Programplaner og emneplaner - Student
SYKPPRA20K Sykepleie til pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom 1 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Nursing Patients with Acute, Critical and Chronic Diseases 1
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i sykepleie
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I dette emnet skal du lære om pasienter og pårørende i en akutt og kritisk kontekst, og hva som inngår i sykepleiernes funksjonsområder. Du skal lære å kommunisere og samhandle med pasienter og pårørende i stress- og krisesituasjoner. Videre blir du kjent med sentrale fenomener i sykepleie som håp, utrygghet, frykt, utmattelse, smerte og kvalme. Systematisk observasjon og vurdering, sykepleie ved somatiske sykdommer, pre- og post operativ sykepleie, kompetent legemiddeladministrasjon og helseveiledning inngår i emnet.
Anbefalte forkunnskaper
Vurdering i praksis
Vurderingen tar utgangspunkt i gitte kriterier basert på læringsutbytter for emnet, den løpende vurderingen og obligatoriske aktiviteter som er gjort av studenten gjennom praksisperioden. For å kunne gi en vurdering av studenten i praksis kreves det nok tilstedeværelse (90 %). For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.
Studentene er ansvarlig for å få kopi av sitt vurderingsskjema fra veileder. Skjemaet skal fremlegges for ny veileder i neste praksisperiode.
Forkunnskapskrav
- Godkjente arbeidskrav fra SYKK/SYKP1300 Farmakologi og legemiddelhåndtering, 5 stp.
Bestått emne:
- SYKK/SYKP1000 Sykepleiens teoretiske grunnlag, 13 stp.
- SYKK/SYKP1100 Anatomi, fysiologi og biokjemi, 12 stp.
- SYKK/SYKP1200 Mikrobiologi og smittevern, 5 stp.
- bestått del 1 Praksis fra emne SYKK/SYKPPRA10 (kull 2020)
- SYKK/SYKPPRA10 Grunnleggende sykepleie, 15 stp. (kull 2021)
eller tilsvarende.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- kan gjøre rede for pasienters subjektive opplevelser av sykdom og lidelse samt betydningen av håp ved alvorlig sykdom
- kan forklare de vanligste krisereaksjoner ved sykdom og tap
- kan gjøre rede for personsentrert sykepleie til barn og voksne
- kan gjøre rede for pre- og postoperativ sykepleie til barn og voksne
- kan gjøre rede for fenomenet smerte, smertebehandling og smertelindring
- kan forklare sentrale begreper innen sykepleiers pedagogiske ansvar; veiledning, rådgivning, helseveiledning og samvalg
- kan forklare hvordan pasienters helsekompetanse har betydning for livsstilsendring og samvalg
Ferdigheter
Studenten
- kan utføre sykepleie gjennom å systematisk observere, vurdere og dokumentere pasientens ressurser, problemer og behov
- kan andvende kartleggingsverktøy som ABCDE (airway, breathing, circulation, disability, expose) og News (National Early Warning Score) og kommunikasjonsverktøyet ISBAR (Identify, Situation, Background, Assessment, Recommendation)
- er kjent med klassifikasjonssystemet (ICNP® - International Classificaion for Nursing Practice)
- kan utføre og vurdere relevante sykepleiefaglige prosedyrer
- kan anvende relevant medisinsk teknologi i praktisk utøvelse av sykepleie
- kan gjenkjenne stress- og krisereaksjoner ved tap og sykdom og tilpasse kommunikasjon utfra dette
- kan kommunisere med barn, ungdom og foresatte tilpasset utviklingsnivå/kognitiv funksjon og sykdomssituasjon
- kan anvende pedagogiske prinsipper ved informasjon, undervisning og veiledning til pasienter og pårørende
- kan iverksette tiltak ved sub-akutte og akutte hendelser
- kan identifisere etiske dilemma i praksis og reflektere over ulike handlingsvalg
- kan utføre og begrunne sykepleie til pasienter med de vanligste symptomer, sykdommer, sykdomsforløp og behandling i sykepleieutøvelse
Generell kompetanse
Studenten
- kan integrere kunnskap fra sykdomslære og farmakologi i utøvelse av sykepleie
- kan reflektere over forsvarlig legemiddelhåndtering på individ og systemnivå
- kan vise ansvarlighet, engasjement, selvstendighet og følge yrkesetiske retningslinjer i møte med pasienter, pårørende og medarbeidere
- kan reflektere over egen faglig utøvelse og progresjon
- kan reflektere over hvordan kultur og kulturforståelse kan ha betydning i vurdering, planlegging, gjennomføring og evaluering av sykepleie
Arbeids- og undervisningsformer
Praksisstudier: i spesialisthelsetjenesten (medisin/kirurgi) (8 uker), veiledet av praksisveileder og kontaktlærer og simulering og ferdighetstrening (4 uker). Inkluderer digitale læringsressurser, casestudier, simulerings- og ferdighetstrening og seminarer.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Emnet innledes med en praksisforberedende uke. Studenten vil få en innføring i norsk forståelse av veiledning, ledelse og sykepleierens rolle og funksjon i Helsehus.
Vurdering og eksamen
Opptak til studiet.
Hjelpemidler ved eksamen
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for sykepleierens helsefremmende, forebyggende, behandlende, rehabiliterende og lindrende funksjon, inkludert kunnskap om palliasjon
- kan utdype aldringsprosesser og eldres særegne behov
- kan begrunne kliniske vurderingsprosesser i sykepleie for å ivareta pasientens grunnleggende behov og styrke pasientens egne ressurser i sykdomsforløpet
- kan utdype personsentrert sykepleie
- kan gjøre rede for farmakologi og legemiddelhåndtering relatert til aktuelle sykdommer
- kan referere til lover og forskrifter som angår legemiddelhåndtering
- kan gjenkjenne aktuelle pasientfenomener
- kan gjøre rede for ledelse og organisering av helsetjenesten
- kjenner til verktøy og metoder for å drive innovasjonsprosesser, implementering og kontinuerlig forbedringsarbeid
- kan utdype utfordringene rundt informasjonssikkerhet i sykepleieutøvelsen
Ferdigheter
Studenten kan
- utføre sykepleie for å ivareta pasientens grunnleggende behov og ressurser i forhold til pasienter med varig eller tilbakevendende sykdomstilstander
- organisere, lede og koordinere sykepleie til en gruppe pasienter
- beherske relevant, medisinsk teknisk utstyr
- beherske smittevernstiltak for å forhindre spredning av uønskede mikrober
- beherske kartleggings-, vurderings-, dokumentasjons-, og kommunikasjonsverktøy i sykepleieutøvelsen
- reflektere over og håndtere etiske problemstillinger, samt justere egen praksis i sin tjenesteutøvelse
- beherske relevant legemiddelhåndtering og vurdere sammenhenger mellom multidiagnose, polyfarmasi og pasientens tilstand
- anvende kunnskap om lovverket med særlig fokus på brukermedvirkning og samtykkekompetanse, internkontroll, rett til øyeblikkelig vurdering og behandling
- informere, undervise og veilede pasienter og pårørende om problemer som oppstår ved sykdom, lidelse og død
- anvende teknologi og digitale løsninger i den hensikt å understøtte pasienters og pårørendes ressurser, mestringsmuligheter og medvirkning
- anvende kunnskap om kulturkompetanse og kulturforståelse i vurdering, planlegging, gjennomføring og evaluering av sykepleie
- tilpasse sin kommunikasjon knyttet til målgruppens spesielle behov
Generell kompetanse
Studenten
- kan samhandle både tverrfaglig, tverrprofesjonelt, tverrsektorielt og på tvers av virksomheter og nivåer og initiere slik samhandling
- kan formidle synspunkter og dele erfaringer med andre innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
- kan planlegge og gjennomføre kommunikasjon og samhandling med pasienter og pårørende basert på respekt, medbestemmelse og integritet
- kan planlegge og gjennomføre målrettede samarbeidsprosesser med pasienter, pårørende og andre tjenesteutøvere, og kan forebygge og løse konflikter
- kan reflektere over egen faglig utøvelse og maktforhold i møte med eldre mennesker
Vurderingsuttrykk
Praksisstudier, forelesninger, gruppearbeid, skriftlige oppgaver, logg, SF-enhet, seminarer, veiledning og selvstudier.
Studentene gjennomfører først ca. 1 uke med teoretisk undervisning som forberedelse, før 8 uker praksis med direkte pasientkontakt.
Sensorordning
Alle praksisstudier innehar forskjellige obligatorisk aktiviteter og oppgaver i gjennomføringen. Se kapittel om praksisstudier.
Emneoverlapp
Ikke relevant.