Programplaner og emneplaner - Student
SYK2810B Forebygging og behandling av feilernæring Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Prevention and Treatment of Malnutrition
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i sykepleieBachelorstudium i sykepleie
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Emnehistorikk
-
Innledning
Bestått emne:
- SYKK/SYKP1000 Sykepleiens teoretiske grunnlag, 13 stp.
- SYKK/SYKP1100 Anatomi, fysiologi og biokjemi, 12 stp.
- SYKK/SYKP1200 Mikrobiologi og smittevern, 5 stp.
- SYKK/SYKP1300 Farmakologi og legemiddelhåndtering, 5 stp.
- SYKK/SYKP1400 Sykdom og helsesvikt, 10 stp.
- SYKK/SYKPPRA10 Grunnleggende sykepleie, 15 stp.
- SYKK/SYKPPRA20 Sykepleie til pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom, 20 stp.
- SYKK/SYKPPRA30 Sykepleiefaglige beslutningsprosesser og pasientsikkerhet, 10 stp.
eller tilsvarende.
Forkunnskapskrav
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan presentere psykisk helsearbeid i et historisk perspektiv
- kan gjøre rede for ulike teoretiske perspektiver på psykiske lidelser og psykisk helsearbeid: relasjonens betydning, yrkesetikk, estetikk, verdighet og integritet i samhandling med pasient og pårørende
- kan drøfte hvordan psykoser, personlighetsforstyrrelser, angst, stemningslidelse og rusavhengighet kan påvirke pasientenes grunnleggende behov og selvforståelse
- kan gjøre rede for psykiske- og psykososiale utfordringer hos flyktninger og innvandrere: traume, tap, sorg og identitet
- kan beskrive hvordan stigma, ekskludering, diskriminering og rasisme kan påvirke psykisk;og psykososial;helse
- kan vurdere hva som hemmer og fremmer kommunikasjon og hvordan uhelse og manglende behovstilfredstillelse har innvirkning på profesjonelle relasjoner
- kan redegjøre for mestringsstrategier og begreper som bedringsprosesser, brukermedvirkning, recovery og empowerment
- kan gjøre rede for hvordan ulik forståelse av psykisk helse, sykdom og behandling, og hvordan sykepleier kan møte pasienter på en kultursensitiv måte
- kan forklare hvordan helse- og sosialpolitikk, inkludert gjeldende myndighetskrav og tvangsbestemmelser kan ha betydning for utøvelse av sykepleie i psykisk helsearbeid
- kan drøfte sosiale og helsemessige problemer inkludert omsorgssvikt, vold, overgrep, rus- og sosioøkonomiske problemer og kan identifisere og følge opp mennesker med slike utfordringer, samt kunne sette inn nødvendige tiltak og/eller behandling, eller henvise videre
;
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende sentrale miljøterapeutiske prinsipper, relevante kartleggingsverktøy relatert til pasienter med psykiske lidelser og/eller rusavhengighet
- kan integrere kunnskaper fra sykdomslære og farmakologi i sykepleie til pasienter med psykisk lidelser og/eller rusavhengighet
- kan anvende kommunikasjons- og samhandlingsferdigheter i møte med mennesker med psykiske lidelser og deres pårørende
- kan etablere, opprettholde og avslutte relasjoner i faglig- og profesjonell kontekst
- kan anvende gjeldende dokumentasjonsverktøy med utgangspunkt i en helhetlig forståelse
- kan fortløpende vurdere situasjoner som innebærer risiko for pasienter og/eller ansatte, og forebygge uønskede hendelser
- kan vise veiledningsferdigheter, samt motta og nyttiggjøre seg feedback på egen atferd
;
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over egen faglig utøvelse og maktforhold i møte med mennesker med psykiske lidelser og rusavhengighet
- kan reflektere over eksisterende rutiner og metoder, og kan ta initiativ til dialog om implementering av;ny kunnskap og nye arbeidsmetoder
;
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap og ferdigheter:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for ernæringsutfordringer hos en spesifikk gruppe i det norske samfunnet, og kunne redegjøre for utbredelse, risikofaktorer, kartlegging av symptomer, forebygging og kostbehandling
- kan beskrive hvordan en kan oppdatere egen kompetanse innen valgt fagområde og hvordan en kan medvirke til fagutvikling
Ferdigheter
Studenten
- kan kartlegge kostinntak og benytte kartleggingsmetoder for å vurdere ernæringsstatus
- kan beregne og vurdere et kostholds innhold av energi og næringsstoffer og vurdere sammensetningen opp mot næringsstoffanbefalinger
- kan reflektere over eksisterende rutiner og metoder, og ta initiativ til dialog om implementering av ny kunnskap og nye arbeidsmetoder
Generell kompetanse
Studenten
- kan gi praktiske og tilpassede kost- og livsstilsråd til en spesifikk gruppe
- kan reflektere over sykepleiefaglige problemstillinger innen valgt fagområde
Arbeids- og undervisningsformer
Praksisstudier innehar krav om tilstedeværelse (90 %), egenpresentasjon til praksisstart og egenvurdering til midt- og sluttvurdering, deltakelse på seminar, simulering - relasjonelle ferdigheter og samhandling, refleksjonsoppgave - individuell oppgave om etikk, makt og lovverk relatert til egen erfaring i praksisstudiene. Omfang 1000 ord (+/- 10 %).
;
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Vurdering i praksis
Vurderingen tar utgangspunkt i gitte kriterier basert på læringsutbytter for emnet, vurderingskriterier, den løpende vurderingen, skikkethetsvurderingen og obligatoriske aktiviteter gjennom praksisperioden. For å kunne gi en vurdering av studenten i praksis kreves det nok tilstedeværelse (90 %). For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.
Ved ikke bestått tas hele praksisperioden og tilhørende krav på nytt.
Vurdering og eksamen
Ikke relevant.
Hjelpemidler ved eksamen
Bestått-Ikke bestått.
Vurderingsuttrykk
Kontaktlærer godkjenner etter innstilling fra praksisveileder. Endelig vedtak om bestått-ikke bestått fattes av universitetet.
Sensorordning
SYKKPRA50 og SYKPPRA50 er 100 % overlappende.
Emneoverlapp
Hjemmeeksamen i gruppe
- Gruppe på inntil 7 studenter
- Eksamensperioden går over hele emneperioden
- Omfang 1500 ord (+/- 10 %)
Ny eksamen: Ved ikke bestått på ordinær eksamen, kan besvarelsen bearbeides én gang til ny eksamen.