Programplaner og emneplaner - Student
TANN2100 Protetikk 2 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Dental Prosthetics 2
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i tannteknikk
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet viderefører grunnleggende tanntekniske produkter og framstillingsteknikker innen fast og avtakbar protetikk. Det fokuseres på ulike behandlingsmuligheter relatert til kliniske aspekter og nødvendige betingelser for å gjenskape den enkelte pasients bittfunksjon. Sammenhengen mellom oralanatomisk riktig design, forsvarlig materialbehandling og pasientens tilfredshet vektlegges. Emnet TANN2100 går parallelt med emnet TANN2000 for at kunnskapen om dentale materialer kan integreres med utførelsen av de tekniske fremstillingsprosessene.
Emnet danner utgangspunktet for studentens videre valg av studieretning og fordypning i fremstillingsprinsipper for enten fast eller avtakbar protetikk.
Emnet består i sin helhet av faget protetikk som har følgende fordeling, angitt i studiepoeng:
- Teori 8 stp.
- Ferdighetstrening/praksis 12 stp.
Forkunnskapskrav
Studenten må ha bestått alle emner i 1. studieår.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte inndelt i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan forklare prepareringens betydning for ulike fremstillingsteknikker innen krone- og broprotetikk
- kan gjøre rede for materialvalg, konstruksjonsprinsipper og arbeidsgang ved krone- og broprotetikk produsert med konvensjonell framstillingsteknikk og CAD/CAM
- kan beskrive munnhulens ortofunksjon ved tanntap
- kan beskrive statiske, dynamiske og artikulatoriske regler for oppstilling av helsett i normalbitt
- kan forklare sammenhengen mellom tannerstatningens farge og formmessige utforming og pasientens aksept av protesen
- har kjennskap til modellanalyse og surveying ved konstruksjon av partiell protetikk
- kjenner til bittskinner som beskyttelse/ behandlingsmulighet ved funksjonsrelaterte sykdommer
Ferdigheter
Studenten
- kan selvstendig fremstille tilfredsstillende arbeidsmodeller og antagonistmodeller i gips, samt artikulere gipsmodellene korrekt
- kan produsere konstruksjoner til kroner og små broer ved hjelp av konvensjonelle framstillingsteknikker og/eller CAD/CAM, med akseptabel passform og funksjon
- kan brenne porselen på single kroner med akseptabel morfologi, estetikk og funksjon
- kan stille opp helsett i normalbitt med akseptabel estetikk og passform og med balansert artikulasjon i henhold til Gysis grunnprinsipper
- kan utforme protesens basis med riktig anatomisk utstrekning og bukkal retensjon i et gitt kaus
- kan benytte parallellometer for å designe klammere og under veiledning vokse opp en partiell protese
- behersker riktig bruk av maskiner og utstyr i et helse-, miljø- og sikkerhetsperspektiv
- kan planlegge og gjennomføre et prosjektarbeid med en relevant problemstilling og vitenskapelig metodebruk etter gjeldende regler for oppgaveskriving
Generell kompetanse
Studenten kan
- dokumentere og presentere eget arbeid
- reflektere over kvaliteten av eget arbeid innen emnet
- foreta litteratursøk samt utvise riktig kildebruk ved henvisning til fagstoff og forskning i teoretiske oppgaver
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, demonstrasjonsforelesninger, seminarer og ferdighetstrening, skriftlige oppgaver, prosjektarbeid og selvstudier.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:
- minimum 90 % tilstedeværelse ved demonstrasjonsforelesningene
- minimum 80 % tilstedeværelse på seminarer, timeplanfestet gruppearbeid, individuelle veiledningstimer og veiledning i prosjektgruppen. På et av seminarene skal studentgruppene presentere sitt eksamensprosjekt (se eksamen nedenfor). Studenter som ikke er til stede, må legge frem prosjektet for faglærer.
Vurdering og eksamen
I dette emnet utvikles forståelsen av hvordan utøvelsen av sosialt arbeid er forankret i sosialt arbeids teoretiske grunnlag. Emnet gir kunnskap om ulike forhold som kan påvirke relasjoner og profesjonelt samarbeid med andre mennesker.
Gjennom ferdighetstrening i grupper blir studenter kjent med hva det vil si å utøve sosialt arbeid. Studentene vil sammen med sin gruppe øve på å utvikle sin profesjonelle kompetanse. Det trenes gjennom gruppearbeid, rollespill og bruk av kasus på å møte mennesker i vanskelige livssituasjoner. Videre trenes studentene i å håndtere egne følelser i møte med mennesker i vanskelige livssituasjoner.
Emnet utgjør første del av totalt to nivåer av ferdighetstrening.
Undervisningsspråk er norsk.
Vurderingsuttrykk
Ingen forkunnskapskrav.
Sensorordning
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte inndelt i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan forklare prepareringens betydning for ulike fremstillingsteknikker innen krone- og broprotetikk
- kan gjøre rede for materialvalg, konstruksjonsprinsipper og arbeidsgang ved krone- og broprotetikk produsert med konvensjonell framstillingsteknikk og CAD/CAM
- kan beskrive munnhulens ortofunksjon ved tanntap
- kan beskrive statiske, dynamiske og artikulatoriske regler for oppstilling av helsett i normalbitt
- kan forklare sammenhengen mellom tannerstatningens farge og formmessige utforming og pasientens aksept av protesen
- har kjennskap til modellanalyse og surveying ved konstruksjon av partiell protetikk
- kjenner til bittskinner som beskyttelse/ behandlingsmulighet ved funksjonsrelaterte sykdommer
Ferdigheter
Studenten
- kan selvstendig fremstille tilfredsstillende arbeidsmodeller og antagonistmodeller i gips, samt artikulere gipsmodellene korrekt
- kan produsere konstruksjoner til kroner og små broer ved hjelp av konvensjonelle framstillingsteknikker og/eller CAD/CAM, med akseptabel passform og funksjon
- kan brenne porselen på single metallkeram kroner med akseptabel morfologi, estetikk og funksjon
- kan stille opp helsett i normalbitt med akseptabel estetikk og passform og med balansert artikulasjon i henhold til Gysis grunnprinsipper
- kan utforme protesens basis med riktig anatomisk utstrekning og bukkal retensjon i et gitt kaus
- kan benytte parallellometer for å designe klammere og under veiledning vokse opp en partiell protese
- behersker riktig bruk av maskiner og utstyr i et helse-, miljø- og sikkerhetsperspektiv
- kan planlegge og gjennomføre et prosjektarbeid med en relevant problemstilling og vitenskapelig metodebruk etter gjeldende regler for oppgaveskriving
Generell kompetanse
Studenten kan
- dokumentere og presentere eget arbeid
- reflektere over kvaliteten av eget arbeid innen emnet
- foreta litteratursøk samt utvise riktig kildebruk ved henvisning til fagstoff og forskning i teoretiske oppgaver