Programplaner og emneplaner - Student
STRÅL6110 Strålebiologi og behandlingsplanlegging i stråleterapi Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Radiobiology and Treatment Planning in Radiotherapy
- Studieprogram
-
Videreutdanning i stråleterapi
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
VÅR 2023
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet har fokus på strålebiologi og strålingseffekter på tumor/normalvev som basis for behandlingsplanlegging ved stråleterapi. I emnet inngår doseplanlegging og vurdering av dosefordeling samt fiksering, simulering og kvalitetssikring av planlagt strålebehandling.;
Emnets omfang:15 studiepoeng
- Strålebiologi ; ; ; ; ; ; ; ; ;; 6 studiepoeng
- Behandlingsplanlegging ;3 studiepoeng
- Kvalitetssikring ; ; ; ; ; ; ; ;1 studiepoeng
- Praktisk stråleterapi ; ; ; ;;5 studiepoeng ;
Anbefalte forkunnskaper
Studenter som skal avlegge eksamen i emnet bør ha relevante forkunnskaper innen strålefysikk og onkologi.;
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i;kunnskap, ferdigheter;og;generell kompetanse;:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for strålebiologiske effekter på molekyl- og cellenivå
- kan gjøre rede for virkningen av ioniserende stråling på normalvev og tumorvev
- kan gjøre rede for biologiske aspekter og strålebiologiske modeller som ligger til grunn for planlegging og utførelse av strålebehandling
- kan gjøre rede for og drøfte margin-, targetvolum-, og risikoorgandefinisjoner
- kan beskrive og drøfte behandlingsprinsipper og behandlingsteknikker ved stråleterapi
- kan gjøre rede for kriterier og verktøy for vurdering av dosefordelinger
- kan gjøre rede for og vurdere anbefalinger og retningslinjer for behandlingsplanlegging
- kan gjøre rede for kvalitetskontroll, prosedyrer og dokumentasjon av planlegging og behandling
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende kunnskap om topografisk anatomi og ulike bildemodaliteter i behandlingsplanlegging og kvalitetssikring
- kan begrunne valg av fikseringsmetode, pasientposisjon og behandlingsteknikk
- kan analysere og kritisk vurdere volumer og marginer i stråleterapi
- har praktiske ferdigheter i behandlingsplanlegging og strålebehandling
- kan analysere og kritisk vurdere de ulike valg og avveininger som foretas i planleggingsfasen for å vurdere behandlingsopplegg ut fra gitte vurderingskriterier
- kan vurdere biologiske effekter av strålebehandling på tumor, risikoorganer og normalvev og begrunne valg av fraksjoneringsmønster
Generell kompetanse
Studenten
- kan diskutere og analysere faglige problemstillinger i strålebiologi og behandlingsplanlegging ved stråleterapi
- kan integrere kunnskaper og ferdigheter innen realfag og onkologi knyttet til problemstillinger ved behandlingsopplegg og -planlegging
- kan begrunne valg og vurderinger i forbindelse med kvalitetssikring av stråleterapi
- kan vise innsikt i og identifisere etiske problemstillinger i forbindelse med behandlingsplanlegging for stråleterapi
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene består av forelesninger, selvstudier, workshops, gruppe- og prosjektarbeid og ferdighetstreninger med veiledning.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- minimum 80 prosent tilstedeværelse ved ferdighetstreninger, workshops og timeplanlagt gruppe- og prosjektarbeid
Vurdering og eksamen
Emnet gir en innføring i tema knyttet til barn og unge i utsatte livssituasjoner. Ulike betydninger av omsorgssvikt, vold i nære relasjoner og seksuelle overgrep er sentralt. Studentene får kunnskap om konsekvenser vold og seksuelle overgrep kan ha for barnets utvikling. Emnet gir også kunnskap om hvordan denne tematikken kan håndteres av fagpersoner i barnevernsfeltet.
I begynnelsen av emnet vil det tverrprofesjonelle undervisningsopplegget "Den samme ungen- ulike arenaer";(INTER 1100) gjennomføres. Se;INTERACTs;hjemmeside for mer utfyllende beskrivelse av innholdet i INTER 1100:;https://www.oslomet.no/forskning/forskningsprosjekter/interact;
Hjelpemidler ved eksamen
Del 1: Alle hjelpemidler tillatt.
Del 2: Kalkulator
Vurderingsuttrykk
Ingen forkunnskapskrav
Sensorordning
Ekstern og intern sensor vurderer alle eksamensbesvarelser