EPN-V2

SYKDPRA70 Hjemmebaserte tjenester, rehabilitering og forebygging Emneplan

Engelsk emnenavn
Prevention and Rehabilitation in Home-based Healthcare Service
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
  • Innledning

    I dette emnet skal du lære om sykepleie til pasienter med kroniske sykdommer, funksjonstap etter skade eller sykdom, utviklingshemming og andre sammensatte sykdommer. Du møter pasientene i private hjem eller i omsorgsboliger. Du vil tilegne deg ulike erfaringer med å kommunisere og samhandle med pasienter og pårørende. Utfordringer knyttet til sentrale pasientfenomener, funksjonsnedsettelse, mestring, verdighet og brukermedvirkning vil være sentralt i dette emnet. Med hjemmet som arena analyseres ulike perspektiver for sykepleie i en omsorgs og rehabiliteringskontekst i spennet mellom paternalisme og autonomi, samt ulike kulturelle verdier. Tverrprofesjonelt og tverretatlig samarbeid samt tjenesteutvikling og innovasjon inngår i emnet.

  • Forkunnskapskrav

    For å begynne på dette emnet må du ha bestått:

    • Første, andre og tredje studieår
    • SYKDPRA30 Sykepleie til pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom 2, 10 stp.

    eller tilsvarende.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan drøfte sykepleierens rolle i helsefremmende arbeid, hverdags(re)habiliterende virksomheter for hjemmeboende i ulike aldersgrupper
    • kan gjøre rede for personsentrert sykepleie til pasienter med vedvarende helseutfordringer og deres familie
    • kan gjøre rede for helseveiledning på individ-, gruppe- og samfunnsnivå

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan anvende sykepleieprosessen (kartlegge, planlegge, gjennomføre, evaluere og dokumentere sykepleietiltak) hos hjemmeboende pasienter, som bidrar til helsefremming, rehabilitering, trivsel og livskvalitet
    • kan samhandle tverrprofesjonelt og tverrsektorielt gjennom koordinerte, helhetlige og sammenhengende tjenestetilbud som sikrer gode personsentrerte helsetjenester
    • kan planlegge, gjennomføre, evaluere og dokumentere sykepleietiltak som sikrer trygg overføring av pasienter mellom enheter og nivåer i helsetjenesten og som bidrar til helsefremming for hjemmeboende pasienter
    • kan utføre sykepleie til pasienter i palliativ fase og følge opp pårørende og etterlatte
    • kan administrere og overvåke legemiddelbehandling hos hjemmeboende på en forsvarlig måte
    • kan administrere og strukturere egen arbeidshverdag, for å oppnå selvstendighet i rollen som sykepleier

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan reflektere kritisk over hvordan informasjons- og kommunikasjonsteknologi og andre digitale løsninger kan styrke tjenestetilbudet i kommunen
    • kan anvende teknologi og digitale løsninger i den hensikt å understøtte pasienters og pårørendes ressurser, mestringsmuligheter og medvirkning
    • kan utforske hva mangel på aktivitet og dekning av psykososiale behov for pasienten kan medføre og diskutere hvordan nye tiltak kan styrke tjenestetilbudet
    • kan diskutere egen profesjonsrolle i en tverrfaglig sammenheng og kan initiere og bidra til tverrprofesjonelt- og tverrsektorielt samarbeid
    • kan formidle og dele erfaringer knyttet til sentralt fagstoff, sykepleiefaglige problemstillinger og løsninger, både skriftlig og muntlig
    • kan identifisere og reflektere over etiske aspekter og perspektiver når sykepleie utføres i private hjem
    • kan kritisk reflektere og engasjere seg i nytenkning og innovasjonsprosesser, og ta initiativ til kvalitetsforbedring og implementering av nye arbeidsmetoder
    • kan diskutere kultursensitivitet og reflektere over betydningen av kulturell forforståelse for sykepleiepraksis, kvalitet og pasientsikkerhet i hjemmet
  • Arbeids- og undervisningsformer

    For å begynne på dette emnet må du ha bestått:

    • Første, andre og tredje studieår
    • SYKDPRA30 Sykepleie til pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom 2, 10 stp.

    eller tilsvarende.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan drøfte sykepleierens rolle i helsefremmende arbeid, hverdags(re)habiliterende virksomheter for hjemmeboende i ulike aldersgrupper
    • kan gjøre rede for personsentrert sykepleie til pasienter med vedvarende helseutfordringer og deres familie
    • kan gjøre rede for helseveiledning på individ-, gruppe- og samfunnsnivå

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan anvende sykepleieprosessen (kartlegge, planlegge, gjennomføre, evaluere og dokumentere sykepleietiltak) hos hjemmeboende pasienter, som bidrar til helsefremming, rehabilitering, trivsel og livskvalitet
    • kan samhandle tverrprofesjonelt og tverrsektorielt gjennom koordinerte, helhetlige og sammenhengende tjenestetilbud som sikrer gode personsentrerte helsetjenester
    • kan planlegge, gjennomføre, evaluere og dokumentere sykepleietiltak som sikrer trygg overføring av pasienter mellom enheter og nivåer i helsetjenesten og som bidrar til helsefremming for hjemmeboende pasienter
    • kan utføre sykepleie til pasienter i palliativ fase og følge opp pårørende og etterlatte
    • kan administrere og overvåke legemiddelbehandling hos hjemmeboende på en forsvarlig måte
    • kan administrere og strukturere egen arbeidshverdag, for å oppnå selvstendighet i rollen som sykepleier

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan reflektere kritisk over hvordan informasjons- og kommunikasjonsteknologi og andre digitale løsninger kan styrke tjenestetilbudet i kommunen
    • kan anvende teknologi og digitale løsninger i den hensikt å understøtte pasienters og pårørendes ressurser, mestringsmuligheter og medvirkning
    • kan utforske hva mangel på aktivitet og dekning av psykososiale behov for pasienten kan medføre og diskutere hvordan nye tiltak kan styrke tjenestetilbudet
    • kan diskutere egen profesjonsrolle i en tverrfaglig sammenheng og kan initiere og bidra til tverrprofesjonelt- og tverrsektorielt samarbeid
    • kan formidle og dele erfaringer knyttet til sentralt fagstoff, sykepleiefaglige problemstillinger og løsninger, både skriftlig og muntlig
    • kan identifisere og reflektere over etiske aspekter og perspektiver når sykepleie utføres i private hjem
    • kan kritisk reflektere og engasjere seg i nytenkning og innovasjonsprosesser, og ta initiativ til kvalitetsforbedring og implementering av nye arbeidsmetoder
    • kan diskutere kultursensitivitet og reflektere over betydningen av kulturell forforståelse for sykepleiepraksis, kvalitet og pasientsikkerhet i hjemmet
  • Vurdering og eksamen

    Praksisstudier er både praksisforberedende undervisning, aktiviteter underveis og veiledet praksis som foregår i praksisperioden. Praksisperioden (7 uker) foregår i kommunehelsetjenesten og hjemmebaserte tjenester, veiledet av praksisveileder og kontaktlærer. Annen praksisforberedende undervisning og aktiviteter (1 uke) kan være forelesninger, simulering, omvendt undervisning, digitale læringsressurser og seminarer.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Vurdering i praksis

    Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, kriterier for ikke bestått praksis, kriterier for skikkethetsvurdering og obligatoriske aktiviteter gjennom hele emnet. I praksisperioden kreves det minimum 90 % tilstedeværelse for bestått praksis. For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.

    Ved ikke bestått tas hele praksisperioden og tilhørende krav på nytt.

  • Vurderingsuttrykk

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan beskrive sykepleie som fag, profesjon og vitenskap
    • kan gjøre rede for sykepleiens historie og tradisjon
    • kjenner til vitenskapsteori, forskningsetikk og ulike forskningsmetoder
    • kan forklare kunnskapsbasert praksis
    • kjenner til fag- og forskningskritiske debatter
    • kan drøfte etisk teori og yrkesetiske prinsipper
    • kan referere til helse og sosialpolitikk, inkludert gjeldende myndighetskrav, tvangsbestemmelser og lover og forskrifter
    • kan beskrive velferdsstatens utvikling og se sammenhengen mellom samfunnsutvikling, levekår og individuelle helse- og sosialproblemer
    • kan gjøre rede for pasientsikkerhet og kvalitet innenfor nivåene i helsetjenesten
    • kan gjøre rede for det kulturelle mangfold i Norge, inkludert samenes status som urfolk
    • kan begrunne sin profesjonelle kommunikasjon i ulike relasjoner

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan søke, vurdere og henvise til relevante forskningsartikler for å belyse sykepleiefaglige problemstillinger muntlig og skriftlig i tråd med kunnskapsbasert praksis
    • kan dokumentere sykepleie på en faglig forsvarlig og juridisk måte
    • kan anvende oppdatert kunnskap om helse og velferdssystemet, lover, regelverk og veiledere i sin tjenesteutøvelse
    • kan anvende teknologi og digitale løsninger i helsetjenesten

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan formidle fagstoff om helseforvaltning og helse- og sosialkunnskap, muntlig og skriftlig
    • kan planlegge og gjennomføre selvstendige vurderinger av sykepleiebehovet til mennesker med urfolks- og minoritetsbakgrunn
    • kjenner til kvalitetsutfordringer på system- og/eller oppgavenivå som krever innovasjon
    • kan utveksle synspunkter om etiske utfordringer, med spesiell vekt på ivaretagelse av pasientens autonomi, integritet og verdighet
    • kan reflektere over og håndtere etiske problemstillinger og prinsipper
    • kan reflektere over egen faglig utøvelse og maktforhold i møte med mennesker
  • Sensorordning

    Forelesning, gruppearbeid, veiledning, workshop, seminar, søkekurs på bibliotek/studieverksted og selvstudier.

  • Emneoverlapp

    For å fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:

    • 80 % tilstedeværelse på timeplanlagt aktiviteter merket obligatorisk
    • Studieoppgave 1

    Sykepleiens faglige grunnlag

    1a) Fokus på etikk

    Gruppeoppgave/individuell oppgave Gjennomføring av etisk refleksjon i grupper med påfølgende individuelt refleksjonsnotat. Omfang 1000 ord (+/- 10 %).Tilbakemelding fra lærer underveis. Oppgavene legges fram og diskuteres i studiegruppen med studiegruppeveileder tilstede

    1b) Fokus på kunnskapsbasert praksis

    Gruppeoppgave. Besvarelsen skal legges fram ved bruk av mal for oppgaven på et seminar. Omfang 1000 ord (+/- 20 %)

    • Studieoppgave 2

    Helseforvaltning, helse- og sosialpolitikk.

    2a) Fokus på helse og sosialrett

    Individuelt fagnotat. Omfang 1000 ord (+/- 10 %)

    2b) Fokus på oppbygging og organisering av helse- og omsorgstjenesten

    Individuell elektronisk flervalgstest. 100 % riktig, innlevert til fastsatt tid.