EPN

SYBAS2010 Sykepleieren som kliniker og fagutvikler 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
The Nurse as Clinician and Developer of the Profession 1
Studieprogram
Bachelorstudium i sykepleie
Omfang
14.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Forkunnskapskrav

Bestått første studieår eller tilsvarende.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

Studenten

  • har kunnskap om vitenskapsteori og kvantitative forskningsmetoder

  • har kunnskap om kunnskapsbasert praksis

  • har kunnskap om system- og relasjonsperspektiver i sykepleie

  • har kunnskap om beslutningsprosesser med standardiserte klassifikasjonssystemer: sykepleiedokumentasjon, IKT og e-helse

  • har kunnskap om utviklingspsykologi, krise- og mestringsteori, personlighetspsykologi, læring, tilhørighet og identitet, sosialpsykologiske prosesser (individet og fellesskapet) og hvordan sykdom påvirker menneskets adferd

  • har kunnskap om patologiske prosesser, prognose og behandlingsformer innen følgende psykiske lidelser/utfordringer:

    • spiseforstyrrelser

    • rusproblematikk

    • selvmordsproblematikk

    • psykisk utviklingshemming

    • adferds- og følelsesmessig forstyrrelser hos barn og unge

  • har kunnskap om pedagogikk og læring: veiledning, undervisning, helseopplysning og endring av helseatferd og sykepleierens pedagogiske funksjon

  • har kunnskap om demografi og epidemiologi: nasjonal og global helse

  • har kunnskap om kliniske undersøkelsesmetoder og generell førstehjelp etter ABC-prinsippet

Ferdigheter:

Studenten

  • har ferdigheter i kliniske undersøkelsesmetoder og vurderinger

  • kan finne, vurdere og henvise til relevante forskningsartikler for å belyse sykepleiefaglige problemstillinger, skriftlig og muntlig

  • kan kommunisere og anvende pedagogisk kunnskap i veiledning til pasienter og pårørende i medisinsk behandling

  • kan anvende helseopplysning og kunnskap om endring av helseatferd i praktiske problemstillinger

  • kan reflektere over yrkesetikk, rettferdig fordeling, samhandling og menneskerettigheter

  • kan reflektere over sammenhengen mellom fattigdom og helse, nasjonalt og globalt, og kan gjøre rede for nasjonale utfordringer i folkehelsearbeidet

Generell kompetanse:

Studenten

  • kan utveksle synspunkter om etiske utfordringer, med spesiell vekt på ivaretakelse av pasientens autonomi, integritet og verdighet

  • kan planlegge og gjennomføre oppgaver relatert til sykepleierens pedagogiske funksjon

  • kan dokumentere sykepleie på en juridisk og faglig forsvarlig måte

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, gruppearbeid, skriftlige oppgaver, veiledning, seminar og selvstudier.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:

  • Minimum 80 % tilstedeværelse i studiegruppen
  • 100 % tilstedeværelse med deltagelse i seminar/oppgaver
  • Studieoppgave 1 Individuelt og/eller gruppe. Oppgavene kan være skriftlig, muntlig eller ulike former for digitale oppgaver. Arbeidsbelastningen for studentene er beregnet til 7-10 timer. Detaljert oppgave gis ved emnestart.
  • Studieoppgave 2 Individuelt og/eller gruppe. Oppgavene kan være skriftlig, muntlig eller ulike former for digitale oppgaver. Arbeidsbelastningen for studentene er beregnet til 7-10 timer. Detaljert oppgave gis ved emnestart.

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over tre dager. Omfang 2000 ord (+/-20%).

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Ekstern sensor vurderer minimum 20 % av besvarelsene. Ekstern sensors vurderinger skal komme alle studentene til gode.

Emneoverlapp

SYBA2010 og SYBAS2010 er 100% overlappende.