Programplaner og emneplaner - Student
SYKKPRA70B Hjemmebaserte tjenester, rehabilitering og forebygging Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Prevention and Rehabilitation in Home-based Healthcare Service
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Emnehistorikk
-
- Programplan
-
Innledning
Lectures, written and oral exercises including presentation and discussions. Students will work both independently and in groups.
-
Forkunnskapskrav
The following requirements are compulsory and must be approved before the student can sit the exam:
- Two oral presentations given at agreed times
- at least 80% attendance
-
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan drøfte sykepleierens rolle i helsefremmende arbeid, hverdags(re)habiliterende virksomheter for hjemmeboende i ulike aldersgrupper
- kan gjøre rede for personsentrert sykepleie til barn med vedvarende helseutfordringer og deres familie
- kan gjøre rede for helseveiledning på individ-, gruppe- og samfunnsnivå
Ferdigheter
Studenten
- kan, i samarbeid med andre helseprofesjoner, tilpasse og integrere teoretisk og praktiske kunnskaper om sykepleierens rehabiliterende og helsefremmende funksjon, for å fremme best mulig funksjonsnivå, trivsel og livskvalitet for den enkelte
- kan identifisere personer med høy risiko for funksjonssvikt tidlig nok til å sette i gang tiltak
- kan samhandle tverrprofesjonelt og tverrsektorielt gjennom koordinerte, helhetlige og sammenhengende tjenestetilbud som sikrer gode personsentrerte helsetjenester
- kan planlegge, gjennomføre, evaluere og dokumentere sykepleietiltak som sikrer trygg overføring av pasienter mellom enheter og nivåer i helsetjenesten og som bidrar til helsefremming for hjemmeboende pasienter
- kan utføre sykepleie til pasienter i palliativ fase og følge opp pårørende og etterlatte
- kan administrere og overvåke legemiddelbehandling hos hjemmeboende på en forsvarlig måte
- kan administrere og strukturere egen arbeidshverdag, for å oppnå selvstendighet i rollen som sykepleier
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere kritisk over hvordan informasjons- og kommunikasjonsteknologi og andre digitale løsninger kan styrke tjenestetilbudet i kommunen
- kan anvende teknologi og digitale løsninger i den hensikt å understøtte pasienters og pårørendes ressurser, mestringsmuligheter og medvirkning
- kan utforske hva mangel på aktivitet og dekning av psykososiale behov for pasienten kan medføre og diskutere hvordan nye tiltak kan styrke det tradisjonelle tjenestetilbudet
- kan diskutere egen profesjonsrolle i en tverrfaglig sammenheng og kan initiere og bidra til tverrprofesjonelt- og tverrsektorielt samarbeid
- kan formidle og dele erfaringer knyttet til sentralt fagstoff som teorier, sykepleiefaglige problemstillinger og løsninger, både skriftlig og muntlig
- kan identifisere og reflektere over etiske dilemma og perspektiver når sykepleie utføres i private hjem
- kan kritisk reflektere og engasjere seg i nytenkning og innovasjonsprosesser, og ta initiativ til kvalitetsforbedring og implementering av nye arbeidsmetoder
- kan diskutere kultursensitivitet og reflektere over betydningen av kulturell forforståelse for sykepleiepraksis, kvalitet og pasientsikkerhet i hjemmet
-
Arbeids- og undervisningsformer
All aids are allowed.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Graded scale A-F.
-
Vurdering og eksamen
One internal examiner. External examiners are occasionally used.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Evelyn Eika
-
Vurderingsuttrykk
Bestått-Ikke bestått..
-
Sensorordning
Kontaktlærer godkjenner etter innstilling fra praksisveileder. Endelig vedtak om bestått-ikke bestått fattes av universitetet.
-
Emneoverlapp
SYKKPRA70x og SYKPRA70x er fullt overlappende.