EPN-V2

SYBA3000 Sykepleieren som kliniker og fagutvikler 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
The Nurse as Clinician and a Developer of the Profession 2
Studieprogram
Bachelorstudium i sykepleie
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2017/2018
Emnehistorikk

Innledning

SYBA3000 Sykepleieren som kliniker og fagutvikler 2 er 100% overlappende med SYBAS3000

Forkunnskapskrav

Bestått andre studieår eller tilsvarende.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om omsorgsteorier, omsorgsetikk, selvbestemmelse og medbestemmelse og behandlingsbegrensing.,
  • har kunnskap om utredning og behandling med fokus på kirurgi ved; hodeskader, sykdommer i; fordøyelsessystemet, mannlige og kvinnelige kjønnsorgansykdommer i brystene og alvorlig respirasjonssvikt
  • har kunnskap om ortopedi, traumatologi, skader - inkludert brannskader og multiorgansvikt
  • har kunnskap om pediatri
  • kar kunnskap om generell pre- og postoperativ sykepleie
  • har kunnskap om postoperativ smertebehandling hos barn og voksne
  • har kunnskap om farmakologi, væsketerapi, transfusjonsbehandling, enteral og parenteral ernæring
  • har kunnskap om organisasjon og ledelse i spesialhelsetjenesten
  • har kunnskap om kvalitet og kvalitetsutvikling i spesialisthelsetjenesten, samtykke, feilbehandling, skadeserstatning, pasientskadeloven, varsling og meldesystem ved avvik
  • har kunnskap om konflikthåndtering
  • har kunnskap om førstehjelp etter ABC-prinsippet

Ferdigheter

Studenten

  • kan finne, vurdere og henvise til relevant faglitteratur for å belyse faglige problemstillinger, skriftlig og muntlig
  • behersker DHLR til voksne, HLR til barn og blodprøvetaking
  • har øvelse i å kommunisere med pasienter og pårørende ved akutt og/eller kritisk sykdom

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i faglige og yrkesetiske problemstillinger knyttet til behandling i spesialisthelsetjenesten
  • har innsikt i sykepleierens oppgaver i tverrfaglig samarbeid
  • har handlingsberedskap til å indentifisere og formidle områder med behov for kvalitetsutvikling
  • viser ansvar for utvikling av egen faglig kompetanse

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, gruppearbeid, skriftlige oppgaver, seminar, simulering og ferdighetstrening og selvstudier.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:

  • Studieoppgave 1 (A) Gruppepresentasjon og faglig diskusjon, legges fram i seminar. Ved ikke godkjent arbeidskrav må det leveres en skriftlig individuell oppgave. Omfang: 2000 ord (+/- 20 %).
  • Studieoppgave 2 (B) Gruppepresentasjon og faglig diskusjon, legges fram i seminar. Ved ikke godkjent arbeidskrav må det leveres en skriftlig individuell oppgave. Omfang: 2000 ord (+/- 20 %).
  • Minimum 80 % aktiv deltakelse i studiegruppen. Det forutsettes at studentene er forberedt
  • Ferdighetstrening i kommunikasjon
  • DHLR-kurs
  • Ferdighetstrening i blodprøvetaking (Gjennomføres i 2. studieår)
  • Førstehjelpskurs (Gjennomføres i 2. studieår)

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 5 timer.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen.

Vurderingsuttrykk

A-F.

Sensorordning

Hver besvarelse vurderes av 2 sensorer. Ekstern sensor vurderer et uttrekk av besvarelsene (min. 20 %). Ekstern sensors vurderinger skal komme alle studentene til gode.