EPN-V2

SYKDPRA21B null Course description

Course name in Norwegian
Sykepleie til pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom 1
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
  • Introduction

    I dette emnet skal du lære om pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom og deres pårørende, og hva som inngår i sykepleiernes funksjons- og ansvarsområder. Du skal lære å kommunisere med pasienter og pårørende i stress- og krisesituasjoner. Systematisk kartlegging og vurdering, sykepleie ved somatiske sykdommer, pre- og post operativ sykepleie og kompetent legemiddeladministrasjon inngår i emnet.

  • Recommended preliminary courses

    None

  • Required preliminary courses

    For å begynne på dette emnet må du ha bestått:

    • SYKD1010 Sykepleiens grunnlag 1, 15 stp.
    • SYKD110 Anatomi, fysiologi og biokjemi, 15 stp.
    • SYKDRA10 Sykepleiens grunnlag 2, 15 stp.

    eller tilsvarende.

  • Learning outcomes

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskaper

    Studenten

    • kan gjøre rede for pasienters subjektive opplevelser av sykdom og lidelse samt betydningen av håp ved alvorlig sykdom
    • kan gjøre rede for sykepleie ved medisinsk eller kirurgisk behandling
    • kan gjøre rede for fenomenet smerte, smertebehandling og smertelindring

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan systematisk kartlegge og vurdere pasientens ressurser og problemer, formulere mål og iverksette tiltak og evaluere (sykepleieprosessen)
    • kan forklarer og utføre personsentrert sykepleie knyttet til aktuell pasientsituasjon
    • kan anvende aktuelle kliniske kartleggings- og kommunikasjonsverktøy og kunne begrunne tiltak i utøvelse av sykepleie
    • kan dokumentere i kliniske dokumentasjonssystemer ved bruk av standardisert terminologi
    • kan vurdere og utføre relevante sykepleiefaglige prosedyrer
    • kan anvende relevant medisinsk teknologi i praktisk utøvelse av sykepleie
    • kan gjenkjenne stress- og krisereaksjoner og tilpasse kommunikasjon utfra dette
    • kan kommunisere med pasienter og pårørende tilpasset utviklingsnivå/kognitiv funksjon og sykdomssituasjon
    • kan iverksette tiltak ved sub-akutte og akutte hendelser samt utøve hjerte-lungerdning med hjertestarter (HHLR)
    • kan identifisere og reflektere over etisk ladede og utfordrende situasjoner i klinisk praksis

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan integrere kunnskap fra sykdomslære og farmakologi i utøvelse av sykepleie
    • kan reflektere over forsvarlig legemiddelhåndtering på individ og systemnivå
    • kan vise ansvarlighet, engasjement, selvstendighet og følge yrkesetiske retningslinjer
    • kan reflektere over egen faglig utøvelse, egenprogresjon og samarbeide med andre profesjoner
    • kan reflektere over hvordan kultur og kulturforståelse kan ha betydning i utøvelse av sykepleie
  • Teaching and learning methods

    Praksisstudier er både praksisforberedende undervisning, aktiviteter underveis og veiledet praksis som foregår i praksisperioden. Praksisperioden (8 uker) i spesialisthelsetjenesten, foregår i hovedsak på sykehus (medisin/kirurgi) veiledet av praksisveileder og kontaktlærer. Annen praksisforberedende undervisning og aktiviteter (2 uker) kan være simulering og ferdighetstrening, bruk av digitale læringsressurser, forelesninger, casestudier og seminarer.

  • Course requirements

    For praksisstudier er det krav om 80 % tilstedeværelse i teori, aktiviteter og praksisforberedende undervisning som er merket obligatorisk i timeplan, samt 90 % tilstedeværelse i selve praksisperioden. Studenten fyller ut egenpresentasjonsskjema til praksisstart, turnusplan i løpet av første praksisuke og egenvurderingsskjema seneste to virkedager før avtalt midt- og sluttvurdering. Andre obligatoriske aktiviteter som inngår i totalvurderingen av emnet er:

    • Kurs i blodprøvetaking.
    • Skriftlig oppgave, individuelt, omfang 1500 ord (+/- 10 %).
  • Assessment

    Vurdering i praksis.

    Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, kriterier for ikke bestått praksis, kriterier for skikkethetsvurdering og obligatoriske aktiviteter gjennom hele emnet. I praksisperioden kreves det minimum 90 % tilstedeværelse for bestått praksis. For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.

    Ved ikke bestått tas hele praksisperioden og tilhørende krav på nytt.

  • Permitted exam materials and equipment

    Ikke relevant.

  • Grading scale

    Bestått-Ikke bestått.

  • Examiners

    The course builds on a course in social science research methods at bachelor's degree level and a foundation course in statistical methodology. Knowledge of spreadsheets (such as Excel) or database programs is an advantage. This course is a compulsory common course that students are recommended to take in the first semester of the programme. Through a series of exercises, students develop their skills in practical use of quantitative data.

  • Overlapping courses

    Knowledge

    The student

    • in-depth knowledge of relevant analysis methods
    • insight into the use of quantitative data in academic work and professional life
    • an understanding of how models are used in social sciences, and is capable of relating research questions, context and data to the choice of method

    Skills

    The student is capable of

    • analysing quantitative data to answer research questions
    • planning own quantitative research and assess the results of others