Studieinfo emne TANN1200 2018 HØST
TANN1200 Dentale materialer Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Dental Materials
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i tannteknikk
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Fysikk og kjemi inneholder nødvendig basiskompetanse for materiallæren som ligger i dette emnet. Faget kjemi omhandler grunnleggende uorganisk- og organisk kjemi knyttet til dentale materialer. Fysikk omhandler hovedsakelig begreper innen mekanikk og testing av dentale materialer.
Faget materiallære retter fokus mot dentale legeringer, keramer og dentale hjelpematerialer som benyttes i fremstillingen av tanntekniske produkter. Ulike dentale legeringers bruksområder og egenskaper er av stor betydning i planlegging og design av individuelle løsninger. For å ivareta materialegenskaper må riktig materialbehandling og framstillingsteknikk for materialene introduseres. Bruk og bearbeiding av materialene med tanke på HMS vektlegges for å skape gode rutiner og holdninger på laboratoriet.
Emnet er sammensatt av følgende fag, angitt i studiepoeng:
-
Fysikk og kjemi 5 stp. (5 stp. teori)
-
Materiallære 5 stp. (5 stp. teori)
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på studiet.
Læringsutbytte
Læringsutbytte i fysikk og kjemi
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte inndelt i kunnskap og ferdigheter:
Kunnskap
Studenten kan
-
gjøre rede for SI-systemets definisjoner på standardiserte størrelser og enheter
-
gjøre rede for fysikalske begreper innen statikk, kinematikk og dynamikk
-
gjøre rede for de fysikalske begrepene trykk, temperatur og varme
-
beskrive metallers elektriske ledningsevne
-
beskrive lysteorier og generell fargefysikk
-
beskrive periodesystemets oppbygning og atomenes struktur
-
gjøre rede for kjemiske bindingstyper
-
presentere enkle kjemiske reaksjoner
-
gjøre rede for organiske forbindelser, funksjonelle grupper og nettverkstoffer
-
gjøre rede for uorganiske forbindelser i et tannteknisk perspektiv
-
gjøre rede for pH og dets betydning i det orale miljø
-
gjøre rede for hydrofile og hydrofobe forbindelser og hva som kjennetegner disse
-
gjøre rede for elektrokjemiske prosesser og dets betydning for korrosjon
Ferdigheter
Studenten kan
-
utføre enkle støkiometriske beregninger i kjemi
Læringsutbytte i materiallære
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte inndelt i kunnskap og ferdigheter:
Kunnskap
Studenten kan
-
beskrive konvensjonelle og digitale fremstillingsmetoder for dentale konstruksjoner
-
gjøre rede for sammensetning og behandling for materialgruppene dentale legeringer, keramer, voks, gips og avtrykksmaterialer
-
beskrive egenskaper for metaller og keramer generelt
-
forklare metallers og keramers makrostruktur og mikrostruktur
-
gjøre rede for materialegenskaper og indikasjoner for bruk av keramer og basemetallegeringene Co-Cr og titan
-
gjøre rede for materialegenskapene og indikasjoner for bruk av metallegeringer og keramer
-
forklare ulike behandlingsmetoder for metallegeringer og keramer
-
forklare ulike bruddmekanismer for metallegeringer og keramer
-
tolke et spennings-tøynings diagram for ulike dentale materialer
-
tolke et binært fasediagram
-
redegjøre for korrosjon og korrosjonstyper relatert til dentale legeringer og hvordan dette kan påvirke materialegenskapene
-
beskrive dentale gipstyper, deres anvendelser og egenskaper
-
gjøre rede for de vanligste dentale avtrykksmaterialer, deres bruksområder og egenskaper
-
kjenne til ulike avtrykksteknikker
-
kjenne til ulike modellmaterialer til aktuelle fremstillingsillingsteknikker
Ferdigheter
Studenten
-
kan under veiledning utføre materialtesting av dentale materialer og utarbeide vitenskapelig rapport
-
kan vurdere valg av dental metallegering eller keram ut ifra det individuelle kasus
Arbeids- og undervisningsformer
Det veksles mellom forelesninger, selvstudier, laboratorieøvelser og seminarer kombinert med teoretiske oppgaver både i grupper og individuelt. Laboratorieøvelsene foregår som materialtesting.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:
- skriftlig laboratorierapport fra laboratorieøvelsene
- minimum 90 % deltakelse på laboratorieøvelsene
- minimum 80 % deltakelse i seminarer og timeplanfestet gruppearbeid
Vurdering og eksamen
Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene
Eksamensform: Individuell digital skriftlig eksamen, 4 timer
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
Ekstern sensor deltar i utarbeidelsen av eksamensoppgaver og vurderingskriterier. To interne sensorer vurderer alle besvarelsene.