EPN

SYKPPRA70I Hjemmebaserte tjenester, rehabilitering og forebygging Emneplan

Engelsk emnenavn
Prevention and Rehabilitation in Home-based Healthcare Service
Studieprogram
Bachelorstudium i sykepleie
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet skal du lære om sykepleie til pasienter med kroniske sykdommer, funksjonstap etter skade eller sykdom, utviklingshemming og andre sammensatte sykdommer. Du møter pasientene i private hjem eller i omsorgsboliger. Du vil tilegne deg ulike erfaringer med å kommunisere og samhandle med pasienter og pårørende. Videre vil tverrprofesjonelt samarbeid bli vektlagt. Utfordringer knyttet til sentrale pasientfenomener, funksjonsnedsettelse, mestring, verdighet og brukermedvirkning vil være sentralt i dette emnet.  Med hjemmet som arena analyseres ulike perspektiver for sykepleie i en omsorgs og rehabiliteringskontekst i spennet mellom paternalisme og autonomi, samt ulike kulturelle verdier. Tverrprofesjonelt og tverretatlig samarbeid samt tjenesteutvikling og innovasjon inngår i emnet.

I tillegg skal du som tar dette emnet i vårsemesteret, delta i det tverrfaglige undervisningsopplegget INTER1300 «Tverrprofesjonelt samarbeid om og med barn, unge og familiene deres», arbeidsomfang tilsvarer 1,5 studiepoeng som gjennomføres i begynnelsen av januar. Tema det arbeides er å få økt bevissthet og kunnskap om hvordan man som framtidig profesjonsutøver kan samarbeide med andre profesjoner om og med barn, unge og deres foresatte. Utfordringer og muligheter i et slikt samarbeid inngår. Eksempler fra studentens praksisperioder vil være en sentral del av dette. Det være et særlig fokus på barn og unge med utfordringer.https://www.oslomet.no/forskning/forskningsprosjekter/interact

Forkunnskapskrav

Bestått emne:

  • SYKK/SYKP1000 Sykepleiens teoretiske grunnlag, 13 stp.
  • SYKK/SYKP1100 Anatomi, fysiologi og biokjemi, 12 stp.
  • SYKK/SYKP1200 Mikrobiologi og smittevern, 5 stp.
  • SYKK/SYKP1300 Farmakologi og legemiddelhåndtering, 5 stp.
  • SYKK/SYKP1400 Sykdom og helsesvikt, 10 stp.
  • SYKK/SYKPPRA10 Grunnleggende sykepleie, 15 stp.
  • SYKK/SYKPPRA20 Sykepleie til pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom, 20 stp.
  • SYKK/SYKPPRA30 Sykepleiefaglige beslutningsprosesser og pasientsikkerhet, 10 stp.

eller tilsvarende.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan drøfte for sykepleierens rolle i helsefremmende arbeid og (re)habiliterende virksomheter for ulike aldersgrupper
  • kan gjøre rede for begrepene hverdagsrehabilitering og habilitering i hjemmet
  • kan gjøre rede for sykepleie til barn med vedvarende helseutfordringer og kjennetegn på god familiesentret sykepleie
  • kan gjøre rede for helseveiledning på individ-, gruppe- og samfunnsnivå
  • kan vurdere egen profesjonsrolle i en tverrfaglig sammenheng
  • kan gjøre rede for ulike tverrprofesjonelle samarbeidsmåter i praksisfeltet*
  • kan gjøre rede for utfordringer og muligheter i tverrprofesjonelle samarbeidsprosesser*

Ferdigheter

Studenten

  • kan, i samarbeid med andre helseprofesjoner, tilpasse og integrere teoretisk og praktiske kunnskaper om sykepleierens rehabiliterende og helsefremmende funksjon, for å fremme best mulig funksjonsnivå, trivsel og livskvalitet for den enkelte
  • kan identifisere personer med høy risiko for funksjonssvikt tidlig nok til å sette i gang tiltak for å hindre funksjonsfall og reversere begynnende funksjonsfall
  • kan planlegge og gjennomføre sykepleietiltak som sikrer trygg overføring av pasienter mellom ulike enheter og nivåer i helsetjenesten
  • kan reflektere over eksisterende rutiner og metoder, og ta initiativ kvalitetsforbedring og implementering av nye arbeidsmetoder
  • kan diskutere kultursensitivitet og reflektere over betydningen av kulturell forforståelse for sykepleiepraksis i hjemmet
  • kan reflektere og kritisk vurdere etiske og juridiske utfordringer ved bruk av teknologi og digitale løsninger  
  • kan planlegge og gjennomføre sykepleie til pasienter i livets siste fase og følge opp pårørende og etterlatte
  • har forståelse for hvordan pasienters språklige og kulturelle bakgrunn kan påvirke ivaretakelse av kvalitet og pasientsikkerhet
  • kan med utgangspunkt i eksempler fra egen praksis analysere og vurdere tverrprofesjonelle samarbeidsprosesser om og med barn og unge med utfordringer*
  • kan etablere et tverrprofesjonelt samarbeid for og med barn, unge og deres foresatte*

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere kritisk over hvordan informasjons-, kommunikasjons-, og velferdsteknologi kan styrke tjenestetilbudet i kommunen 
  • kan formidle synspunkter og dele erfaringer med andre innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
  • kan utforske hva mangel på aktivitet og dekning av psykososiale behov kan medføre over tid og diskutere hvordan nye tiltak kan styrke det tradisjonelle tjenestetilbudet
  • kan diskutere egen profesjonsrolle i en tverrfaglig sammenheng og kan initiere og bidra til tverrprofesjonelt- og tverrsektorielt samarbeid
  • kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig
  • kan reflektere over etiske perspektiver når sykepleie utføres i private hjem
  • kan engasjere seg i nytenkning og innovasjonsprosesser gjennom prosjektarbeid
  • har en forståelse av grunnlaget for, og nødvendigheten av, tverrprofesjonelt samarbeid om og med barn, unge og deres foresatte, og av eget profesjonelt bidrag i samarbeidet*

Arbeids- og undervisningsformer

Prosjektbaserte praksisstudier: i kommunehelsetjenesten, hjemmebaserte tjenester (9 uker). Inkluderer selvstudie, forelesninger, simulering, digitale læringsressurser og seminarer.

Deler av undervisningen er organisert som omvendt undervisning. Digitale læringsressurser vil bli gjort tilgjengelig på forhånd. 

I INTER1300 «Tverrprofesjonelt samarbeid om og med barn, unge og familiene deres» benyttes universitetets læringsplattform brukes for kommunikasjon, informasjon, kunnskapsinnhenting og kunnskapsutvikling. Studentene får tilgang til faglige tekster og/eller interaktive oppgaver, informasjon, pensum og caser på universitetets læringsplattform.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne levere prosjektoppgaven til sensur må følgende være utført og godkjent:

  • tilstedeværelse i obligatoriske aktiviteter, 90 % i prosjektbaserte praksisstudier og her inngår:

    • simulering palliasjon, i hjemmebaserte tjenester - 2 dager

    • simulering Student Best - 2 dager

    • tverrprofesjonelt og tverretatelig samarbeid (TPS) - 3 dager. Gjennomføres i praksisfeltet men en tverrfagølig studnetgruppe. Nærmere informasjon i arbeidshefte om tverrprofesjonell samarbeidslæring i praksis HV

    • innovasjon og tjenesteutvikling, deltakelse i workshop knyttet til nytekning og innovasjonsprosesser - 4 dager

  • INTER1300, Innlevert individuell logg. Omfang: 500 ord +/- 10%. For å kunne skrive loggen, må studenten først ha deltatt på seminar over to dager.

 

Vurdering og eksamen

Prosjektoppgave i gruppe

  • Gruppe på 3-5 studenter
  • Gruppen formulerer en problemstilling om sykepleierens rolle i helsefremmende arbeid eller (re)habiliterende virksomhet. Eksamensperioden går over hele perioden
  • Omfang 3000 ord (+/-10 %)
  • Artikkelformat

Ny eksamen: Ved ikke bestått på ordinær eksamen, kan besvarelsen bearbeides én gang til ny eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Bestått-Ikke bestått. Den samme karakteren gis til alle studentene i gruppen. 

Sensorordning

To sensorer vurderer besvarelsene. Minimum 10 % av besvarelsene vurderes av ekstern sensor. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.

Emneoverlapp

SYKKPRA70 og SYKPPRA70 er 100 % overlappende.