Programplaner og emneplaner - Student
SPHPRA211 Sykepleierens funksjon og oppgaver i medisinsk praksis Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Nurse's Role and Tasks in Medical Practice
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i sykepleie
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Hensikten med emnet er at studenten skal tilegne seg kompetanse for å kunne utøve sykepleie ved medisinsk sykdom og behandling. Studenten skal vise evne til å integrere teori, funn fra nyere forskning, klinisk erfaring og brukerkunnskap ved ulike intervensjonsformer. Emnet bygger på SPH1410 Sykepleie innen medisinske sykdommer og ved kirurgi.
Arbeidskrav og læringsutbytter merket med stjerne ivaretar det tverrfaglige undervisningsopplegget INTER1100 - Den samme ungen - ulike arenaer og gjelder studentene som gjennomfører SPHPRA211 i 3. periode.
Forkunnskapskrav
For å kunne påbegynne emnet må studenten ha bestått SPH1020 Grunnleggende sykepleie, SPH1230 Anatomi, fysiologi og biokjemi og SPHPRA111 Sykepleierens funksjon og oppgaver innen grunnleggende sykepleie.
Læringsutbytte
Praksisstudiene gjennomføres ved nyfødt intensivavdeling, intensivavdeling for store barn, kirurgisk barneavdeling/intermediær avdeling, postoperativ avdeling og/eller medisinsk barneavdeling/intermediær avdeling.
Studenten skal fortsatt ha hovedfokus på akutt og/eller kritisk syke barns behov i en kompleks, uforutsigbar og raskt skiftende hverdag i et høyteknologisk miljø. Studenten skal integrere sin medisinske kunnskap og sin forståelse for barn og omsorgspersoners opplevelser, problemer og behov i situasjonen. Studenten skal i tillegg utvikle sin kompetanse i å forebygge komplikasjoner, redusere stress og lindre lidelse, smerte og ubehag. Barnesykepleierens pedagogiske funksjon og dokumentasjon vil også være i fokus. Det forventes at studenten viser klar faglig fremgang, tar ansvar og i økende grad viser evne til å gjøre selvstendige vurderinger i utøvelsen av barnesykepleie
Innhold
Summativ vurdering gjennomføres av én representant fra praksisstedet og én representant fra universitetet. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av universitetet.
Arbeids- og undervisningsformer
BARNPRA1, Praksisstudier i barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 1 må være bestått for å kunne påbegynne dette emnet.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:Studenten
- har inngående kunnskap om barns fysiske, psykiske og sosiale utvikling
- har inngående kunnskap om barns grunnleggende behov og hvordan komplikasjoner og utviklingsskader kan forebygges
- har inngående kunnskap om sykdommer hos barn, behandling av disse og ev. komplikasjoner knyttet til dette
- har inngående kunnskap om barns måter å uttrykke symptomer, smerter og angst på
- har inngående kunnskap om hvordan opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet
- har inngående kunnskap om barns opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt, kritisk eller kronisk sykdom, i et flerkulturelt perspektiv
- har inngående kunnskap om foreldre og søskens opplevelser, reaksjoner og behov når barn er akutt, kritisk eller kronisk syke, i et flerkulturelt perspektiv
- kjenner til handlingsalternativer ved bekymring om omsorgssvikt eller barnemishandling
Ferdigheter:
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til teori og metoder innenfor barnesykepleie
- kan observere, vurdere og identifisere barnets generelle og spesielle behov, ressurser og problemer
- kan forebygge komplikasjoner, infeksjoner, traumatiske opplevelser og utviklingsskader som følge av undersøkelser, behandling og sykehusopphold
- kan utøve barnesykepleie med respekt for barnets autonomi, integritet og verdighet
- kan kommunisere og samhandle med utgangspunkt i barnets alder og utviklingstrinn, barnets /omsorgspersonenes/søskens opplevelser og situasjonen
- kan anvende kunnskap om barns måter å uttrykke symptomer, smerter og angst på, for å kartlegge, vurdere, forebygge, behandle og lindre barnets smerte og ubehag
- kan, med noe veiledning, arbeide med praktisk og teoretisk problemløsning relatert til barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
- kan planlegge og iverksette tiltak i prioritert rekkefølge på bakgrunn av barn og foreldres behov og ressurser
- kan bedømme akutte situasjoner og iverksette tiltak som bidrar til å opprette/gjenopprette livsviktige funksjoner
- kan ivareta det friske i barnet, fremme mestring og opprettholde håp, livskvalitet og mening
- kan evaluere og kvalitetssikre eget arbeid
- kan anvende avansert medisinsk utstyr, med fokus på barnets sikkerhet
- kan samarbeide med og benytte omsorgspersonenes kompetanse i barnesykepleien, avhengig av deres ønsker og ressurser og barnets tilstand
- kan iverksette trygghetsskapende tiltak
- kan informere, veilede og undervise barn og omsorgspersoner fra ulike kulturer
- kan reflektere kritisk i valgsituasjoner og handle etisk og juridrisk forsvarlig
- kan sikre kontinuitet i behandlingen av barn ved skriftlig og muntlig dokumentasjon
- kan, med noe veiledning, identifisere tegn på omsorgssvikt og barnemishandling
Generell kompetanse:Studenten
- kan, med noe veiledning, analysere relevante etiske problemstillinger innen barnesykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
- kan, med noe veiledning, reflektere kritisk i valgsituasjoner og utføre barnesykepleie i samsvar med etiske prinsipper og helselovgivningen
- kan delta aktivt i et flerfaglig og tverrfaglig samarbeid om pasientbehandlingen i samsvar med egen kompetanse, etiske prinsipper og helselovgivningen
- kan ta imot veiledning og vise evne til å reflektere over egne handlinger
Innhold
- Systematisk observasjon og overvåking av akutt og/eller kritisk syke barn
- Ivaretagelse av barns grunnleggende behov ved ulike medisinske tilstander
- Kommunikasjon og samarbeid med barn og deres omsorgspersoner
- Forebygging av komplikasjoner som følge av sykdom, prosedyrer og/eller behandling
- Å fremme mestring, ivareta det friske og opprettholde håp, livskvalitet og mening
- Å redusere stress og lindre smerte og ubehag
- Skriftlig og muntlig dokumentasjon av barnesykepleie
- Helt og delvis kompenserende hjelp ved svikt i barns vitale funksjoner og grunnleggende behov
- Medisinsk utstyr
- Ivaretagelse av barn, søsken og familiens behov ved akutt og kronisk sykdom
- Barnesykepleierens pedagogiske funksjon
Vurdering og eksamen
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene
Vurderingsform: Vurdering av praksis inklusive arbeidskrav
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Vurderingsuttrykk
Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av praksisperioden.
Det er obligatorisk tilstedeværelse i praksisstudier. For at et praksisemne skal kunne vurderes til bestått, må studenten ha vært til stede minimum 90 % av den planlagte tiden i hvert praksisemneemne. Fravær utover 10 % må tas igjen etter avtale med faglærer og praksisstedet. Fravær utover 20 % medfører at praksisemnet vurderes til ikke bestått. Ved ikke bestått skal hele praksisperioden tas om igjen.
Sensorordning
Bestått/ikke bestått.