EPN-V2

SYKK3900B Bacheloroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Bachelor's Thesis
Studieprogram
Bachelorstudium i sykepleie
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Etter gjennomført emne og INTER1200* har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan beskrive aktuelle brukergrupper, problemstillinger og ergoterapeutiske metoder ved praksisstedet
  • kan beskrive ergoterapiens plassering innenfor praksisstedets rammer og organisering på ulike nivåer
  • kan beskrive aktuelle samarbeidspartneres oppgaver
  • kan gjøre rede for hvordan aktivitetsanalyse brukes gjennomgående i en ergoterapeutisk arbeidsprosess
  • har kunnskap om betydningen av anerkjennende kommunikasjon med barn og unge og deres foresatte*
  • kan gjøre rede for barn og unges rett til deltakelse i beslutninger som gjelder dem*
  • kan gjøre rede for betydningen av utforskende tilnærminger i samarbeid med barn og unge*

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke kartleggingsmetoder knyttet til aktivitet, ferdighets- og funksjonsvurderinger som er aktuelle på praksisstedet
  • kan anvende og formidle systematisk aktivitetsanalyse gjennom en ergoterapeutisk arbeidsprosess
  • kan med veiledning igangsette relevant intervensjon på bakgrunn av blant annet gjennomført systematisk aktivitetsanalyse
  • kan anvende aktiviteter metodisk for å fremme aktivitetsutførelse og begrunne dette gjennom klinisk resonnering
  • kan vurdere og justere egen terapeutisk kompetanse i møte med brukere, eller henvise videre ved behov
  • kan anvende brukeres og pårørendes erfaringskompetanse i tråd med kunnskapsbasert praksis
  • kan søke etter og formidle vitenskapelig litteratur som er relevant for egen profesjonsutøvelse ved praksisstedet
  • kan anvende relevant teori og forskning, og kan foreta faglige vurderinger, avgjørelser og handlinger i tråd med kunnskapsbasert praksis
  • kan gjennomføre en hverdagslivsforankret samtale med barn og unge*
  • kan kommunisere anerkjennende med foresatte*

Generell kompetanse

Studenten

  • viser gode kommunikasjonsferdigheter og kan tilpasse sin kommunikasjon i møte med brukere og andre samarbeidspartnere
  • kan formidle og dokumentere ergoterapeutisk profesjonsutøvelse skriftlig og muntlig i de former og prosedyrer som er relevant for praksisstedet
  • kan identifisere og reflektere over faglige og etiske problemstillinger og dilemmaer
  • kan ta ansvar, vise initiativ og samarbeidskompetanse i praksis
  • kan planlegge og samarbeide tverrfaglig innenfor praksisstedets rammer
  • kan vurdere og forebygge risiko for uønskede hendelser og kan følge praksisstedets prosedyrer
  • kan reflektere over egen rolle i utforskende samtale med barn, unge og deres foresatte*
  • har en forståelse for betydningen av tverrprofesjonelt samarbeid med barn, unge og deres foresatte*

Forkunnskapskrav

Praksisperioden er normalt på 12 uker, og starter med forberedelser på utdanningen. Videre er praksisukene organisert slik at studentene er 30 timer i praksis. Studentene har en veileder på praksisstedet og en kontaktlærer ved utdanningen.

Studentene får i tillegg gruppeveiledning i praksis. Veiledningsgruppene ledes i fellesskap av en faglærer fra utdanningen og en ergoterapeut fra praksisfeltet. Målet for gruppeveiledningen er å knytte teori og praksis sammen gjennom refleksjon og klinisk resonnering. Tema i veiledningsgruppene tar utgangspunkt i utvalgte læringsutbytter for emnet.

INTER1200

Digital samhandling er sentralt i undervisningen. Studentene jobber i tverprofesjonelle grupper over to seminardager. Studentgruppene skal samtale, reflektere, diskutere utvalgte case og gi hverandre tilbakemeldinger på arbeider.

Læringsutbytte

Følgende må være godkjent:

  • samarbeidsavtale med konkretisering av læringsutbyttet

Det er i tillegg krav om tilstedeværelse i praksisstudier, se «vurdering av praksis» i programplanens hoveddel for mer informasjon.

Arbeidskrav knyttet til INTER1200:

  • Innlevert individuell logg. Omfang: 500 ord +/- 10 %. For å kunne skrive loggen, må studenten først ha deltatt på seminar over to dager.

Arbeids- og undervisningsformer

Vurderte praksisstudier. Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, samarbeidsavtalen med konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort i løpet av praksisperioden.

For å kunne vurdere studenten i praksisstudier kreves det nok tilstedeværelse (90 prosent). Se «vurdering av praksis» i programplanens hoveddel for mer informasjon.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ikke relevant

Vurdering og eksamen

Bestått - ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Midt- og sluttvurdering gjennomføres av praksisveileder og kontaktlærer fra universitetet. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av universitet.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

En intern og en ekstern sensor.

Emneoverlapp

SYKK3900, SYKP3900 og SKOMP3910 er fullt overlappende.