Programplaner og emneplaner - Student
TAB1400 Oral helse - bittfysiologi og patologi Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Oral Health – Occlusion and Pathology
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i tannteknikk
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Bittfysiologi er læren om den funksjonelle anatomien og fysiologien til tyggemusklene, bittet og kjeveleddene (tyggeapparatet). Emnet fokuserer på okklusjons- og artikulasjonsteori og betydningen av å opprettholde eller gjenopprette riktig bitt og bitthøyde. Generell bittfysiologi og patologi i munnhulen er en vesentlig del av emnet. En viktig del er også forståelse for diagnostikk og behandling av funksjonsrelaterte lidelser i tyggeapparatet ved hjelp av tanntekniske produkter.
Studenten vil opparbeide kunnskap og ferdigheter i design av enkle stabiliseringsskinner ved hjelp av digitale eller konvensjonelle framstillingsprosesser, samt kunnskap om blekeskinner og mulige konsekvenser ved bruk av disse. Grunnleggende prosedyrer innen avtrykkstagning, hygiene og journalføring inngår i emnet.
Fordeling av studiepoeng: Teori 4 og ferdighetstrening 1.
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på studiet.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan forklare faktorer som bidrar til patologi i munnhulen
- kan beskrive mekanismer og følgeskader for sykdommene karies, gingivitt og periodontitt
- kan beskrive munnhulens ortofunksjon ved tanntap
- gjøre rede for relevante prosedyrer for hygiene og avtrykkstakning av en pasient
- kjenner til bittskinner som beskyttelse/behandlingsmulighet ved funksjonsrelaterte sykdommer
- kjenner til bruksområder og mulige konsekvenser ved bruk av blekeskinner
Ferdigheter
Studenten kan
- framstille en fleksibel skinne
- under veiledning ta enkle avtrykk av pasient delegert fra tannlege
- utføre lovpålagt journalføring og sikker fillagring
Generell kompetanse
Studenten kan
- reflektere over ulike syn på tannhelse i forhold til ulike aldersgrupper og kultur
- delta i tverrfaglig meningsutveksling relatert til valg av skinneterapi i et gitt kasus
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, selvstudier, demonstrasjonsforelesninger, seminarer og ferdighetstreninger, kombinert med teoretiske oppgaver individuelt eller i grupper. Deler av undervisningen er organisert som omvendt undervisning hvor ulike digitale læringsressurser blir gjort tilgjengelig for studentene på forhånd. Ferdighetstrening på skolens laboratorier gir studentene mulighet til å tilegne seg grunnleggende ferdigheter for fremstilling av enkel fleksibel skinne.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- minimum 90 % tilstedeværelse i demonstrasjonsforelesninger på laboratoriet
- minimum 80 % tilstedeværelse i ferdighetstreninger, seminarer og timeplanfestet gruppearbeid
Vurdering og eksamen
Individuell hjemmeeksamen over to dager. Enten skriftlig oppgave på 1000 ord (+/- 10 posent), eller en film/video, podcast, inntil 10 minutter.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt, så lenge regler for kildehenvisning følges
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
En intern og en ekstern sensor vurderer alle besvarelsene
Emneoverlapp
5 studiepoeng overlapp med TANN1100 Tannmorfologi og biologi