Programplaner og emneplaner - Student
SYKP1000 Sykepleiens grunnlag 1 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Foundations of Nursing 1
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i sykepleie
- Omfang
- 13.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I dette emnet lærer du om sentrale teorier, begreper og verdier i sykepleie og hva som begrunner sykepleie som selvstendig profesjon. Menneskets grunnleggende behov og ressurser samt hva som fremmer, hemmer og opprettholder balanse i de grunnleggende behov er sentralt i emnet. Dette danner grunnlaget for sykepleierens oppgaver både i kommune- og spesialisthelsetjeneste. Videre studeres etiske perspektiver, vurderings-, handlings- og beslutningsprosesser i sykepleie og sykepleierens relasjonelle ansvar.
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har du følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan beskrive sykepleiens historiske utvikling, samfunnsmandat og sykepleiefagets utvikling fra yrke til profesjon
- har grunnleggende kunnskap om teorier og sentrale begreper i sykepleie
- kan gjøre rede for menneskets grunnleggende behov og ressurser
- kan beskrive forhold som kan påvirke pasientens muligheter til å ivareta egenomsorg
- kan beskrive menneskets psykologiske utvikling og behov
- kan beskrive hva som inngår i sykepleierens vurderings- handlings- og beslutningsprosess
- kan forklare hovedtrekk i omsorgsetikken og beskrive hvorfor holdninger og verdier har en sentral plass i sykepleiefaget
- kan beskrive og begrunne hva som kjennetegner en etisk vanskelig situasjon
- kan beskrive sentrale verdier som selvbestemmelse, respekt, verdighet, solidaritet
- kan beskrive hvordan kulturelle forhold og sosial ulikhet kan ha betydning i helserelaterte forhold
- kan forklare hvilken relevans taushets- og dokumentasjonsplikten har for sykepleiepraksis
- kan beskrive kjennetegn på empatisk kommunikasjon og samhandling og hvordan dette anvendes i sykepleieutøvelse
Ferdigheter
Studenten
- kan reflektere over etiske vanskelig situasjon ved å anvende SME-modellen (SME-Senter for medisinsk etikk, UiO)
- kan praktisere grunnleggende kommunikasjonsferdighet som, aktiv lytting og gi- og å ta imot konstruktiv feedback og uttrykke uenighet på en hensiktsmessig måte
- kan ta imot veiledning og reflektere over egen rolle og deltakelse i gruppesamarbeid
- kan følge prinsipper for akademisk skriving
- kan utføre hjertelungeredning med bruk av hjertestarter
Generell kompetanse
Studenten
- kan utveksle synspunkter om grunnleggende sykepleie og sykepleiernes funksjonsområder
- kan reflektere over betydningen av egen innsats i studiegrupper og kan reflektere over utfordringer når gruppeprosess benyttes som metode for læring
Arbeids- og undervisningsformer
Selvstudier, forelesninger, digitale læringsressurser, gruppearbeid, seminarer med fremlegg og praksisstudier: simulering og ferdighetstrening (2 uker) og inspirasjonspraksis (1 uke).
Deler av undervisningen er organisert som omvendt undervisning. Digitale læringsressurser vil bli gjort tilgjengelig på forhånd.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- individuell oppgave, omfang 1000 ord (+/- 10 %)
- deltakelse på seminar i kommunikasjon
- deltakelse på seminarer, obligatorisk 80 % tilstedeværelse
- inspirasjonspraksis, 1 uke praksis, obligatorisk 90 % tilstedeværelse. Fokus på sykepleiers rolle og funksjon. Veiledet av tredje års studenter
- deltagelse på SF-enhet, 2 uker, obligatorisk 90 % tilstedeværelse
Vurdering og eksamen
The course builds and expands on the course SYKK/SYKPPRA20. In this course, the students will practice independence in planning, carrying out and assessing nursing in acute and chronically ill patients. The prevention of complications and early detection of deterioration in the patients’ condition are key elements. Quality development, patient safety and ethics and health gudiance are also part of the course.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Bestått-Ikke bestått.
Sensorordning
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:
Knowledge
The student is capable of
- explaining care pathways in the event of relevant diseases and treatments
- under supervision, contributing to equal nursing services independent of patients’ gender, ethnicity, religion and view of life, functional impairment, sexual orientation, gender identity, gender expression and age
- explaining the significance of nutrition in the event of disease and challenges linked to obesity, malnutrition and disease-related undernourishment
- assessing factors related to an increased risk of patient injuries or unwanted incidents and contributing to work processes to promote quality improvement and patient safety
- identifying ethical dilemmas in practice and reflecting on different choices of action
- explaining the significance of next-of-kin for the patients’ health and quality of life both when it comes to majority and minority cultures
- is capable of explaining key concepts in the nurse’s pedagogical responsibilities: guidance, counselling, health guidance and shared decision-making
- is capable of explaining how the patient’s health competence is significant for life style changes and shared decision-making
Skills
The student is capable of
- interpreting the patients’ experiences and reactions such as insecurity, fear, discomfort and exhaustion
- applying mapping, assessment, documentation and communication tools in nursing practice
- carrying out and explaining nursing to patients with the most common symptoms, diseases, care pathways and treatment in the nursing practice
- identifying signs of change/deterioration at an early stage, and implementing necessary measures
- implementing national knowledge-based professional procedures and national guidelines
- applying different approaches and methods in health guidance adapted to the individual's needs
- communicating across language barriers with the help of a professional interpreter
- applying professional knowledge and scientific methods to elucidate a delimited issue relevant to the practical training establishment
- using technology and digital solutions to support patients’ and next-of-kin's resources, mastering possibilities and participation
- is capable of applying educational principles when imparting information, teaching and counselling patients and next-of-kin
Competence
The student
- is capable of reflecting on how unwanted incidents can occur and discussing this in relation to professional responsibility in the practice of nursing
- is familiar with quality indicators and standard terminology in the documentation of nursing
- is capable of identifying different ethical issues and dilemmas, making ethical considerations, safeguarding the patient’s dignity and integrity and promoting the patient and next-of-kin’s right of co-determination and autonomy
- is familiar with innovative thinking in e-health, welfare and care technology
- is capable of reflecting on the practical training establishment’s procedures and methods and taking the initiative to engage in dialogue about the implementation of new knowledge and new work methods
- is capable of reflecting on the connection between care pathways, patient safety and equal health services
Emneoverlapp
Practical training: in the specialist health service (medicine/surgery) (7 weeks), includes SF unit and seminars.