experience with the PICO (Problem Intervention Comparison Outcome) method and can conduct literature searches
- can use quality-assured sources, apply guidelines for source referencing and create reference lists in line with the criteria for academic writing
Vurdering og eksamen
Work and teaching methods used in the course include self-study, group work, seminars, skills training and lectures. Student-active learning methods and digital tools are used in the teaching to promote communication and engagement.
The students will have one day of observational practical training at an orthopaedic technology enterprise.
Vurderingsuttrykk
Portfolio assessment: Individual portfolio comprising three written assignments. Total scope: 6,000-7,000 words.
Weighting: One overall grade is awarded based on the portfolio. All three assignments in the portfolio count equally with respect to grading, but if an F is awarded for one of the assignments, the overall grade will also be an F.
Resit exam: Students will be given one opportunity to submit a reworked version of the portfolio assignment(s) for which an F was awarded.
Sensorordning
All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.