EPN-V2

SYKKPRA21MB Sykepleie til pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Nursing Patients with Acute, Critical and Chronic Diseases 1
Studieprogram
Bachelorstudium i sykepleie
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet skal du lære om pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom og deres pårørende, og hva som inngår i sykepleiernes funksjons- og ansvarsområder. Du skal lære å kommunisere med pasienter og pårørende i stress- og krisesituasjoner. Systematisk kartlegging og vurdering, sykepleie ved somatiske sykdommer, pre- og post operativ sykepleie og kompetent legemiddeladministrasjon inngår i emnet. Du skal gjennomføre 8 uker praksis i dette emnet.

Anbefalte forkunnskaper

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:

  • Individuell skriftlig oppgave, tekst på 900 ord +/- 10 %. Formålet med oppgaven er drøfting av sentrale teoretiske begreper innen språklæring og -undervisning, utvikling av studentenes egne skriveferdigheter og arbeid med digital tekstbehandling.
  • Oppgave i par i form av lydfil på 2-3 minutter fra hver student og skriftlig tekst på 500 ord +/- 10% fra hver student. Oppgaven fokuserer på arbeid med læreplanen og læremidler og læreren som språkmodell, samt utvikling av studentenes digitale kompetanse.
  • Krav om deltakelse i undervisningen (som beskrevet under «Arbeidskrav» i den innledende delen av fagplanen).

Forkunnskapskrav

For å begynne på dette emnet må du ha bestått:

  • SYKK/SYKP1010 Sykepleiens grunnlag 1, 15 stp.
  • SYKK/SYKP1110 Anatomi, fysiologi og biokjemi, 15 stp.
  • SYKK/SYKPPRA10 Sykepleiens grunnlag 2, 15 stp.

eller tilsvarende.*

* For kull 2023 ved OsloMet er tilsvarende:

  • Godkjent arbeidskrav fra SYKK/SYKP1300 Farmakologi og legemiddelhåndtering, 5 stp.

Bestått emne:

  • SYKK/SYKP1000 Sykepleiens teoretiske grunnlag/Sykepleiens grunnlag 1, 13 stp.
  • SYKK/SYKP1100 Anatomi, fysiologi og biokjemi, 12 stp.
  • SYKK/SYKP1200 Mikrobiologi og smittevern, 5 stp.
  • SYKK/SYKPPRA10 Grunnleggende sykepleie/Sykepleiens grunnlag 2, 15 stp.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten

  • kan gjøre rede for pasienters subjektive opplevelser av sykdom og lidelse samt betydningen av håp ved alvorlig sykdom
  • kan gjøre rede for sykepleie ved medisinsk eller kirurgisk behandling
  • er kjent med ulike dokumentasjonssystem i sykepleie
  • kan gjøre rede for fenomenet smerte, smertebehandling og smertelindring
  • kan gjøre rede for tiltak for å bevare liv og helse ved storulykker og i krise- og katastrofesituasjoner

Ferdigheter

Studenten

  • kan systematisk kartlegge og vurdere pasientens ressurser, problemer og behov samt iverksette tiltak, og evaluere og dokumentere (sykepleieprosessen)
  • kan gjøre rede for og utføre personsentrert sykepleie knyttet til aktuell pasientsituasjon
  • kan anvende aktuelle kliniske kartleggings- og kommunikasjonsverktøy og kunne begrunne tiltak i utøvelse av sykepleie
  • kan dokumentere i kliniske dokumentasjonssystemer ved bruk av standardisert terminologi
  • kan vurdere og utføre relevante sykepleiefaglige prosedyrer
  • kan anvende relevant medisinsk teknologi i praktisk utøvelse av sykepleie
  • kan gjenkjenne stress- og krisereaksjoner og tilpasse kommunikasjon utfra dette
  • kan kommunisere med pasienter og pårørende tilpasset utviklingsnivå/kognitiv funksjon og sykdomssituasjon
  • behersker HLR og generell førstehjelp etter ABCDE-prinsippet
  • kan iverksette tiltak ved sub-akutte og akutte hendelser
  • kan identifisere etiske dilemma i praksis og reflektere over ulike handlingsvalg

Generell kompetanse

Studenten

  • kan integrere kunnskap fra sykdomslære og farmakologi i utøvelse av sykepleie
  • kan reflektere over forsvarlig legemiddelhåndtering på individ og systemnivå
  • kan vise ansvarlighet, engasjement, selvstendighet og følge yrkesetiske retningslinjer i møte med pasienter, pårørende og medarbeidere
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse, egenprogresjon og samarbeide med andre profesjoner
  • kan reflektere over hvordan kultur og kulturforståelse kan ha betydning i vurdering, planlegging, gjennomføring og evaluering av sykepleie

Arbeids- og undervisningsformer

Praksisstudier: i spesialisthelsetjenesten, i hovedsak på sykehus (medisin/kirurgi) (8 uker), veiledet av praksisveileder og kontaktlærer, samt simulering og ferdighetstrening. Inkludert bruk av digitale læringsressurser, casestudier, og seminarer. Førstehjelpsøvelse utgjør en dag i praksisstudiene.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Praksisstudier krever tilstedeværelse 90 %. Studenten fyller ut egenpresentasjonsskjema til praksisstart og egenvurderingsskjema til midt- og sluttvurdering. Andre obligatoriske aktiviteter som inngår i vurderingen av praksis er:

  • Kurs i førstehjelp.
  • Kurs i blodprøvetaking.
  • Simulering- og ferdighetstrening.
  • Skriftlig oppgave, individuelt, omfang 1500 ord (+/- 10 %).

Vurdering og eksamen

Vurdering i praksis.

Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, kriterier for ikke bestått praksis, kriterier for skikkethetsvurdering og obligatoriske aktiviteter gjennom praksisperioden. For å kunne gi en vurdering av studenten i praksis kreves det 90 % tilstedeværelse. For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.

Ved ikke bestått tas hele praksisperioden og tilhørende krav på nytt.

Hjelpemidler ved eksamen

Må bearbeides

Vurderingsuttrykk

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om hvordan barn og unge lærer språk
  • har kunnskap om flerspråklighet som ressurs i klasserommet
  • har kunnskap om læreplanverket, nasjonale prøver og læremidler for engelskfaget
  • har kunnskap om tilegnelse av ordforråd og om strukturer i engelsk fra lyd- til tekstnivå
  • kjenner forsknings- og utviklingsarbeid som er relevant for engelskfaget på trinn 5-10

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke engelsk muntlig og skriftlig, sikkert og selvstendig
  • kan bruke underveis- og sluttvurdering for å veilede elever i engelskopplæringen
  • kan planlegge og lede varierte og differensierte læringsaktiviteter, også digitale, som fremmer dybdelæring og utvikling av de grunnleggende ferdighetene

Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle relevant fagstoff og kommunisere på engelsk på en måte som er tilpasset elever på trinn 5-10
  • kan reflektere over egen læring og undervisningspraksis i lys av etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst
  • kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å tilrettelegge for elevers læring og utvikling
  • kan vedlikeholde og utvikle sin egen språklige og didaktiske kompetanse

Sensorordning

Må bearbeides

Emneoverlapp

  • 15 studiepoeng overlapp med SYKK/SYKPPRA20x Sykepleie til akutt og kritisk syke pasienter 1, 20 stp.
  • SYKKPRA21 og SYKPPRA21 er fullt overlappende.