EPN-V2

SYK2810B Forebygging og behandling av feilernæring Emneplan

Engelsk emnenavn
Prevention and Treatment of Malnutrition
Studieprogram
Bachelorstudium i sykepleie
Bachelorstudium i sykepleie
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk

Innledning

Bestått emne:

  • SYKK/SYKP1000 Sykepleiens teoretiske grunnlag, 13 stp.
  • SYKK/SYKP1100 Anatomi, fysiologi og biokjemi, 12 stp.
  • SYKK/SYKP1200 Mikrobiologi og smittevern, 5 stp.
  • SYKK/SYKP1300 Farmakologi og legemiddelhåndtering, 5 stp.
  • SYKK/SYKP1400 Sykdom og helsesvikt, 10 stp.
  • SYKK/SYKPPRA10 Grunnleggende sykepleie, 15 stp.
  • SYKK/SYKPPRA20 Sykepleie til pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom, 20 stp.
  • SYKK/SYKPPRA30 Sykepleiefaglige beslutningsprosesser og pasientsikkerhet, 10 stp.

eller tilsvarende.

Forkunnskapskrav

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan presentere psykisk helsearbeid i et historisk perspektiv
  • kan gjøre rede for ulike teoretiske perspektiver på psykiske lidelser og psykisk helsearbeid: relasjonens betydning, yrkesetikk, estetikk, verdighet og integritet i samhandling med pasient og pårørende
  • kan drøfte hvordan psykoser, personlighetsforstyrrelser, angst, stemningslidelse og rusavhengighet kan påvirke pasientenes grunnleggende behov og selvforståelse
  • kan gjøre rede for psykiske- og psykososiale utfordringer hos flyktninger og innvandrere: traume, tap, sorg og identitet
  • kan beskrive hvordan stigma, ekskludering, diskriminering og rasisme kan påvirke psykisk;og psykososial;helse
  • kan vurdere hva som hemmer og fremmer kommunikasjon og hvordan uhelse og manglende behovstilfredstillelse har innvirkning på profesjonelle relasjoner
  • kan redegjøre for mestringsstrategier og begreper som bedringsprosesser, brukermedvirkning, recovery og empowerment
  • kan gjøre rede for hvordan ulik forståelse av psykisk helse, sykdom og behandling, og hvordan sykepleier kan møte pasienter på en kultursensitiv måte
  • kan forklare hvordan helse- og sosialpolitikk, inkludert gjeldende myndighetskrav og tvangsbestemmelser kan ha betydning for utøvelse av sykepleie i psykisk helsearbeid
  • kan drøfte sosiale og helsemessige problemer inkludert omsorgssvikt, vold, overgrep, rus- og sosioøkonomiske problemer og kan identifisere og følge opp mennesker med slike utfordringer, samt kunne sette inn nødvendige tiltak og/eller behandling, eller henvise videre

;

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende sentrale miljøterapeutiske prinsipper, relevante kartleggingsverktøy relatert til pasienter med psykiske lidelser og/eller rusavhengighet
  • kan integrere kunnskaper fra sykdomslære og farmakologi i sykepleie til pasienter med psykisk lidelser og/eller rusavhengighet
  • kan anvende kommunikasjons- og samhandlingsferdigheter i møte med mennesker med psykiske lidelser og deres pårørende
  • kan etablere, opprettholde og avslutte relasjoner i faglig- og profesjonell kontekst
  • kan anvende gjeldende dokumentasjonsverktøy med utgangspunkt i en helhetlig forståelse
  • kan fortløpende vurdere situasjoner som innebærer risiko for pasienter og/eller ansatte, og forebygge uønskede hendelser
  • kan vise veiledningsferdigheter, samt motta og nyttiggjøre seg feedback på egen atferd

;

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over egen faglig utøvelse og maktforhold i møte med mennesker med psykiske lidelser og rusavhengighet
  • kan reflektere over eksisterende rutiner og metoder, og kan ta initiativ til dialog om implementering av;ny kunnskap og nye arbeidsmetoder

;

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap og ferdigheter:

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede for ernæringsutfordringer hos en spesifikk gruppe i det norske samfunnet, og kunne redegjøre for utbredelse, risikofaktorer, kartlegging av symptomer, forebygging og kostbehandling
  • kan beskrive hvordan en kan oppdatere egen kompetanse innen valgt fagområde og hvordan en kan medvirke til fagutvikling

Ferdigheter

Studenten

  • kan kartlegge kostinntak og benytte kartleggingsmetoder for å vurdere ernæringsstatus
  • kan beregne og vurdere et kostholds innhold av energi og næringsstoffer og vurdere sammensetningen opp mot næringsstoffanbefalinger
  • kan reflektere over eksisterende rutiner og metoder, og ta initiativ til dialog om implementering av ny kunnskap og nye arbeidsmetoder

Generell kompetanse

Studenten

  • kan gi praktiske og tilpassede kost- og livsstilsråd til en spesifikk gruppe
  • kan reflektere over sykepleiefaglige problemstillinger innen valgt fagområde

Arbeids- og undervisningsformer

Praksisstudier innehar krav om tilstedeværelse (90 %), egenpresentasjon til praksisstart og egenvurdering til midt- og sluttvurdering, deltakelse på seminar, simulering - relasjonelle ferdigheter og samhandling, refleksjonsoppgave - individuell oppgave om etikk, makt og lovverk relatert til egen erfaring i praksisstudiene. Omfang 1000 ord (+/- 10 %).

;

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Vurdering i praksis

Vurderingen tar utgangspunkt i gitte kriterier basert på læringsutbytter for emnet, vurderingskriterier, den løpende vurderingen, skikkethetsvurderingen og obligatoriske aktiviteter gjennom praksisperioden. For å kunne gi en vurdering av studenten i praksis kreves det nok tilstedeværelse (90 %). For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.

Ved ikke bestått tas hele praksisperioden og tilhørende krav på nytt.

Vurdering og eksamen

Ikke relevant.

Hjelpemidler ved eksamen

Bestått-Ikke bestått.

Vurderingsuttrykk

Kontaktlærer godkjenner etter innstilling fra praksisveileder. Endelig vedtak om bestått-ikke bestått fattes av universitetet.

Sensorordning

SYKKPRA50 og SYKPPRA50 er 100 % overlappende.

Emneoverlapp

Hjemmeeksamen i gruppe

  • Gruppe på inntil 7 studenter
  • Eksamensperioden går over hele emneperioden
  • Omfang 1500 ord (+/- 10 %)

Ny eksamen: Ved ikke bestått på ordinær eksamen, kan besvarelsen bearbeides én gang til ny eksamen.