EPN-V2

SYKKPRA70B Hjemmebaserte tjenester, rehabilitering og forebygging Emneplan

Engelsk emnenavn
Prevention and Rehabilitation in Home-based Healthcare Service
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2024/2025
Emnehistorikk
  • Innledning

    Lectures, written and oral exercises including presentation and discussions. Students will work both independently and in groups.

  • Forkunnskapskrav

    The following requirements are compulsory and must be approved before the student can sit the exam:

    • Two oral presentations given at agreed times
    • at least 80% attendance
  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan drøfte sykepleierens rolle i helsefremmende arbeid, hverdags(re)habiliterende virksomheter for hjemmeboende i ulike aldersgrupper
    • kan gjøre rede for personsentrert sykepleie til barn med vedvarende helseutfordringer og deres familie
    • kan gjøre rede for helseveiledning på individ-, gruppe- og samfunnsnivå

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan, i samarbeid med andre helseprofesjoner, tilpasse og integrere teoretisk og praktiske kunnskaper om sykepleierens rehabiliterende og helsefremmende funksjon, for å fremme best mulig funksjonsnivå, trivsel og livskvalitet for den enkelte
    • kan identifisere personer med høy risiko for funksjonssvikt tidlig nok til å sette i gang tiltak
    • kan samhandle tverrprofesjonelt og tverrsektorielt gjennom koordinerte, helhetlige og sammenhengende tjenestetilbud som sikrer gode personsentrerte helsetjenester
    • kan planlegge, gjennomføre, evaluere og dokumentere sykepleietiltak som sikrer trygg overføring av pasienter mellom enheter og nivåer i helsetjenesten og som bidrar til helsefremming for hjemmeboende pasienter
    • kan utføre sykepleie til pasienter i palliativ fase og følge opp pårørende og etterlatte
    • kan administrere og overvåke legemiddelbehandling hos hjemmeboende på en forsvarlig måte
    • kan administrere og strukturere egen arbeidshverdag, for å oppnå selvstendighet i rollen som sykepleier

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan reflektere kritisk over hvordan informasjons- og kommunikasjonsteknologi og andre digitale løsninger kan styrke tjenestetilbudet i kommunen
    • kan anvende teknologi og digitale løsninger i den hensikt å understøtte pasienters og pårørendes ressurser, mestringsmuligheter og medvirkning
    • kan utforske hva mangel på aktivitet og dekning av psykososiale behov for pasienten kan medføre og diskutere hvordan nye tiltak kan styrke det tradisjonelle tjenestetilbudet
    • kan diskutere egen profesjonsrolle i en tverrfaglig sammenheng og kan initiere og bidra til tverrprofesjonelt- og tverrsektorielt samarbeid
    • kan formidle og dele erfaringer knyttet til sentralt fagstoff som teorier, sykepleiefaglige problemstillinger og løsninger, både skriftlig og muntlig
    • kan identifisere og reflektere over etiske dilemma og perspektiver når sykepleie utføres i private hjem
    • kan kritisk reflektere og engasjere seg i nytenkning og innovasjonsprosesser, og ta initiativ til kvalitetsforbedring og implementering av nye arbeidsmetoder
    • kan diskutere kultursensitivitet og reflektere over betydningen av kulturell forforståelse for sykepleiepraksis, kvalitet og pasientsikkerhet i hjemmet
  • Arbeids- og undervisningsformer

    All aids are allowed.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Graded scale A-F.

  • Vurdering og eksamen

    One internal examiner. External examiners are occasionally used.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Evelyn Eika

  • Vurderingsuttrykk

    Bestått-Ikke bestått..

  • Sensorordning

    Kontaktlærer godkjenner etter innstilling fra praksisveileder. Endelig vedtak om bestått-ikke bestått fattes av universitetet.

  • Emneoverlapp

    SYKKPRA70x og SYKPRA70x er fullt overlappende.