EPN-V2

SYK2830A Forskning i sykepleie Emneplan

Engelsk emnenavn
Research in Nursing
Studieprogram
Bachelorstudium i sykepleie
Bachelorstudium i sykepleie
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk

Innledning

Undervises normalt på engelsk. Kan gjennomføres på norsk dersom ingen engelskspråklige studenter følger emnet.

I dette emnet planlegger og gjennomfører du et mindre forskningsprosjekt under veiledning. Målet er at du skal få oppleve hvordan det er å arbeide med sykepleiefaglig forskning. Du vil gjennomføre prosjektet i en studentgruppe under veiledning av lærer, der hensikten er å forstå og anvende forskning. Gruppen velger selv problemområde og metode for innsamling og analyse av data. Resultatene skal publiseres i en prosjektrapport.

Anbefalte forkunnskaper

Det anbefales at disse emnene er bestått:

  • SYKK/SYKP2000 Vitenskapsteori og forskningsmetode
  • SYKK/SYKP1060 Kunnskapsbasert praksis i helsetjenesten

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap og ferdigheter:

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede for vanlige metoder for innsamling og analyse av data
  • kan vurdere kvantitative og kvalitative resultater med en metodekritisk tilnærming
  • kan beskrive hvordan en kan oppdatere egen kompetanse innen valgt fagområde og hvordan en kan medvirke til fagutvikling

Ferdigheter

Studenten

  • kan formulere en problemstilling, gjennomføre et kompetent litteratursøk og planlegge forskning under veiledning
  • kan innhente data, analysere og presentere resultater fra et miniforskningsprosjekt muntlig, og skriftlig i en prosjektrapport
  • kan reflektere over eksisterende rutiner og metoder, og ta initiativ til dialog om implementering av ny kunnskap og nye arbeidsmetoder

Generell kompetanse

Studenten

  • kan utvikle egen kompetanse innen valgt fagområde og medvirke til fagutvikling
  • kan reflektere over sykepleiefaglige problemstillinger innen valgt fagområde

Arbeids- og undervisningsformer

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten

  • kan gjøre rede for pasienters subjektive opplevelser av sykdom og lidelse samt betydningen av håp ved alvorlig sykdom
  • kan forklare de vanligste krisereaksjoner ved sykdom og tap
  • kan gjøre rede for personsentrert sykepleie til barn og voksne
  • kan gjøre rede for pre- og postoperativ sykepleie til barn og voksne
  • kan gjøre rede for fenomenet smerte, smertebehandling og smertelindring
  • kan forklare sentrale begreper innen sykepleiers pedagogiske ansvar; veiledning, rådgivning, helseveiledning og samvalg
  • kan forklare hvordan pasienters helsekompetanse har betydning for livsstilsendring og samvalg

Ferdigheter

Studenten

  • kan utføre sykepleie gjennom å systematisk observere, vurdere og dokumentere pasientens ressurser, problemer og behov
  • kan andvende kartleggingsverktøy som ABCDE (airway, breathing, circulation, disability, expose) og News (National Early Warning Score) og kommunikasjonsverktøyet ISBAR (Identify, Situation, Background, Assessment, Recommendation)
  • er kjent med klassifikasjonssystemet (ICNP® - International Classificaion for Nursing Practice)
  • kan utføre og vurdere relevante sykepleiefaglige prosedyrer
  • kan anvende relevant medisinsk teknologi i praktisk utøvelse av sykepleie
  • kan gjenkjenne stress- og krisereaksjoner ved tap og sykdom og tilpasse kommunikasjon utfra dette
  • kan kommunisere med barn, ungdom og foresatte tilpasset utviklingsnivå/kognitiv funksjon og sykdomssituasjon
  • kan anvende pedagogiske prinsipper ved informasjon, undervisning og veiledning til pasienter og pårørende
  • kan iverksette tiltak ved sub-akutte og akutte hendelser
  • kan identifisere etiske dilemma i praksis og reflektere over ulike handlingsvalg
  • kan utføre og begrunne sykepleie til pasienter med de vanligste symptomer, sykdommer, sykdomsforløp og behandling i sykepleieutøvelse

Generell kompetanse

Studenten

  • kan integrere kunnskap fra sykdomslære og farmakologi i utøvelse av sykepleie
  • kan reflektere over forsvarlig legemiddelhåndtering på individ og systemnivå
  • kan vise ansvarlighet, engasjement, selvstendighet og følge yrkesetiske retningslinjer i møte med pasienter, pårørende og medarbeidere
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse og progresjon
  • kan reflektere over hvordan kultur og kulturforståelse kan ha betydning i vurdering, planlegging, gjennomføring og evaluering av sykepleie

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Til del 1 - Vurdering i praksis

Praksisstudier innehar krav om tilstedeværelse, egenpresentasjon til praksisstart og egenvurdering til midt- og sluttvurdering.

Til del 2 - Individuell skriftlig eksamen under tilsyn

For å fremstille seg til eksamen del 2 må følgende være godkjent:

  • deltagelse på SF-enhet, obligatorisk 90 % tilstedeværelse, med følgende temaer:

    • pasientens opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt og kritisk sykdom
    • helseveiledning ved sykdom og helsesvikt
    • systematisk karlegging og vurdering i akutt og kritiske situasjoner
    • sykepleie til barn på sykehus

Vurdering og eksamen

Hjemmeeksamen i gruppe

  • 3-5 studenter per gruppe
  • Eksamensperioden går over hele emneperioden
  • Omfang 3000 ord (+/- 10 %)

Ny eksamen: Ved ikke bestått på ordinær eksamen, kan besvarelsen bearbeides én gang til ny eksamen.

Besvarelsen kan gis på engelsk eller et skandinavisk språk. Den enkelte gruppe må levere på samme språk.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Bestått-ikke bestått. Det gis samlet karakter for hele gruppen.

Sensorordning

En ekstern og en intern sensor vurderer minimum 10 % av besvarelsene. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.

Emneoverlapp

SYK2830A og SYK2830B er 100 % overlappende.