Studieinfo emne SYKPPRA70I 2021 HØST
SYKPPRA70I Hjemmebaserte tjenester, rehabilitering og forebygging Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Prevention and Rehabilitation in Home-based Healthcare Service
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i sykepleie
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I dette emnet skal du lære om sykepleie til pasienter med kroniske sykdommer, funksjonstap etter skade eller sykdom, utviklingshemming og andre sammensatte sykdommer. Du møter pasientene i private hjem eller i omsorgsboliger. Du vil tilegne deg ulike erfaringer med å kommunisere og samhandle med pasienter og pårørende. Videre vil tverrprofesjonelt samarbeid bli vektlagt. Utfordringer knyttet til sentrale pasientfenomener, funksjonsnedsettelse, mestring, verdighet og brukermedvirkning vil være sentralt i dette emnet. Med hjemmet som arena analyseres ulike perspektiver for sykepleie i en omsorgs og rehabiliteringskontekst i spennet mellom paternalisme og autonomi, samt ulike kulturelle verdier. Tverrprofesjonelt og tverretatlig samarbeid samt tjenesteutvikling og innovasjon inngår i emnet.
I tillegg skal du som tar dette emnet i vårsemesteret, delta i det tverrfaglige undervisningsopplegget INTER1300 «Tverrprofesjonelt samarbeid om og med barn, unge og familiene deres», arbeidsomfang tilsvarer 1,5 studiepoeng som gjennomføres i begynnelsen av januar. Tema det arbeides er å få økt bevissthet og kunnskap om hvordan man som framtidig profesjonsutøver kan samarbeide med andre profesjoner om og med barn, unge og deres foresatte. Utfordringer og muligheter i et slikt samarbeid inngår. Eksempler fra studentens praksisperioder vil være en sentral del av dette. Det være et særlig fokus på barn og unge med utfordringer.https://www.oslomet.no/forskning/forskningsprosjekter/interact
Forkunnskapskrav
Bestått emne:
- SYKK/SYKP1000 Sykepleiens teoretiske grunnlag, 13 stp.
- SYKK/SYKP1100 Anatomi, fysiologi og biokjemi, 12 stp.
- SYKK/SYKP1200 Mikrobiologi og smittevern, 5 stp.
- SYKK/SYKP1300 Farmakologi og legemiddelhåndtering, 5 stp.
- SYKK/SYKP1400 Sykdom og helsesvikt, 10 stp.
- SYKK/SYKPPRA10 Grunnleggende sykepleie, 15 stp.
- SYKK/SYKPPRA20 Sykepleie til pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom, 20 stp.
- SYKK/SYKPPRA30 Sykepleiefaglige beslutningsprosesser og pasientsikkerhet, 10 stp.
eller tilsvarende.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan drøfte for sykepleierens rolle i helsefremmende arbeid og (re)habiliterende virksomheter for ulike aldersgrupper
- kan gjøre rede for begrepene hverdagsrehabilitering og habilitering i hjemmet
- kan gjøre rede for sykepleie til barn med vedvarende helseutfordringer og kjennetegn på god familiesentret sykepleie
- kan gjøre rede for helseveiledning på individ-, gruppe- og samfunnsnivå
- kan vurdere egen profesjonsrolle i en tverrfaglig sammenheng
- kan gjøre rede for ulike tverrprofesjonelle samarbeidsmåter i praksisfeltet*
- kan gjøre rede for utfordringer og muligheter i tverrprofesjonelle samarbeidsprosesser*
Ferdigheter
Studenten
- kan, i samarbeid med andre helseprofesjoner, tilpasse og integrere teoretisk og praktiske kunnskaper om sykepleierens rehabiliterende og helsefremmende funksjon, for å fremme best mulig funksjonsnivå, trivsel og livskvalitet for den enkelte
- kan identifisere personer med høy risiko for funksjonssvikt tidlig nok til å sette i gang tiltak for å hindre funksjonsfall og reversere begynnende funksjonsfall
- kan planlegge og gjennomføre sykepleietiltak som sikrer trygg overføring av pasienter mellom ulike enheter og nivåer i helsetjenesten
- kan reflektere over eksisterende rutiner og metoder, og ta initiativ kvalitetsforbedring og implementering av nye arbeidsmetoder
- kan diskutere kultursensitivitet og reflektere over betydningen av kulturell forforståelse for sykepleiepraksis i hjemmet
- kan reflektere og kritisk vurdere etiske og juridiske utfordringer ved bruk av teknologi og digitale løsninger
- kan planlegge og gjennomføre sykepleie til pasienter i livets siste fase og følge opp pårørende og etterlatte
- har forståelse for hvordan pasienters språklige og kulturelle bakgrunn kan påvirke ivaretakelse av kvalitet og pasientsikkerhet
- kan med utgangspunkt i eksempler fra egen praksis analysere og vurdere tverrprofesjonelle samarbeidsprosesser om og med barn og unge med utfordringer*
- kan etablere et tverrprofesjonelt samarbeid for og med barn, unge og deres foresatte*
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere kritisk over hvordan informasjons-, kommunikasjons-, og velferdsteknologi kan styrke tjenestetilbudet i kommunen
- kan formidle synspunkter og dele erfaringer med andre innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
- kan utforske hva mangel på aktivitet og dekning av psykososiale behov kan medføre over tid og diskutere hvordan nye tiltak kan styrke det tradisjonelle tjenestetilbudet
- kan diskutere egen profesjonsrolle i en tverrfaglig sammenheng og kan initiere og bidra til tverrprofesjonelt- og tverrsektorielt samarbeid
- kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig
- kan reflektere over etiske perspektiver når sykepleie utføres i private hjem
- kan engasjere seg i nytenkning og innovasjonsprosesser gjennom prosjektarbeid
- har en forståelse av grunnlaget for, og nødvendigheten av, tverrprofesjonelt samarbeid om og med barn, unge og deres foresatte, og av eget profesjonelt bidrag i samarbeidet*
Arbeids- og undervisningsformer
Prosjektbaserte praksisstudier: i kommunehelsetjenesten, hjemmebaserte tjenester (9 uker). Inkluderer selvstudie, forelesninger, simulering, digitale læringsressurser og seminarer.
Deler av undervisningen er organisert som omvendt undervisning. Digitale læringsressurser vil bli gjort tilgjengelig på forhånd.
I INTER1300 «Tverrprofesjonelt samarbeid om og med barn, unge og familiene deres» benyttes universitetets læringsplattform brukes for kommunikasjon, informasjon, kunnskapsinnhenting og kunnskapsutvikling. Studentene får tilgang til faglige tekster og/eller interaktive oppgaver, informasjon, pensum og caser på universitetets læringsplattform.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne levere prosjektoppgaven til sensur må følgende være utført og godkjent:
-
tilstedeværelse i obligatoriske aktiviteter, 90 % i prosjektbaserte praksisstudier og her inngår:
-
simulering palliasjon, i hjemmebaserte tjenester - 2 dager
-
simulering Student Best - 2 dager
-
tverrprofesjonelt og tverretatelig samarbeid (TPS) - 3 dager. Gjennomføres i praksisfeltet men en tverrfagølig studnetgruppe. Nærmere informasjon i arbeidshefte om tverrprofesjonell samarbeidslæring i praksis HV
-
innovasjon og tjenesteutvikling, deltakelse i workshop knyttet til nytekning og innovasjonsprosesser - 4 dager
-
-
INTER1300, Innlevert individuell logg. Omfang: 500 ord +/- 10%. For å kunne skrive loggen, må studenten først ha deltatt på seminar over to dager.
Vurdering og eksamen
Prosjektoppgave i gruppe
- Gruppe på 3-5 studenter
- Gruppen formulerer en problemstilling om sykepleierens rolle i helsefremmende arbeid eller (re)habiliterende virksomhet. Eksamensperioden går over hele perioden
- Omfang 3000 ord (+/-10 %)
- Artikkelformat
Ny eksamen: Ved ikke bestått på ordinær eksamen, kan besvarelsen bearbeides én gang til ny eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Bestått-Ikke bestått. Den samme karakteren gis til alle studentene i gruppen.
Sensorordning
To sensorer vurderer besvarelsene. Minimum 10 % av besvarelsene vurderes av ekstern sensor. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.
Emneoverlapp
SYKKPRA70 og SYKPPRA70 er 100 % overlappende.