EPN-V2

SYKPPRA20K Sykepleie til pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Nursing Patients with Acute, Critical and Chronic Diseases 1
Studieprogram
Bachelorstudium i sykepleie
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet skal du lære om pasienter og pårørende i en akutt og kritisk kontekst, og hva som inngår i sykepleiernes funksjonsområder. Du skal lære å kommunisere og samhandle med pasienter og pårørende i stress- og krisesituasjoner. Videre blir du kjent med sentrale fenomener i sykepleie som håp, utrygghet, frykt, utmattelse, smerte og kvalme. Systematisk observasjon og vurdering, sykepleie ved somatiske sykdommer, pre- og post operativ sykepleie, kompetent legemiddeladministrasjon og helseveiledning inngår i emnet.

Anbefalte forkunnskaper

Vurdering i praksis

Vurderingen tar utgangspunkt i gitte kriterier basert på læringsutbytter for emnet, den løpende vurderingen og obligatoriske aktiviteter som er gjort av studenten gjennom praksisperioden. For å kunne gi en vurdering av studenten i praksis kreves det nok tilstedeværelse (90 %). For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.

Studentene er ansvarlig for å få kopi av sitt vurderingsskjema fra veileder. Skjemaet skal fremlegges for ny veileder i neste praksisperiode.

Forkunnskapskrav

  • Godkjente arbeidskrav fra SYKK/SYKP1300 Farmakologi og legemiddelhåndtering, 5 stp.

Bestått emne:

  • SYKK/SYKP1000 Sykepleiens teoretiske grunnlag, 13 stp.
  • SYKK/SYKP1100 Anatomi, fysiologi og biokjemi, 12 stp.
  • SYKK/SYKP1200 Mikrobiologi og smittevern, 5 stp.
  • bestått del 1 Praksis fra emne SYKK/SYKPPRA10 (kull 2020)
  • SYKK/SYKPPRA10 Grunnleggende sykepleie, 15 stp. (kull 2021)

eller tilsvarende.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten

  • kan gjøre rede for pasienters subjektive opplevelser av sykdom og lidelse samt betydningen av håp ved alvorlig sykdom
  • kan forklare de vanligste krisereaksjoner ved sykdom og tap
  • kan gjøre rede for personsentrert sykepleie til barn og voksne
  • kan gjøre rede for pre- og postoperativ sykepleie til barn og voksne
  • kan gjøre rede for fenomenet smerte, smertebehandling og smertelindring
  • kan forklare sentrale begreper innen sykepleiers pedagogiske ansvar; veiledning, rådgivning, helseveiledning og samvalg
  • kan forklare hvordan pasienters helsekompetanse har betydning for livsstilsendring og samvalg

Ferdigheter

Studenten

  • kan utføre sykepleie gjennom å systematisk observere, vurdere og dokumentere pasientens ressurser, problemer og behov
  • kan andvende kartleggingsverktøy som ABCDE (airway, breathing, circulation, disability, expose) og News (National Early Warning Score) og kommunikasjonsverktøyet ISBAR (Identify, Situation, Background, Assessment, Recommendation)
  • er kjent med klassifikasjonssystemet (ICNP® - International Classificaion for Nursing Practice)
  • kan utføre og vurdere relevante sykepleiefaglige prosedyrer
  • kan anvende relevant medisinsk teknologi i praktisk utøvelse av sykepleie
  • kan gjenkjenne stress- og krisereaksjoner ved tap og sykdom og tilpasse kommunikasjon utfra dette
  • kan kommunisere med barn, ungdom og foresatte tilpasset utviklingsnivå/kognitiv funksjon og sykdomssituasjon
  • kan anvende pedagogiske prinsipper ved informasjon, undervisning og veiledning til pasienter og pårørende
  • kan iverksette tiltak ved sub-akutte og akutte hendelser
  • kan identifisere etiske dilemma i praksis og reflektere over ulike handlingsvalg
  • kan utføre og begrunne sykepleie til pasienter med de vanligste symptomer, sykdommer, sykdomsforløp og behandling i sykepleieutøvelse

Generell kompetanse

Studenten

  • kan integrere kunnskap fra sykdomslære og farmakologi i utøvelse av sykepleie
  • kan reflektere over forsvarlig legemiddelhåndtering på individ og systemnivå
  • kan vise ansvarlighet, engasjement, selvstendighet og følge yrkesetiske retningslinjer i møte med pasienter, pårørende og medarbeidere
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse og progresjon
  • kan reflektere over hvordan kultur og kulturforståelse kan ha betydning i vurdering, planlegging, gjennomføring og evaluering av sykepleie

Arbeids- og undervisningsformer

Praksisstudier: i spesialisthelsetjenesten (medisin/kirurgi) (8 uker), veiledet av praksisveileder og kontaktlærer og simulering og ferdighetstrening (4 uker). Inkluderer digitale læringsressurser, casestudier, simulerings- og ferdighetstrening og seminarer.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Emnet innledes med en praksisforberedende uke. Studenten vil få en innføring i norsk forståelse av veiledning, ledelse og sykepleierens rolle og funksjon i Helsehus.

Vurdering og eksamen

Opptak til studiet.

Hjelpemidler ved eksamen

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede for sykepleierens helsefremmende, forebyggende, behandlende, rehabiliterende og lindrende funksjon, inkludert kunnskap om palliasjon
  • kan utdype aldringsprosesser og eldres særegne behov
  • kan begrunne kliniske vurderingsprosesser i sykepleie for å ivareta pasientens grunnleggende behov og styrke pasientens egne ressurser i sykdomsforløpet
  • kan utdype personsentrert sykepleie
  • kan gjøre rede for farmakologi og legemiddelhåndtering relatert til aktuelle sykdommer
  • kan referere til lover og forskrifter som angår legemiddelhåndtering
  • kan gjenkjenne aktuelle pasientfenomener
  • kan gjøre rede for ledelse og organisering av helsetjenesten
  • kjenner til verktøy og metoder for å drive innovasjonsprosesser, implementering og kontinuerlig forbedringsarbeid
  • kan utdype utfordringene rundt informasjonssikkerhet i sykepleieutøvelsen

Ferdigheter

Studenten kan

  • utføre sykepleie for å ivareta pasientens grunnleggende behov og ressurser i forhold til pasienter med varig eller tilbakevendende sykdomstilstander
  • organisere, lede og koordinere sykepleie til en gruppe pasienter
  • beherske relevant, medisinsk teknisk utstyr
  • beherske smittevernstiltak for å forhindre spredning av uønskede mikrober
  • beherske kartleggings-, vurderings-, dokumentasjons-, og kommunikasjonsverktøy i sykepleieutøvelsen
  • reflektere over og håndtere etiske problemstillinger, samt justere egen praksis i sin tjenesteutøvelse
  • beherske relevant legemiddelhåndtering og vurdere sammenhenger mellom multidiagnose, polyfarmasi og pasientens tilstand
  • anvende kunnskap om lovverket med særlig fokus på brukermedvirkning og samtykkekompetanse, internkontroll, rett til øyeblikkelig vurdering og behandling
  • informere, undervise og veilede pasienter og pårørende om problemer som oppstår ved sykdom, lidelse og død
  • anvende teknologi og digitale løsninger i den hensikt å understøtte pasienters og pårørendes ressurser, mestringsmuligheter og medvirkning
  • anvende kunnskap om kulturkompetanse og kulturforståelse i vurdering, planlegging, gjennomføring og evaluering av sykepleie
  • tilpasse sin kommunikasjon knyttet til målgruppens spesielle behov

Generell kompetanse

Studenten

  • kan samhandle både tverrfaglig, tverrprofesjonelt, tverrsektorielt og på tvers av virksomheter og nivåer og initiere slik samhandling
  • kan formidle synspunkter og dele erfaringer med andre innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
  • kan planlegge og gjennomføre kommunikasjon og samhandling med pasienter og pårørende basert på respekt, medbestemmelse og integritet
  • kan planlegge og gjennomføre målrettede samarbeidsprosesser med pasienter, pårørende og andre tjenesteutøvere, og kan forebygge og løse konflikter
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse og maktforhold i møte med eldre mennesker

Vurderingsuttrykk

Praksisstudier, forelesninger, gruppearbeid, skriftlige oppgaver, logg, SF-enhet, seminarer, veiledning og selvstudier.

Studentene gjennomfører først ca. 1 uke med teoretisk undervisning som forberedelse, før 8 uker praksis med direkte pasientkontakt.

Sensorordning

Alle praksisstudier innehar forskjellige obligatorisk aktiviteter og oppgaver i gjennomføringen. Se kapittel om praksisstudier.

Emneoverlapp

Ikke relevant.