Programplaner og emneplaner - Student
TAB1060 Kunnskapsbasert praksis (KBP) i helsetjenesten Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i tannteknikk
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Ingen forkunnskapskrav.
Anbefalte forkunnskaper
Prior to the course, the students are advised to go through the elements in "Startpakka" which focus on literature search and critical appraisal, see https://bokskapet.oslomet.no/courses/course-v1:BOKSKAPET+FELLES-1704+2/about
Forkunnskapskrav
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
· innsikt om FM-organisasjonen og dens kontekst, FM-organisering, inkludert interessenters behov, krav og forventninger
· innsikt om lederskap og krav i forbindelse med etablering av et FM-ledelsessystem
· kunnskap om planlegging av et FM-ledelsessystem, forberede tiltak for å håndtere risiko og ta hensyn til muligheter samt å fastsette FM-mål og planlegge for å oppnå målene
· kunnskap om å velge ut og skaffe til veie ressursene som er nødvendige for å etablere, iverksette, vedlikeholde og kontinuerlig forbedre FM-ledelsessystemet
· innsikt om planlegging og styring av drift for å håndtere risiko samt å se og ta hensyn til mulighetene
· kunnskap om overvåking, måling, analyse og evaluering knyttet til organiseringen av og rapporteringen om FM-organisasjonens ytelser
· kunnskaper om avviksanalyse og styring av korrigerende tiltak for derigjennom kontinuerlig å forbedre FM-ledelsessystemet
Ferdigheter
Studenten kan
· gjennomføre analyser i organisasjonen til kjernevirksomheten for å avdekke behov med betydning for FM
· utforme aktuelle krav til god ledelse av FM
· vurdere og formulere mål, herunder analysere og konsekvensvurdere aktuelle risikoområder
· bruke analyseresultater og foreta valg av ressurser
· styre valg av ressurser gjennom egne rutiner og kommunikasjonsrutiner med alle som har behov og interesse i at valgte mål nås
· velge og anvende metoder som er egnet til oppfølging og måling av ytelser
· anvende aktuelle former for håndtering av avvik og forbedring av kravformuleringer og gjennomføringsrutiner
Generell kompetanse
Studenten
· har innsikt i FM-profesjonens samfunnsroller og hvordan disse har endret seg over tid
· har innsikt i fagetiske utfordringer og prinsipper
· kan formidle faglig kunnskap skriftlig i ulike sjangre
Læringsutbytte
Det vil bli benyttet varierte arbeids- og undervisningsformer som forelesninger, diskusjoner i plenum, utdelte øvingsoppgaver og gruppearbeid, i tillegg til kollokviegrupper og selvstudium. Studentene forventes å delta i den timeplanlagte undervisningen og bidra i diskusjonen.
Arbeids- og undervisningsformer
Eksamen i emnet er hjemmeeksamen over en periode på3 dager/72 timer.
Besvarelsen har en ramme på 15 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5. Forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg kommer i tillegg.
Studenter med gyldig fravær eller som ikke består eksamen har rett til ny/utsatt eksamen. Det vil bli gitt en ny eksamensoppgave. En eventuell ny og utsatt eksamen arrangeres i påfølgende semester.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Gradert skala A - F.
Vurdering og eksamen
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen forkunnskapskrav.
Vurderingsuttrykk
Målgruppe
Emnet inngår som et valgemne på henholdsvis Bachelor i administrasjon og ledelse i offentlig virksomhet og Årsstudium i organisasjon og ledelse.
Emnet tilbys også til studenter som tar enkeltemner.
Opptakskrav
For enkeltemnestudenter kreves generell studiekompetanse.
Sensorordning
One external and one internal examiner will assess at least 10 percent of the assignments. To internal examiners will assess the remaining assignments. The external examiner’s assessment shall benefit all the students.
Emneoverlapp
The course has 5 ECTS of overlapping content towards BIO1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, ERGOB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, FYB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, RAB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, SYKK1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, SYKP1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, VERB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care.