EPN-V2

TANN1200 Dental Materials Course description

Course name in Norwegian
Dentale materialer
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history
  • Introduction

    Fysikk og kjemi inneholder nødvendig basiskompetanse for materiallæren som ligger i dette emnet. Faget kjemi omhandler grunnleggende uorganisk- og organisk kjemi knyttet til dentale materialer. Fysikk omhandler hovedsakelig begreper innen mekanikk og testing av dentale materialer.

    Faget materiallære retter fokus mot dentale legeringer, keramer og dentale hjelpematerialer som benyttes i fremstillingen av tanntekniske produkter. Ulike dentale legeringers bruksområder og egenskaper er av stor betydning i planlegging og design av individuelle løsninger. For å ivareta materialegenskaper må riktig materialbehandling og framstillingsteknikk for materialene introduseres. Bruk og bearbeiding av materialene med tanke på HMS vektlegges for å skape gode rutiner og holdninger på laboratoriet.

    Emnet er sammensatt av følgende fag, angitt i studiepoeng:

    • Fysikk og kjemi 5 stp. (5 stp. teori)
    • Materiallære 5 stp. (5 stp. teori)
  • Required preliminary courses

    Studenten må være tatt opp på studiet.

  • Learning outcomes

    Læringsutbytte i fysikk og kjemi

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte inndelt i kunnskap og ferdigheter:

    Kunnskap

    Studenten kan

    • gjøre rede for SI-systemets definisjoner på standardiserte størrelser og enheter
    • gjøre rede for fysikalske begreper innen statikk, kinematikk og dynamikk
    • gjøre rede for de fysikalske begrepene trykk, temperatur og varme
    • beskrive metallers elektriske ledningsevne
    • beskrive lysteorier og generell fargefysikk
    • beskrive periodesystemets oppbygning og atomenes struktur
    • gjøre rede for kjemiske bindingstyper
    • presentere enkle kjemiske reaksjoner
    • gjøre rede for organiske forbindelser, funksjonelle grupper og nettverkstoffer
    • gjøre rede for uorganiske forbindelser i et tannteknisk perspektiv
    • gjøre rede for pH og dets betydning i det orale miljø
    • gjøre rede for hydrofile og hydrofobe forbindelser og hva som kjennetegner disse
    • gjøre rede for elektrokjemiske prosesser og dets betydning for korrosjon

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • utføre enkle støkiometriske beregninger i kjemi

    Læringsutbytte i materiallære

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte inndelt i kunnskap og ferdigheter:

    Kunnskap

    Studenten kan

    • beskrive konvensjonelle og digitale fremstillingsmetoder for dentale konstruksjoner
    • gjøre rede for sammensetning og behandling for materialgruppene dentale legeringer, keramer, voks, gips og avtrykksmaterialer
    • beskrive egenskaper for metaller og keramer generelt
    • forklare metallers og keramers makrostruktur og mikrostruktur
    • gjøre rede for materialegenskaper og indikasjoner for bruk av keramer og basemetallegeringene Co-Cr og titan
    • gjøre rede for materialegenskapene og indikasjoner for bruk av metallegeringer og keramer
    • forklare ulike behandlingsmetoder for metallegeringer og keramer
    • forklare ulike bruddmekanismer for metallegeringer og keramer
    • tolke et spennings-tøynings diagram for ulike dentale materialer
    • tolke et binært fasediagram
    • redegjøre for korrosjon og korrosjonstyper relatert til dentale legeringer og hvordan dette kan påvirke materialegenskapene
    • beskrive dentale gipstyper, deres anvendelser og egenskaper
    • gjøre rede for de vanligste dentale avtrykksmaterialer, deres bruksområder og egenskaper
    • kjenne til ulike avtrykksteknikker
    • kjenne til ulike modellmaterialer til aktuelle fremstillingsillingsteknikker

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan under veiledning utføre materialtesting av dentale materialer og utarbeide vitenskapelig rapport
    • kan vurdere valg av dental metallegering eller keram ut ifra det individuelle kasus
  • Teaching and learning methods

    Det veksles mellom forelesninger, selvstudier, laboratorieøvelser og seminarer kombinert med teoretiske oppgaver både i grupper og individuelt. Laboratorieøvelsene foregår som materialtesting.

  • Course requirements

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:

    • skriftlig laboratorierapport fra laboratorieøvelsene
    • minimum 90 % deltakelse på laboratorieøvelsene
    • minimum 80 % deltakelse i seminarer og timeplanfestet gruppearbeid
  • Assessment

    Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene

    Eksamensform: Individuell digital skriftlig eksamen, 4 timer

  • Permitted exam materials and equipment

    Ingen.

  • Grading scale

    Gradert skala A-F

  • Examiners

    Ekstern sensor deltar i utarbeidelsen av eksamensoppgaver og vurderingskriterier. To interne sensorer vurderer alle besvarelsene.