EPN-V2

SPPT1040 Videregående tegnspråkteori Emneplan

Engelsk emnenavn
Continuing Sign Language Theory
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk
  • Innledning

    Godkjent i studieutvalget 2. mai 2013. Revidert emneplan godkjent på fullmakt av leder i studieutvalget 30. juni 2015. Revisjon godkjent i studieutvalget 11. mai 2017. Gjeldende fra vårsemesteret 2018.

    Studentene skal utdype sin språkteoretiske innsikt og forståelse av kulturelle og historiske forhold.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har videreutviklet sin kunnskap om grammatikken i norsk tegnspråk og andre tegnspråk
    • har videreutviklet sin kunnskap om døves kultur og historie, også i internasjonalt perspektiv
    • har kunnskap om tegnspråkstilistikk og om navnetegn
    • har kunnskap om tospråklighet hos døve mennesker

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan redegjøre for morfologiske prosesser
    • kan redegjøre for tegnklasser, navnetegn og andre emner innen tegnspråkteori
    • kan redegjøre for ulike syn på kommunikasjon og språk samt metoder i undervisning av døve gjennom historien
    • kan redegjøre for hva norsk tegnspråk er og om døvesamfunnet, også transnasjonale aspekter ved dette

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har kompetanse i tegnspråkgrammatikk
    • har kompetanse i døves historie og kultur
    • har kompetanse om døves tospråklighet
    • kan gi informasjon om tegnspråk og tolking til ulike målgrupper, også i et internasjonalt perspektiv
  • Innhold

    Studentene får utdyping av språklige emner fra emnet grunnleggende tegnspråkteori (10 studiepoeng) med emner som ordklasser/tegnklasser, navnetegn, tegnspråkstilistikk, om morfologiske prosesser (tegnendringer o.l.), samt historisk-kulturelle emner som døve barns tegnspråklige og tospråklige utvikling, om kommunikasjonssyn og -metoder i undervisning av døve gjennom historien.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Den teoretiske undervisningen foregår i plenum og er vanligvispå norsk tegnspråk uten tolk. Det kan bli gitt forelesninger på norsk talespråk.

    Undervisningen gis i form av forelesninger, veiledning og studentaktive læringsformer.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

    Arbeidskrav

    Studentene skal levere en individuell emneoppgave på 1500-2000 ord.Temaet skal være godkjent av faglærer på forhånd. Formålet med arbeidskravet er å gi studenten tilstrekkelig refleksjonsgrunnlag og veiledning i emnets faglige innhold

  • Vurdering og eksamen

    Avsluttende vurdering gjennomføres i vårsemesteret.

    Avsluttende vurdering

    Eksamen er en 3-dagers hjemmeeksamen. Besvarelsen skal være på 2000 ord +/- 10 %, eventuelt som videofil på 12 minutter +/- 10 % (se -Eksamensspråk- nedenfor).

    Eksamensspråk

    Følgende språk kan benyttes: skriftlig norsk (bokmål eller nynorsk), svensk, dansk eller engelsk, eller norsk tegnspråk på videofil. Studenter som ønsker å levere på videofil, må sende e-post om dette til infosenter-lui@hioa.no innen 1. mars.

    Ny/utsatt eksamen

    Ny/utsatt eksamen foregår som ordinær eksamen.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler tillatt.

  • Vurderingsuttrykk

    Det gis gradert bokstavkarakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er ikke bestått.

  • Sensorordning

    Avsluttende vurdering sensureres av ekstern og intern sensor.