Programplaner og emneplaner - Student
SYKK3900B Bacheloroppgave Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Bachelor's Thesis
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i sykepleie
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
VÅR 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Etter gjennomført emne og INTER1200* har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan beskrive aktuelle brukergrupper, problemstillinger og ergoterapeutiske metoder ved praksisstedet
- kan beskrive ergoterapiens plassering innenfor praksisstedets rammer og organisering på ulike nivåer
- kan beskrive aktuelle samarbeidspartneres oppgaver
- kan gjøre rede for hvordan aktivitetsanalyse brukes gjennomgående i en ergoterapeutisk arbeidsprosess
- har kunnskap om betydningen av anerkjennende kommunikasjon med barn og unge og deres foresatte*
- kan gjøre rede for barn og unges rett til deltakelse i beslutninger som gjelder dem*
- kan gjøre rede for betydningen av utforskende tilnærminger i samarbeid med barn og unge*
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke kartleggingsmetoder knyttet til aktivitet, ferdighets- og funksjonsvurderinger som er aktuelle på praksisstedet
- kan anvende og formidle systematisk aktivitetsanalyse gjennom en ergoterapeutisk arbeidsprosess
- kan med veiledning igangsette relevant intervensjon på bakgrunn av blant annet gjennomført systematisk aktivitetsanalyse
- kan anvende aktiviteter metodisk for å fremme aktivitetsutførelse og begrunne dette gjennom klinisk resonnering
- kan vurdere og justere egen terapeutisk kompetanse i møte med brukere, eller henvise videre ved behov
- kan anvende brukeres og pårørendes erfaringskompetanse i tråd med kunnskapsbasert praksis
- kan søke etter og formidle vitenskapelig litteratur som er relevant for egen profesjonsutøvelse ved praksisstedet
- kan anvende relevant teori og forskning, og kan foreta faglige vurderinger, avgjørelser og handlinger i tråd med kunnskapsbasert praksis
- kan gjennomføre en hverdagslivsforankret samtale med barn og unge*
- kan kommunisere anerkjennende med foresatte*
Generell kompetanse
Studenten
- viser gode kommunikasjonsferdigheter og kan tilpasse sin kommunikasjon i møte med brukere og andre samarbeidspartnere
- kan formidle og dokumentere ergoterapeutisk profesjonsutøvelse skriftlig og muntlig i de former og prosedyrer som er relevant for praksisstedet
- kan identifisere og reflektere over faglige og etiske problemstillinger og dilemmaer
- kan ta ansvar, vise initiativ og samarbeidskompetanse i praksis
- kan planlegge og samarbeide tverrfaglig innenfor praksisstedets rammer
- kan vurdere og forebygge risiko for uønskede hendelser og kan følge praksisstedets prosedyrer
- kan reflektere over egen rolle i utforskende samtale med barn, unge og deres foresatte*
- har en forståelse for betydningen av tverrprofesjonelt samarbeid med barn, unge og deres foresatte*
Forkunnskapskrav
Praksisperioden er normalt på 12 uker, og starter med forberedelser på utdanningen. Videre er praksisukene organisert slik at studentene er 30 timer i praksis. Studentene har en veileder på praksisstedet og en kontaktlærer ved utdanningen.
Studentene får i tillegg gruppeveiledning i praksis. Veiledningsgruppene ledes i fellesskap av en faglærer fra utdanningen og en ergoterapeut fra praksisfeltet. Målet for gruppeveiledningen er å knytte teori og praksis sammen gjennom refleksjon og klinisk resonnering. Tema i veiledningsgruppene tar utgangspunkt i utvalgte læringsutbytter for emnet.
INTER1200
Digital samhandling er sentralt i undervisningen. Studentene jobber i tverprofesjonelle grupper over to seminardager. Studentgruppene skal samtale, reflektere, diskutere utvalgte case og gi hverandre tilbakemeldinger på arbeider.
Læringsutbytte
Følgende må være godkjent:
- samarbeidsavtale med konkretisering av læringsutbyttet
Det er i tillegg krav om tilstedeværelse i praksisstudier, se «vurdering av praksis» i programplanens hoveddel for mer informasjon.
Arbeidskrav knyttet til INTER1200:
- Innlevert individuell logg. Omfang: 500 ord +/- 10 %. For å kunne skrive loggen, må studenten først ha deltatt på seminar over to dager.
Arbeids- og undervisningsformer
Vurderte praksisstudier. Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, samarbeidsavtalen med konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort i løpet av praksisperioden.
For å kunne vurdere studenten i praksisstudier kreves det nok tilstedeværelse (90 prosent). Se «vurdering av praksis» i programplanens hoveddel for mer informasjon.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ikke relevant
Vurdering og eksamen
Bestått - ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Midt- og sluttvurdering gjennomføres av praksisveileder og kontaktlærer fra universitetet. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av universitet.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
En intern og en ekstern sensor.
Emneoverlapp
SYKK3900, SYKP3900 og SKOMP3910 er fullt overlappende.