EPN-V2

TAB2400 Oral protetikk 3 - Avtakbar protetikk (B) Emneplan

Engelsk emnenavn
Prosthodontics 3 – Removable Prosthodontics (B)
Studieprogram
Bachelorstudium i tannteknikk
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk

Innledning

Emnet omhandler og viderefører ulike behandlingsmuligheter, løsningsalternativer, samt konvensjonelle og digitale produksjonsteknikker innen avtakbar protetikk. Det fokuseres på designmessige prinsipper og laboratorietekniske faktorer av betydning for fremstilling av et optimalt produkt. Kliniske faktorer som analyse av pasientens helt eller delvis tannløse kjevekamsrelasjoner, valg av protesedesign, tannoppstillingsteknikk, tilstrebet funksjonell artikulasjon og akseptabel estetikk, er viktig for pasientens aksept eller forkasting av tannprotesen eller produktet. Egenvurdering av fremstilte arbeider i henhold til faglige vurderingskriterier vektlegges. Hensikten er utvikling av studentens faglige forståelse, og betydningen av å kvalitetssikre tannteknisk produksjon.

Fordeling av studiepoeng (stp): Teori 10 stp og ferdighetstrening 10 stp.

Forkunnskapskrav

Bestått første studieår eller tilsvarende.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • forklare laboratorieteknisk arbeidsgang og teoretiske konstruksjonsprinsipper knyttet til fremstilling av hard bittskinne, partielle og hele proteser, og helsett oppstilt i ulike kjevekams-relasjoner
  • beskrive de vanligste kliniske problemstillingene knyttet til oral patologi, tap av støttesoner/bitthøyde, resttannsettets topografi, og lateral kjevekamsrelasjon relatert til fremstilling av produkter som skal gjenopprette pasientens bittfunksjon
  • forklare betydningen av tannprotesens utforming i forhold til funksjonelle, estetiske og fonetiske aspekter, og pasientens aksept og tilvenning til produktet
  • forklare kliniske indikasjoner, kontraindikasjoner, behandlingsplanlegging og protetiske alternativer ved enkle implantatbaserte løsninger
  • gjøre rede for muligheter og begrensninger ved CAD/CAM relatert til tannteknisk produksjon
  • utdype relevante fagspesifikke vurderingskriterier og tilhørende fagterminologi ved vurdering av det tanntekniske produktets praktiske utførelse

Ferdigheter

Studenten kan

  • fremstille gipsmodeller, individuelle avtrykkskjeer og prøveplater for bittregistrering med tilfredsstillende funksjon og presentabelt utseende
  • utføre enkel protesereparasjon eller rebasering som tilbakefører optimal protesefunksjon og passform
  • velge ut egnet tannsett til den enkelte protesepasient basert på kunnskap om oral anatomi og farge- og formlære
  • utføre modellanalyse, samt fremstille helproteser og helsett i normal- og kryssbitt med tilfredsstillende artikulasjon, passform og estetikk
  • konvensjonelt og digitalt fremstille hard ortodontisk bittskinne (Michiganskinne) med tilstrekkelig funksjon og estetikk
  • konstruere enkle trådklammer til partielle proteser med akseptabel retensjon
  • under veiledning designe og fremstille partielle Cobolt-Crom skjeletter med optimal trykkbelastning, retensjon og passform
  • anvende voks, gips, Cobolt-Crom legeringer, metylmetakrylat, og tilhørende produksjonsutstyr på en måte som ivaretar materialenes egenskaper gjennom fremstillingsprosessen, samt ivaretar gjeldende retningslinjer innen HMS

Generell kompetanse

Studenten kan

  • dokumentere og presentere eget arbeid muntlig og skriftlig ved bruk av fagterminologi
  • utføre systematisk litteratursøk og korrekt kildehenvisning

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene som benyttes er varierte og består av blant annet erfaringsdeling, forelesning, øvingsoppgaver, arbeid i sensorisk laboratorium, dialogbasert undervisning og gruppearbeid

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i emnet:

  • Arbeidskrav 1 : Kompetansekartlegging. Individuell skriftlig oppgave: Kompetansekartlegging og analyse av yrkesutøvelse og særtrekk i eget yrke. Kartleggingen skal vise studentenes kompetanse og kompetansebehov. Omfang: 2000 ord +/- 10%.
  • Arbeidskrav 2: Yrkenes fellestrekk og særtrekk. Skriftlig oppgave knyttet til yrkesteori. Arbeidskravet løses individuelt. Hensikten er å øke studentenes yrkesteoretiske kunnskap. Omfang: 2000 ord +/- 10%
  • Arbeidskrav 3. Øvingsoppgave i gruppe. Lage en digital historiefortelling i grupper på maksimalt tre studenter. Fortellingen skal ha et matteknologisk og didaktisk perspektiv etter nærmere retningslinjer gitt av faglærer. Hensikten er å formidle yrkesteoretisk kunnskap digitalt. Omfang: digital historie på fem minutter presenteres i klassen og fem minutters muntlig refleksjon. Som en del av arbeidskravet skal hver studentgruppe gi muntlig tilbakemelding til en annen studentgruppe.
  • Arbeidskrav 4. Individuell dokumentasjon fra yrkesfaglig praksis i ett yrke utenfor eget fagbrevområde med fokus på yrkesidentitet og yrkesutøvelse. Det skrives en dokumentasjon med refleksjon. Hensikten med arbeidskravet er å få kjennskap til yrkene utenfor eget fagbrevområde. Omfang: 800 ord +/- 10%

Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.

Obligatorisk tilstedeværelse

Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for emnet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.

Vurdering og eksamen

Individuell muntlig presentasjon.

  • En digital historiefortelling som oppsummer egen læring forankret i relevant teori for emnet. Omfang: 30 minutter (ca. 20 minutter presentasjon, og ca. 10 minutter til oppklarende spørsmål)

Ny og utsatt eksamen

  • Ny og utsatt eksamen arrangeres som ordinær eksamen
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt. Kilder skal oppgis.

Vurderingsuttrykk

Eksamen vurderes til Bestått/ikke bestått.

Sensorordning

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.

Emneoverlapp

  • Fellestrekk og særtrekk mellom yrker

Næringsmidler som kulturbærer

  • Teoriforankring av relevant yrkeskunnskap

Matkultur, eksperimentell matlagning, smak, sensorisk metode, matteknologi og måltidskunnskap.

  • Etikk

Behandling av råvarer og produksjon av næringsmidler

  • Yrkesidentitet og yrkesstolthet

Behandling av råvarer og produksjon av næringsmidler, fra yrkesutøver til yrkesfaglærer

  • Læringsstrategier

Planlegging av yrkesopplæring

  • Lærerrollen
  • Lovverk og styringsdokumenter i yrkesopplæringen

Gjeldene styringsdokumenter, læreplaner i restaurant- og matfag og overordnet plan for opplæringen

  • Skolens og yrkesopplæringens plass og rolle i kultur og samfunn

Praksis

  • 10 dager i yrkesfaglig praksis