EPN-V2

SYKDPRA30B Sykepleie til pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Nursing Patients with Acute, Critical and Chronic Diseases 2
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
  • Innledning

    Individual report, 3000 words +/- 10 %.

    The students must write an individual report on their performance of the activities carried out during the semester. This report, containing description and analysis of experiences, based on the course literature, will be the basis of the final assessment.

    New or postponed exam will be organised in the same way as the ordinary exam. Students who fail the exam may submit a revised report.

  • Forkunnskapskrav

    Emnet omhandler grunnleggende problemstillinger knyttet til undervisnings­arbeid innenfor design, arkitektur, kunst og håndverk slik det kommer til uttrykk i skoleverkets læreplaner. Emnet er rettet mot grunnskolen. Studenten opparbeider innsikt i fagets egenart og tilegner seg erfaring med læreplaner og hvordan bruke sin fagkompetanse inn i skolepraksis. Det legges vekt på å øve opp evnen til å formidle og bruke fagspråk i eget arbeid og i undervisning.

    Fagdidaktikk reiser viktige spørsmål om skolens faglige innhold, fagets egenart og fagets begrunnelse som skolefag. Et vesentlig spørsmål er hvilke forutsetninger og rammebetingelser som er nødvendige for et godt læringsmiljø og for å utvikle potensialet hos hver enkelt elev.

  • Læringsutbytte

    Examination support material is permitted.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    A graded scale from A to E for passed and F for not passed will be used. See assessment criteria in the programme plan.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Filmkunst 1 - dokumentar , er en praktisk fordypning som sikter mot å videreutvikle faglig-pedagogisk profesjonalitet innen medie- og filmfaget. Studiet utforsker film som estetisk, eksistensielt og etisk uttrykk uavhengig av sjanger og format. Kritisk forståelse av audiovisuelle uttrykk oppøves gjennom analyser og produksjon av kreativ dokumentarfilm.

    Studiet er et deltidsstudium med undervisning organisert over to semestre.

    Målgruppen for studiet er pedagoger og kulturarbeidere. Studiet er på bachelornivå.

    Innhold:

    • Den kreative dokumentarfilmens historie og ulike uttrykk.
    • Personlig erfaring og utforsking av livsspørsmål som utgangspunkt for filmproduksjon.
    • Selvrefleksivitet, subjektivitet, moral og etikk i film- og fjernsynsproduksjon.
    • Kamera, lyd, lys og redigering.
    • Filmskisser og øvelser.
    • Produksjon av ulike typer kreativ dokumentarfilm.
  • Vurdering og eksamen

    Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om dokumentarfilmens fortellerformer og estetikk
    • har kunnskap om hvordan et tema basert på personlig erfaring bearbeides frem til en dokumentarfilm for et større publikum
    • har kunnskap om hvordan et lokalt tema kan løftes opp til et universelt nivå
    • har kunnskap om ulike rammefaktorers betydning for en dokumentarfilms endelige utforming

    Ferdigheter

    Studenten

    • har evne til å kommunisere en reflekterende holdning til filmfortellende kunnskap relatert til dokumentarfilm
    • kan bearbeide og utvikle personlige erfaringer til et kreativt dokumentarfilm konsept med en tydelig fortellermessig identitet
    • kan analysere, dokumentere og vurdere praktisk kunstnerisk arbeid
    • kan bruke ulike søkeverktøy for å finne kilder/filmer til oppgaver og prosjektarbeid
    • kan produsere en kortere kreativ dokumentarfilm

    Generelle kompetanse

    Studenten

    • kan planlegge, gjennomføre og vurdere sitt arbeid med kreativ dokumentarfilm med en tydelig personlig fundert profil
    • har en forståelse av seg selv som formidler av en historie og kilde til historiens tema
    • har bevissthet om hvordan holdninger og kulturbakgrunn påvirker en som historieforteller
    • har forståelse for hvordan teknikk brukes som kunstnerisk og kommunikativt grep i kreativ dokumentarfilm
    • kan reflektere over hva produksjonene deres kommuniserer til publikum, løsrevet fra egne ønsker og intensjoner
    • kjenner til nytenkning og innovasjonsprosesser innen dokumentarfilmområdet
  • Hjelpemidler ved eksamen

    For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

    • Arbeidskrav 1: En skriftlig individuell oppgave hvor studentene skriver en kasusformulering av en tiltenkt bruker/pasient (1-2 sider)
    • Arbeidskrav 2: Studenten forbereder en presentasjon av Arbeidskrav 1 (5 minutter) til et «tverrfaglig vurderingsmøte» med påfølgende diskusjon (10 minutter)

    Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon en gang innen angitt frist.

  • Vurderingsuttrykk

    Bestått / Ikke bestått

  • Sensorordning

    Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

  • Emneoverlapp

    Gradert skala A – F.