Programplaner og emneplaner - Student
SYKPPRA30MB Sykepleie til pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom 2 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Nursing Patients with Acute, Critical and Chronic Diseases 2
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i sykepleie
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet bygger på og utdyper emne SYKK/SYKPPRA20. I dette emnet får du oppøve selvstendighet i å planlegge, gjennomføre og vurdere sykepleie til akutt, og kronisk syke pasienter. Forebygging av komplikasjoner og tidlig oppdagelse av forverringer i pasientens tilstand er sentralt. Kvalitetsutvikling, pasientsikkerhet og etikk inngår i emnet.
Forkunnskapskrav
Bestått emne
- SYKK/SYKPPRA10 Grunnleggende sykepleie, 15 stp.
- SYKK/SYPP1400 Sykdom og helsesvikt, 10 stp.
- del 1 fra SYKK/SYKPPRA20 Sykepleie til pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom
eller tilsvarende.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for pasientforløp ved aktuell sykdom og behandling
- kan, under veiledning, bidra til likeverdige sykepleietjenester uavhengig av pasienter kjønn, etnisitet, religion og livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk og alder
- kan forklare betydningen av ernæring ved sykdom og utfordringer med fedme, feilernæring og sykdomsrelatert underernæring
- kan vurdere faktorer som er forbundet med økt risiko for pasientskade eller uønskede hendelser og bidra i arbeidsprosesser for å fremme kvalitetsforbedring og pasientsikkerhet
- kan identifisere etiske dilemma i praksis og reflektere over ulike handlingsvalg
- kan gjøre rede for pårørendes betydning for pasienters helse og livskvalitet både når det gjelder majoritets- og minoritetskulturer
Ferdigheter
Studenten
- kan tolke pasienters opplevelser og reaksjoner som utrygghet, frykt, ubehag og utmattelse
- kan anvende kartleggings-, vurderings-, dokumentasjons- og kommunikasjonsverktøy i sykepleieutøvelsen
- kan utføre og begrunne sykepleie til pasienter med de vanligste symptomer, sykdommer, sykdomsforløp og behandling i sykepleieutøvelse
- kan identifisere tegn til endringer/forverring på et tidlig tidspunkt, og iverksette nødvendige tiltak
- kan anvende nasjonale kunnskapsbaserte fagprosedyrer og nasjonale retningslinjer
- kan anvende ulike tilnærminger og metoder innen helseveiledning tilpasset den enkeltes behov
- kan kommunisere på tvers av språkbarrierer ved hjelp av profesjonell tolk
- kan anvende faglig kunnskap og vitenskapelig metoder for å belyse en avgrenset problemstilling relevant for praksisstedet
- kan anvende teknologi og digitale løsninger i den hensikt å understøtte pasienters og pårørendes ressurser, mestringsmuligheter og medvirkning
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over hvordan uønskede hendelser kan oppstå og kan diskutere dette opp mot faglig forsvarlighet i sykepleieutøvelse
- kjenner til kvalitetsindikatorer og standard terminologi i dokumentasjon av sykepleie
- kan identifisere ulike etiske problemstillinger og dilemmaer, gjøre etiske overveielser, ivareta pasientens verdighet og integritet, og fremme pasientens og pårørendes medbestemmelse og autonomi
- kjenner til nytenkning innen e-helse, velferds- og omsorgsteknologi
- kan reflektere over praksisstedets rutiner og metoder, og ta initiativ til dialog om implementering av ny kunnskap og nye arbeidsmetoder
- kan reflektere over sammenhengen mellom pakkeforløp, pasientsikkerhet og likeverdige helsetjenester
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene omfatter omvendt undervisning, forelesninger, seminarer, ferdighetstreninger og selvstudier. Digitale læringsressurser benyttes i emnet i form av videoforelesninger, digitale tester og øvingsoppgaver. På seminarer arbeider studentene i grupper.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- minimum 80 prosent tilstedeværelse i timeplanfestede seminarer og ferdighetstreninger
Vurdering og eksamen
Muntlig eksamen i gruppe på 2-4 studenter, inntil 30 minutter per gruppe. Studentene får utlevert case to dager før eksamen som grunnlag for muntlig eksamen.
Ved ny og utsatt eksamen kan det i spesielle tilfeller være aktuelt å gjennomføre eksamen individuelt.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt.
Vurderingsuttrykk
Bestått/Ikke bestått
Sensorordning
Muntlig eksamen vurderes av en intern og en ekstern sensor.
Emneoverlapp
5 studiepoeng overlapp med RAD2000 CT; MR, barneradiografi og strålevern.