EPN-V2

TANN1100 Tannmorfologi og biologi Emneplan

Engelsk emnenavn
Dental Morphology and Biology
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk
  • Innledning

    Fagplanen i engelsk 1, trinn 1-7 (30 studiepoeng) - oppdrag bygger på forskrift om rammeplan for grunnskolelærerutdanningene for 1.-7. trinn og 5.-10. trinn, fastsatt av Kunnskapsdepartementet 1. mars 2010 og nasjonale retningslinjer for engelskfaget i grunnskolelærerutdanningens program for trinn1-7.

    Engelsk1 har som hovedmål å øke lærernes kunnskap om det engelske språket og utvikle deres praktiske engelskferdigheter slik at de kan gi faglig og didaktisk solid engelskopplæring på barnetrinnet i grunnskolen som trygge modeller for elevene. En viktig del av studiet er møtet med ulike typer engelskspråklige tekster for barn, som kan fungere som inngang både til språk- og kulturforståelse, inspirasjon til egen kreative språkutfoldelse og til personlig berikelse. Studenten selv og elevene deres vil kunne dra nytte av dette møtet med engelske tekster i ulike sjangere og former.

    Engelsk 1 er forskningsbasert, profesjonsrettet og praksisnært og har som mål å utvikle lærernes evne til å gi læringsfremmende engelskundervisning, veiledning og vurdering fra 1. til 7. årstrinn. For å kunne legge til rette for og bidra til elevenes læringsutbytte i engelsk i samsvar med gjeldende læreplan trenger lærerne å utvikle sin handlingskompetanse og sin kritiske beredskap overfor læreverk og andre læringsressurser. Lærerne vil ha en god profesjonell plattform å jobbe ut fra når de får bygget opp sin egen språkbevissthet og opparbeidet seg en solid innsikt i hvordan bruk av engelske tekster kan gi glede i seg selv, men også fungere som ramme for språklæringen. En forventet effekt av kompetanseutviklingen gjennom engelsk 1 er at deltakerne vil kunne bidra til et positivt fag- og læringsmiljø på egen skole.

    Engelsk er et verdensspråk i dag. Samtidig omtales språket som et «første fremmedspråk» i språkpolitiske dokumenter om språksituasjonen i Norge. En viktig del av engelsk 1 er bevisstgjøring omkring den rollen det engelske språket har globalt, i det norske samfunnet og i norsk skole. Et sentralt mål for engelskopplæring i tråd med Kunnskapsløftet er utvikling av elevenes kommunikative kompetanse i engelsk. Dette innebærer blant annet at elevene skal kunne bruke engelsk på en måte som er tilpasset hensikt, mottaker og den situasjonen språket brukes i. Engelsk 1 har derfor fokus på de faglige og fagdidaktiske ressursene studentene bør ha til disposisjon for selv å kunne møte dette kravet og hjelpe elevene til å mestre disse utfordringene.

  • Forkunnskapskrav

    Studiet er utviklet på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet, med bakgrunn i Kompetanse for kvalitet - strategi for etter- og videreutdanning. Målgruppe for studiet er lærere som arbeider på 1.-7. årstrinn i grunnskolen, men også lærere som ønsker å kvalifisere seg for undervisning på barnetrinnet.

  • Læringsutbytte

    Læringsutbytte i tannmorfologi og protetikk

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte inndelt i kunnskap og ferdigheter

    Kunnskap

    Studenten kan

    • gjøre rede for de permanente tenners makroskopiske anatomi, anatomiske variasjonsformer og tennenes nomenklatur
    • kan forklare formålet og forutsetningene for avtrykk og modellfremstilling

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • bruke riktig terminologi på tannflater, retning og plan både skriftlig og muntlig
    • beskrive tennenes morfologiske form ved bruk av formspråk og skisser
    • gjenkjenne og beskrive den respektive tann i det permanente tannsettet
    • fremstille gipsmodell til fast protetikk med tilstrekkelig funksjon og estetikk
    • gjenskape en fullanatomisk krone i voks med gjenkjennbar og tilstrekkelig god morfologi
    • fremstille individuell avtrykkskje med tilstrekkelig funksjon
    • fremstille funksjonelle gipsmodeller og prøveplater for bittregistrering med akseptabel kvalitet
    • utføre enkel protesereparasjon med tilstrekkelig funksjon og estetikk
    • selvstendig utføre korrekt bruk, oppbevaring og avfallshåndtering av relevante tanntekniske kjemikalier med tanke på HMS på laboratoriet

    Læringsutbytte i biologi

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte inndelt i kunnskap og ferdigheter:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan beskrive cellers oppbygging
    • kan navngi de forskjellige stadiene i utviklingen av tenner hos mennesker
    • kan gjøre rede for kjeveleddets oppbygning og funksjon
    • kan beskrive hode- og halsmuskler med vekt på muskelfester og funksjon
    • kan gjøre rede for munnslimhinnens, spyttkjertlenes og salivas oppbygning og funksjon
    • kan beskrive interaksjoner mellom munnhulens anatomiske strukturer og orale væsker
    • kan forklare faktorer som bidrar til patologi i munnhulen
    • kan beskrive mekanismer og følgeskader for sykdommene karies, gingivitt og periodontitt

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan navngi viktige anatomiske strukturer på modell av overkjeve og underkjeve
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Etter å ha gjennomført studiet Engelsk 1, trinn 1-7 skal studentene ha utviklet kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse i samsvar med beskrivelsene i de nasjonale retningslinjene for engelskfaget i grunnskolelærerutdanningen. Siden studiet er delt i to emner, er læringsutbyttet beskrevet i de to emneplanene nedenfor.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:

    • mappe som inneholder 2 praktiske arbeider, én illustrasjon og 2 skriftlige oppgaver på til sammen 3000 ord
    • minimum 90 % tilstedeværelse på demonstrasjonsforelesninger
    • minimum 80 % tilstedeværelse i introduksjoner til emnet, ferdighetstrening, seminarer og gruppearbeid
  • Vurdering og eksamen

    Engelsk 1 er et nett- og samlingsbasert studium. Fagplanen legger til rette for studiearbeid og kommunikasjon deltakerne imellom ved hjelp av digitale verktøy mellom samlingene. Her har høgskolens digitale læringsplattform en sentral plass. Integrert i studiet er også opplæring i nyttige digitale verktøy til bruk i engelskopplæringen.

    Engelsk er arbeidsspråket i begge emner. Gjennom hele studiet får studentene anledning til å bruke språket muntlig på samlingene. Samlingene har form av workshops der deltakerne får prøve ut forskjellige arbeidsmåter, diskutere hva som kjennetegner en god vurderingspraksis og tilpasset opplæring i klasserommet i forhold til kompetansemålene i faget, både skriftlig og muntlig. I tillegg vil sentrale teoretiske deler av faget bli gjennomgått på samlingene. All undervisning har et gjennomgående didaktisk perspektiv.

    Mellom samlingene arbeider deltakerne med selvstudium av pensumtekster, utprøving av ulike aktiviteter og oppgaver i egen (eller lånt) klasse, erfaringsdeling med kolleger og innlevering av tekster til en mappe i høgskolens digitale læringsplattform, lærernes professional journal (se under Arbeidskrav). Noen av tekstene er muntlige; andre er skriftlige oppgaver. Enkelte er individuelle innleveringer, mens andre er par- eller gruppeoppgaver. Det forventes at studentene presenterer og diskuterer ny innsikt omkring ordinnlæring i eget kollegium. Refleksjon på bakgrunn av denne erfaringsdelingen inngår som en del av et arbeidskrav i emne 1.

    Noe av studiearbeidet er samhandling i nettbaserte diskusjonsfora omkring sentrale fagdidaktiske temaer, der lærerne får anledning til å reflektere over egne erfaringer og ta del i en dialog omkring undervisning og læring.

  • Vurderingsuttrykk

    En ukes studieopphold ved Det norske studiesenteret i York er en integrert del av engelsk 1 og innebærer i realiteten forflyttet undervisning. Studieoppholdet går inn som en av samlingene i emne 1. Et slikt opphold i et engelskspråklig land er uvurderlig når det gjelder å praktisere muntlig engelsk i en autentisk sammenheng. Se ytterligere informasjon nedenfor, i planen for emne 1.

  • Sensorordning

    Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav. Arbeidskravene er beskrevet i de enkelte emneplanene og nærmere spesifisert i en journal description som foreligger ved oppstart av hvert emne.

    Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatte frister. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, fritar ikke for å innfri et arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle faglæreren.

    Arbeidskrav vurderes til "Godkjent" eller "Ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "Ikke godkjent", har anledning til maksimum to nye innleveringer/utførelser. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.

    For å sikre studentenes utvikling av egen IKT-kompetanse innenfor engelskfaget, har enkelte av arbeidskravene integrerte IKT-krav. Journalen som helhet må være godkjent. Studentene får grundig tilbakemeldinger på tekstene sine fra faglærer eller medstudenter, i forhold til kunnskaper, ferdigheter, refleksjon og evne til selvstendig tenkning.