EPN-V2

SPPT1010 Basic Communication in Norwegian Sign Language Course description

Course name in Norwegian
Grunnleggende kommunikasjon på tegnspråk
Study programme
Sign Language
Norwegian Sign Language
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history

Introduction

Godkjent i studieutvalget 2. mai 2013. Redaksjonelle endringer foretatt 29. juni 2015. Revisjon godkjent av studieutvalget 11. mai 2017. Gjeldende fra høstsemesteret 2017.

Studentene skal tilegne seg grunnleggende ferdigheter i norsk tegnspråk slik at de kan forstå og selv delta i enkle samtaler om hendelser i hverdagen, og slik at de kan forstå og selv produsere korte og enkle fortellinger.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kjenner til de basale tegnene
  • kjenner til håndalfabetene
  • kjenner til grunnleggende grammatikk i norsk tegnspråk
  • kjenner til turtakingsregler

Ferdigheter

Studenten

  • kan kommunisere og bruke enkle setningstyper som fortellende, spørrende, benektende og bekreftende
  • kan fortelle både i monologer og dialoger
  • kan enkle strategier for å sikre kommunikasjon og unngå misforståelser

Generell kompetanse

Studenten

  • har kjennskap til myter og andre misoppfatninger av norsk tegnspråk og om døve mennesker
  • har kjennskap til grammatiske strukturer i norsk tegnspråk

Content

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Teaching and learning methods

Den praktiske undervisningen foregår gruppevis med faglærer. Det forutsettes aktiv bruk av video ved selvstudium. Det blir gitt fortløpende tilbakemeldinger fra faglærerne på studentenes tegnspråklige produksjon. Undervisningen gis i all hovedsak på norsk tegnspråk. Det forventes at studentene ikke bruker talespråk i disse timene. Det benyttes tolk ved behov.

Undervisningen gis i form av forelesninger, veiledning og praktiske oppgaver. Gjennomføring av praktiske oppgaver skjer på tegnspråk. Tavlebruk, bilder, skrift, video og håndalfabet vil også bli benyttet. Utstyr som hørselsvern og ørepropper vil benyttes i perioder.

Course requirements

Emnet er en videreføring og utdypning av Pedagogikk I. Emnet tar opp faglig og personlig læring og utvikling, oppdragelse, undervisning og sosialisering. Emnet skal bidra til utvikling av faglærerens profesjonelle skjønn og handlekraft og danne grunnlaget for praktisk-pedagogisk virksomhet. Emneområdet består av tre målområder:

  • læreren, eleven og opplæringen II
  • læreren og eleven i organisasjonen II
  • læreren, eleven og skolen i samfunnet II

Emnet skal gjøre studentene fortrolige med de formelle rammer som faglæreren må forholde seg til. Hovedtema er forholdet lærer, elev/elevgrupper og lærestoff, ulike syn på læring og utvikling og ulike kulturelle forhold og deres betydning for barn og unges selvforståelse, utvikling og læring. Refleksjon og bevisstgjøring rundt yrkesetiske dilemmaer i skolen står sentralt.

Assessment

Kunnskap

Studenten har kunnskap om:

  • utvalgte sentrale juridiske problemstillinger i skolehverdagen
  • yrkesetiske prinsipper og dilemmaer som kan oppstå i skolehverdagen
  • skolen som læringsarena og flerkulturell møteplass
  • hvordan sentrale idéer og verdier gjennom historien har påvirket oppfatningen av oppdragelse og opplæring
  • perspektiver på identitet, kjønn og likestilling
  • likheter og forskjeller i elevers oppvekstbetingelser
  • pedagogisk utviklingsarbeid og prosjektarbeid

Ferdigheter

Studenten kan:

  • reflektere over og begrunne egne pedagogiske valg i lys av læreplanverk, yrkesetikk, relevant teori og praksiserfaring
  • reflektere over populærkulturelle medieuttrykk og relatere dette til barn og unges sosialisering og identitetskonstruksjon
  • legge til rette for et inkluderende læringsmiljø tilpasset elevers læringsbehov, og begrunne valg av ulike perspektiver og strategier for læring
  • samarbeide med kolleger og eksterne samarbeidspartnere om å tilrettelegge undervisning for elever med særskilte behov

Generelle kompetanse

Studenten:

  • kan vurdere ulike lærings- og undervisningsopplegg relatert til elevers ulike behov og læringsbetingelser
  • kan ta initiativ til å samarbeide med kolleger om bruk av kunstfaglige tilnærminger i pedagogiske opplegg
  • kan bruke relevant fagterminologi i kommunikasjon med ulike målgrupper
  • kjenner til nyere forskning på fagfeltet
  • kan bidra til fornying av pedagogisk virksomhet innen fagområdet

Permitted exam materials and equipment

Arbeidet med de tre målområdene må ses i sammenheng med praksisopplæringen og undervisningen i fagdidaktikk (se egen plan for praksis). Alle aspekter ved målområdene behandles nødvendigvis ikke i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom pensumlitteratur, aktiv deltakelse i undervisningen og øvrig studiearbeid.

Sentrale problemstillinger tematiseres fra ulike perspektiver i løpet av studiet. Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, ulike former for gruppe- og prosjektarbeid samt selvstudium. Arbeidsmåtene omfatter øvelse i ulike vurderings- og veiledningsformer underveis.

Grading scale

Følgende arbeidskrav må være innfridd av studenten og resultatet godkjent før eksamen i pedagogikk kan avlegges:

  • Minimum 80% oppmøte til obligatorisk undervisning i emnet.
  • Presentasjon og drøfting av forhåndsinnlevert, skriftlig prosjektoppgave i grupper (3-5 studenter pr gruppe).

Examiners

Eksamen i emnet består av to eksamensdeler:

  • Eksamensdel 1: Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 5 dager (ca. 2000-2500 ord), som teller 60 %. Vurderes av intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig. Eksamensdel 1 kan påklages. Eksamen gjennomføres i fjerde semester.
  • Eksamensdel 2: Individuell muntlig eksamen, som teller 40 %. Vurderes av to interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig. Eksamensdel 2 kan ikke påklages. Eksamen gjennomføres i fjerde semester.