Programplaner og emneplaner - Student
SYKDPRA70 Hjemmebaserte tjenester, rehabilitering og forebygging Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Prevention and Rehabilitation in Home-based Healthcare Service
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
-
Innledning
I dette emnet skal du lære om sykepleie til pasienter med kroniske sykdommer, funksjonstap etter skade eller sykdom, utviklingshemming og andre sammensatte sykdommer. Du møter pasientene i private hjem eller i omsorgsboliger. Du vil tilegne deg ulike erfaringer med å kommunisere og samhandle med pasienter og pårørende. Utfordringer knyttet til sentrale pasientfenomener, funksjonsnedsettelse, mestring, verdighet og brukermedvirkning vil være sentralt i dette emnet. Med hjemmet som arena analyseres ulike perspektiver for sykepleie i en omsorgs og rehabiliteringskontekst i spennet mellom paternalisme og autonomi, samt ulike kulturelle verdier. Tverrprofesjonelt og tverretatlig samarbeid samt tjenesteutvikling og innovasjon inngår i emnet.
-
Forkunnskapskrav
For å begynne på dette emnet må du ha bestått:
- Første, andre og tredje studieår
- SYKDPRA30 Sykepleie til pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom 2, 10 stp.
eller tilsvarende.
-
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan drøfte sykepleierens rolle i helsefremmende arbeid, hverdags(re)habiliterende virksomheter for hjemmeboende i ulike aldersgrupper
- kan gjøre rede for personsentrert sykepleie til pasienter med vedvarende helseutfordringer og deres familie
- kan gjøre rede for helseveiledning på individ-, gruppe- og samfunnsnivå
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende sykepleieprosessen (kartlegge, planlegge, gjennomføre, evaluere og dokumentere sykepleietiltak) hos hjemmeboende pasienter, som bidrar til helsefremming, rehabilitering, trivsel og livskvalitet
- kan samhandle tverrprofesjonelt og tverrsektorielt gjennom koordinerte, helhetlige og sammenhengende tjenestetilbud som sikrer gode personsentrerte helsetjenester
- kan planlegge, gjennomføre, evaluere og dokumentere sykepleietiltak som sikrer trygg overføring av pasienter mellom enheter og nivåer i helsetjenesten og som bidrar til helsefremming for hjemmeboende pasienter
- kan utføre sykepleie til pasienter i palliativ fase og følge opp pårørende og etterlatte
- kan administrere og overvåke legemiddelbehandling hos hjemmeboende på en forsvarlig måte
- kan administrere og strukturere egen arbeidshverdag, for å oppnå selvstendighet i rollen som sykepleier
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere kritisk over hvordan informasjons- og kommunikasjonsteknologi og andre digitale løsninger kan styrke tjenestetilbudet i kommunen
- kan anvende teknologi og digitale løsninger i den hensikt å understøtte pasienters og pårørendes ressurser, mestringsmuligheter og medvirkning
- kan utforske hva mangel på aktivitet og dekning av psykososiale behov for pasienten kan medføre og diskutere hvordan nye tiltak kan styrke tjenestetilbudet
- kan diskutere egen profesjonsrolle i en tverrfaglig sammenheng og kan initiere og bidra til tverrprofesjonelt- og tverrsektorielt samarbeid
- kan formidle og dele erfaringer knyttet til sentralt fagstoff, sykepleiefaglige problemstillinger og løsninger, både skriftlig og muntlig
- kan identifisere og reflektere over etiske aspekter og perspektiver når sykepleie utføres i private hjem
- kan kritisk reflektere og engasjere seg i nytenkning og innovasjonsprosesser, og ta initiativ til kvalitetsforbedring og implementering av nye arbeidsmetoder
- kan diskutere kultursensitivitet og reflektere over betydningen av kulturell forforståelse for sykepleiepraksis, kvalitet og pasientsikkerhet i hjemmet
-
Arbeids- og undervisningsformer
For å begynne på dette emnet må du ha bestått:
- Første, andre og tredje studieår
- SYKDPRA30 Sykepleie til pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom 2, 10 stp.
eller tilsvarende.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan drøfte sykepleierens rolle i helsefremmende arbeid, hverdags(re)habiliterende virksomheter for hjemmeboende i ulike aldersgrupper
- kan gjøre rede for personsentrert sykepleie til pasienter med vedvarende helseutfordringer og deres familie
- kan gjøre rede for helseveiledning på individ-, gruppe- og samfunnsnivå
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende sykepleieprosessen (kartlegge, planlegge, gjennomføre, evaluere og dokumentere sykepleietiltak) hos hjemmeboende pasienter, som bidrar til helsefremming, rehabilitering, trivsel og livskvalitet
- kan samhandle tverrprofesjonelt og tverrsektorielt gjennom koordinerte, helhetlige og sammenhengende tjenestetilbud som sikrer gode personsentrerte helsetjenester
- kan planlegge, gjennomføre, evaluere og dokumentere sykepleietiltak som sikrer trygg overføring av pasienter mellom enheter og nivåer i helsetjenesten og som bidrar til helsefremming for hjemmeboende pasienter
- kan utføre sykepleie til pasienter i palliativ fase og følge opp pårørende og etterlatte
- kan administrere og overvåke legemiddelbehandling hos hjemmeboende på en forsvarlig måte
- kan administrere og strukturere egen arbeidshverdag, for å oppnå selvstendighet i rollen som sykepleier
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere kritisk over hvordan informasjons- og kommunikasjonsteknologi og andre digitale løsninger kan styrke tjenestetilbudet i kommunen
- kan anvende teknologi og digitale løsninger i den hensikt å understøtte pasienters og pårørendes ressurser, mestringsmuligheter og medvirkning
- kan utforske hva mangel på aktivitet og dekning av psykososiale behov for pasienten kan medføre og diskutere hvordan nye tiltak kan styrke tjenestetilbudet
- kan diskutere egen profesjonsrolle i en tverrfaglig sammenheng og kan initiere og bidra til tverrprofesjonelt- og tverrsektorielt samarbeid
- kan formidle og dele erfaringer knyttet til sentralt fagstoff, sykepleiefaglige problemstillinger og løsninger, både skriftlig og muntlig
- kan identifisere og reflektere over etiske aspekter og perspektiver når sykepleie utføres i private hjem
- kan kritisk reflektere og engasjere seg i nytenkning og innovasjonsprosesser, og ta initiativ til kvalitetsforbedring og implementering av nye arbeidsmetoder
- kan diskutere kultursensitivitet og reflektere over betydningen av kulturell forforståelse for sykepleiepraksis, kvalitet og pasientsikkerhet i hjemmet
-
Vurdering og eksamen
Praksisstudier er både praksisforberedende undervisning, aktiviteter underveis og veiledet praksis som foregår i praksisperioden. Praksisperioden (7 uker) foregår i kommunehelsetjenesten og hjemmebaserte tjenester, veiledet av praksisveileder og kontaktlærer. Annen praksisforberedende undervisning og aktiviteter (1 uke) kan være forelesninger, simulering, omvendt undervisning, digitale læringsressurser og seminarer.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Vurdering i praksis
Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, kriterier for ikke bestått praksis, kriterier for skikkethetsvurdering og obligatoriske aktiviteter gjennom hele emnet. I praksisperioden kreves det minimum 90 % tilstedeværelse for bestått praksis. For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.
Ved ikke bestått tas hele praksisperioden og tilhørende krav på nytt.
-
Vurderingsuttrykk
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan beskrive sykepleie som fag, profesjon og vitenskap
- kan gjøre rede for sykepleiens historie og tradisjon
- kjenner til vitenskapsteori, forskningsetikk og ulike forskningsmetoder
- kan forklare kunnskapsbasert praksis
- kjenner til fag- og forskningskritiske debatter
- kan drøfte etisk teori og yrkesetiske prinsipper
- kan referere til helse og sosialpolitikk, inkludert gjeldende myndighetskrav, tvangsbestemmelser og lover og forskrifter
- kan beskrive velferdsstatens utvikling og se sammenhengen mellom samfunnsutvikling, levekår og individuelle helse- og sosialproblemer
- kan gjøre rede for pasientsikkerhet og kvalitet innenfor nivåene i helsetjenesten
- kan gjøre rede for det kulturelle mangfold i Norge, inkludert samenes status som urfolk
- kan begrunne sin profesjonelle kommunikasjon i ulike relasjoner
Ferdigheter
Studenten
- kan søke, vurdere og henvise til relevante forskningsartikler for å belyse sykepleiefaglige problemstillinger muntlig og skriftlig i tråd med kunnskapsbasert praksis
- kan dokumentere sykepleie på en faglig forsvarlig og juridisk måte
- kan anvende oppdatert kunnskap om helse og velferdssystemet, lover, regelverk og veiledere i sin tjenesteutøvelse
- kan anvende teknologi og digitale løsninger i helsetjenesten
Generell kompetanse
Studenten
- kan formidle fagstoff om helseforvaltning og helse- og sosialkunnskap, muntlig og skriftlig
- kan planlegge og gjennomføre selvstendige vurderinger av sykepleiebehovet til mennesker med urfolks- og minoritetsbakgrunn
- kjenner til kvalitetsutfordringer på system- og/eller oppgavenivå som krever innovasjon
- kan utveksle synspunkter om etiske utfordringer, med spesiell vekt på ivaretagelse av pasientens autonomi, integritet og verdighet
- kan reflektere over og håndtere etiske problemstillinger og prinsipper
- kan reflektere over egen faglig utøvelse og maktforhold i møte med mennesker
-
Sensorordning
Forelesning, gruppearbeid, veiledning, workshop, seminar, søkekurs på bibliotek/studieverksted og selvstudier.
-
Emneoverlapp
For å fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:
- 80 % tilstedeværelse på timeplanlagt aktiviteter merket obligatorisk
- Studieoppgave 1
Sykepleiens faglige grunnlag
1a) Fokus på etikk
Gruppeoppgave/individuell oppgave Gjennomføring av etisk refleksjon i grupper med påfølgende individuelt refleksjonsnotat. Omfang 1000 ord (+/- 10 %).Tilbakemelding fra lærer underveis. Oppgavene legges fram og diskuteres i studiegruppen med studiegruppeveileder tilstede
1b) Fokus på kunnskapsbasert praksis
Gruppeoppgave. Besvarelsen skal legges fram ved bruk av mal for oppgaven på et seminar. Omfang 1000 ord (+/- 20 %)
- Studieoppgave 2
Helseforvaltning, helse- og sosialpolitikk.
2a) Fokus på helse og sosialrett
Individuelt fagnotat. Omfang 1000 ord (+/- 10 %)
2b) Fokus på oppbygging og organisering av helse- og omsorgstjenesten
Individuell elektronisk flervalgstest. 100 % riktig, innlevert til fastsatt tid.