Programplaner og emneplaner - Student
SPPT3050 Tolking/ledsaging/beskrivelse for døvblinde Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Interpreting/Guiding/Description for Deaf Blind Individuals
- Studieprogram
-
Norsk tegnspråk
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Godkjent i studieutvalget 2. mai 2013. Revidert emneplan godkjent på fullmakt av leder i studieutvalget 30. juni 2015. Revisjon godkjent i studieutvalget 11. mai 2017. Siste revisjon godkjent av utdanningsutvalget 29. januar 2018. Gjeldende fra høstsemesteret 2018.
Dette emnet bygger videre fra emnene Introduksjon til tegnspråktolking (SPPT2110) og Tegnspråktolking (SPPT3010) og tar for seg tolking, ledsaging og beskrivelse for personer som har en alvorlig grad av kombinert syns- og hørselshemming. Undervisningen i emnet gis gjennom praktiske øvelser, veiledning og dialogiske teoriforelesninger om og i ulike kommunikasjonsmetoder som benyttes av døvblinde. Det legges stor vekt på egeninnsats i og utenom timene.
Forkunnskapskrav
Kriterier for hvert arbeidskrav, med tidsfrister, blir publisert på høgskolens læringsplattform.
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i Emne 1 kan avlegges:
I hovedtemaet ¿Kjemi 1¿:
- Praktisk prøve i laboratorieteknikker (20 minutter)
- Prøve i navn og formler for uorganiske forbindelser (20 minutter)
I hovedtemaet ¿Jorda, planeten som ble levende I¿:
- Skriftlig rapport fra feltarbeid (ca. 1500 ord). Rapporten veiledes i løpet av perioden for Emne I, men kan inngå som ett av de to arbeidskravene i mappen under Emne II.
- Artsprøve (20 minutter)
Faglige aktiviteter med krav om deltakelse:
I hovedtemaet ¿Jorda, planeten som ble levende 1¿:
- Feltkurs med for- og etterarbeid (omfang 2-3 dager)
Det er svært vanskelig å tilegne seg kunnskaper om feltarbeid i naturen på egen hånd. Derfor er denne delen av undervisningen obligatorisk.
Læringsutbytte
Eksamen i Emne I er en individuell muntlig eksamen med praktisk innslag. Omfanget er 30 minutter forberedelsestid og 30 minutter eksaminering. Temaene gjøres kjent senest to uker før eksamensdagen.
Eksamen omfatter faglig teori, fagdidaktikk og praktisk arbeid knyttet til ett tema. Alle trykte og skrevne hjelpemidler kan brukes i forberedelsestiden. Fagseksjonens samlinger er tilgjengelig.
Muntlig eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.
Karakterskala
Det benyttes gradert karakter med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres på samme måte som ved ordinær eksamen.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenten er selv ansvarlig for å melde seg opp.
Pensum
Totalt antall sider: 750
Frøyland, M., Hannisdal, A., Hannisdal, M., Haugan, J., Nyberg, J., Munkvik, M. & Synnes, K. (2007 - 2009). Eureka! 8 ¿ 10, Naturfag for ungdomstrinnet. Oslo: Gyldendal forlag. Kapitlene oppgis ved studiestart, og bøkene kan lånes etter avtale. (70 s.)
Hannisdal, M. & Ringnes, V. (2013). Kjemi for lærere (2. utg.). Naturfag i grunnskolelærerutdanningen 5. ¿ 10. trinn. Oslo: Gyldendal akademisk. Kapittel 1 ¿ 7. (ca. 150 s.)
Hansen, P.J.K. (1999). «La oss snakke om været!» Værbok for lærere i grunnskolen. HiO-naotat 1999 nr.17. (24 sider: kap. 4, 5, 6, 7, 9. Ikke spesialbokser. Ny utgave ventet i 2015.)
Kvammen, P. I., Lie, S., Nyhus, G. C., Vedum, T. V., Ødegaard, T. (2014). Oppdag naturen. Biologi for lærere. Grunnskolelærerutdanningen. Bergen: Fagbokforlaget. Kap. 4, 12-14 og 16 (ca. 180 s.)
Kompendium:
Naturfagseksjonen (red.) (2015): Kompendium i «Jorda, planeten som ble levende» (ca.120 s.)
Naturfagseksjonen (red.) (2015): Kompendium i «Teknologi i skolen» (ca. 50 s.)
Skjeseth, Steinar (2002): Norge blir til , Oslo: Schibsted forlag. (ca 100s)
Støttelitteratur til rapportskriving om feltarbeid:
Haraldsen, K. B., Isager, O. A, Poléo, T. & Stedje, B. (1991). Feltbiologi . Oslo: Universitetet I Oslo. Kompendium på LMS (30 s.)
Det tas forbehold om endring/revidering i pensumlitteraturen. Dette vil bli gjort i samråd med studentene, og under forutsetning av at studieleder vil godkjenne disse endringene.
Innhold
Undervisningen tar utgangspunkt i praktiske øvelser i tolking, ledsaging og beskrivelse, der studentene vil få førstehånds erfaringer med de utfordringer som finnes på dette området, og diskutere disse i teoretiske perspektiver hentet fra teori om språk, kommunikasjon, oversetting, etikk osv. Deler av undervisningen organiseres som arrangert praksis med eksterne døvblinde aktører.
Arbeids- og undervisningsformer
Emne 1 er delt inn i to hovedtemaer:
- Kjemi 1
- Jorda, planeten som ble levende 1
Kjemi 1
Temaet omfatter grunnleggende kjemiske begreper og reaksjoner i vår hverdag og belyser didaktiske utfordringer knyttet til kjemiundervisning i grunnskolen.
- Kjemi i skolen og kjemididaktikk
- Undervisning og læring av begreper som brukes om stoffer
- Om praktisk arbeid i kjemi
- Sikkerhet, oppbevaring og håndtering av stoffer
- Grunnstoffene og periodesystemet
- Stoffers oppbygning, egenskaper og nomenklatur - belyst ved modeller
- Generelt om kjemiske reaksjoner
- Hovedtyper av kjemiske reaksjoner
Jorda, planeten som ble levende 1
Temaet omfatter noe geofag og deler av biologien, med vekt på økologi og artskunnskap. I tillegg har vi et miljøfokus på begrepet ¿bærekraftig utvikling¿. Emnet belyser praktiske og didaktiske utfordringer knyttet til feltarbeid og biologi- og geofag.
- Feltarbeid i naturfag og feltdidaktikk
- Økosystemer og populasjonsdynamikk
- Fotosyntese og celleånding, energioverganger
- Kretsløp i naturen (kretsløpene til C, N og H2O)
- Det biologiske mangfoldet. Artskunnskap
- Suksesjon og menneskeskapte påvirkninger på økosystemer
- ¿ Bærekraftig utvikling¿ og miljøutfordringer knyttet til tap av biologisk mangfold
- Livets og jordas opprinnelse - geologisk og biologisk utvikling
- Mineraler, bergarter og bergartsdannelse
- Vær og klima
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeidskrav
Gjennomført og godkjent veiledet praksis. Se avsnittet Veiledet praksisopplæring/praksisstudier.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Det er krav om tilstedeværelse i undervisningen i emnet. Kravet om tilstedeværelse har sammenheng med emnets praktiske karakter. For å få avlegge eksamen kreves minimum 80 prosent tilstedeværelse. Sykdom og dokumentert fritar ikke for kravet om deltakelse. Ved helt spesielle omstendigheter kan det etter avtale med faglærer gis kompensatoriske oppgaver ved overskridelse av fraværet.
Vurdering og eksamen
Avsluttende vurdering gjennomføres i vårsemestret.
Avsluttende vurdering
Emnet avsluttes med individuell praktisk eksamen i tolking, ledsaging og beskrivelse. Eksamen gjennomføres som rollespill med to aktører, hvorav en er døvblind. Eksamenssituasjonen utspiller seg som en samtalesituasjon med noe ledsaging og beskrivelse. Eksamen har et omfang på omlag 30 minutter.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen foregår som ordinær eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler tillatt.
Vurderingsuttrykk
Det gis gradert bokstavkarakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er ikke bestått.
Sensorordning
Eksamen vurderes av ekstern og intern sensor.