Programplaner og emneplaner - Student
SYK2830B Forskning i sykepleie Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Research in Nursing
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i sykepleieBachelorstudium i sykepleie
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Emnehistorikk
-
Innledning
Undervises normalt på engelsk. Kan gjennomføres på norsk dersom ingen engelskspråklige studenter følger emnet.
I dette emnet planlegger og gjennomfører du et mindre forskningsprosjekt under veiledning. Målet er at du skal få oppleve hvordan det er å arbeide med sykepleiefaglig forskning. Du vil gjennomføre prosjektet i en studentgruppe under veiledning av lærer, der hensikten er å forstå og anvende forskning. Gruppen velger selv problemområde og metode for innsamling og analyse av data. Resultatene skal publiseres i en prosjektrapport.
Anbefalte forkunnskaper
Alfanumerisk/finansiell kalkulator med tømt minne. En digital kalkulator er tilgjengelig for studenten under eksamen.
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap og ferdigheter:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for vanlige metoder for innsamling og analyse av data
- kan vurdere kvantitative og kvalitative resultater med en metodekritisk tilnærming
- kan beskrive hvordan en kan oppdatere egen kompetanse innen valgt fagområde og hvordan en kan medvirke til fagutvikling
Ferdigheter
Studenten
- kan formulere en problemstilling, gjennomføre et kompetent litteratursøk og planlegge forskning under veiledning
- kan innhente data, analysere og presentere resultater fra et miniforskningsprosjekt muntlig, og skriftlig i en prosjektrapport
- kan reflektere over eksisterende rutiner og metoder, og ta initiativ til dialog om implementering av ny kunnskap og nye arbeidsmetoder
Generell kompetanse
Studenten
- kan utvikle egen kompetanse innen valgt fagområde og medvirke til fagutvikling
- kan reflektere over sykepleiefaglige problemstillinger innen valgt fagområde
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet omhandler prekliniske aspekter innen utvikling og produksjon av legemidler, med særlig fokus på biologiske legemidler og radiofarmaka,som den farmasøytiske industrien må ta stilling til før et legemiddel er tilgjengelig for brukeren. Viktige tema er valg av lead compounds, virkningsmekanismer, valg av formuleringer og dokumentasjon av farmasøytisk kvalitet.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Studenten må være tatt opp på studiet.
Vurdering og eksamen
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan redegjøre for strukturoppklaring og struktur-aktivitetsforhold til ulike legemiddelkandidater
- kan drøfte særskilt hensiktsmessige fremstillings- og formuleringsstrategier for biologiske og radioaktive legemidler
- kan redegjøre for relevante analytiske metoder og relevant molecular engineering som benyttes i utvikling og produksjon av biologiske legemidler
- kan gjøre rede for krav til dokumentasjon med hensyn til legemidlers kvalitet (FDA / EMA) i forbindelse med søknad om markedsføringstillatelse
Ferdigheter
Studenten
- kan kritisk vurdere og anvende ny kunnskap om legemidlers struktur-aktivitetsforhold til å utvikle nye legemidler
- kan anvende relevant lovverk om kvalitetssikring ved produksjon, oppbevaring og distribusjon av legemidler med særlig fokus på biologiske og radioaktive legemidler
- kan identifisere og belyse typisk kritiske trinn ved fremstilling og formulering av biologiske og radioaktive legemidler
- kan anvende metoder for analyse og kvalitetskontroll av råvarer til biologiske- og radioaktive legemidler såvel som bruksferdige legemidler, samt vurdere hvordan avvik påvirker legemidlenes kvalitet
Generell kompetanse
Studenten
- kan bidra til kvalitetsutvikling ved legemiddelfremstilling
- kan bidra i utviklingsprosessen av et legemiddel frem til markedsført produkt og imøtekomme samfunnets medisinske behov, både nasjonalt og internasjonalt, i en bærekraftig utvikling
Hjelpemidler ved eksamen
Arbeids- og undervisningsformer omfatter forelesninger, studentaktive seminarer samt prosjektarbeid og annet gruppearbeid. Det vil også være praktisk trening med laboratoriearbeid. Faglige diskusjoner med medstudenter og lærere vektlegges.
I prosjektarbeidet skal studentene jobbe gruppevis med å vurdere relevante originalartikler som omhandler legemiddelutvikling.
Vurderingsuttrykk
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Minimum 90 prosent tilstedeværelse på obligatoriske undervisningsaktiviteter
- Presentasjon av prosjektarbeid i grupper på 4-5 studenter
Sensorordning
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 5 timer.
Emneoverlapp
Gradert skala A-F.