EPN-V2

SPHPRA111 Nurse's Role and Tasks in Basic Nursing Course description

Course name in Norwegian
Sykepleierens funksjon og oppgaver innen grunnleggende sykepleie
Study programme
Bachelor's Programme in Nursing
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2016/2017
Course history

Introduction

Hensikten med emnet er at studenten skal kunne anvende grunnleggende kunnskaper, ferdigheter og holdninger en sykepleier må ha for å utøve sykepleie.

Required preliminary courses

For at studenten skal kunne påbegynne praksis i emnet må studenten ha bestått emnet SPH1020 Grunnleggende sykepleie.

Learning outcomes

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytter definert i ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

  • kan integrere kunnskap fra naturvitenskapelige emner (anatomi, fysiologi, biokjemi, ernæring, mikrobiologi og smittevern) i begrunnelsen av sykepleie
  • kan gjøre rede for begrepet «det kliniske blikk»

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere sykepleie til pasienter med svikt i grunnleggende behov, samt utføre forebyggende og helsefremmende tiltak
  • kan anvende kunnskap om sykepleieprosessen knyttet til grunnleggende behov
  • kan utføre og begrunne grunnleggende sykepleieprosedyrer
  • kan anvende hygieniske prinsipper
  • kan utføre forflytningsteknikk
  • kan anvende grunnleggende kommunikasjonsferdigheter i samarbeid med pasienter
  • kan anvende kunnskap om normale aldersforandringer i utøvelsen av sykepleie
  • kan hente og benytte relevante fag-/forskningsartikler i aktuelle databaser
  • kan ved død bidra til en fredfull avslutning

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende kunnskaper om yrkesetiske retningslinjer, sentrale forskrifter og lovverk i sykepleieutøvelsen
  • kan reflektere over egen kommunikasjon og væremåte i samhandling med pasienter, pårørende og medarbeidere
  • kan reflektere over hvordan det er å være gammel og bo på institusjon
  • er bevisst eget kompetanseområde og tar ansvar for egen læring

Content

Innholdet i emnet er relatert til læringsutbyttene og blir ytterligere konkretisert undervisningsplanen.

Teaching and learning methods

Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, seminar, ferdighetstrening i øvingspost, veiledet praksis, skriftlige oppgaver og selvstudium

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å påbegynne veiledet praksis i emnet:

  • Praktisk prøve i sykepleiefaglige prosedyrer

Følgende arbeidskrav må være godkjent:

  • Egenpresentasjon og vaktplan
  • Tilstedeværelse ved forventningsmøte, midtveis- og avsluttende vurdering
  • Deltakelse i to veiledninger, med tema hygiene og etikk
  • Individuell skriftlig oppgave knyttet til sykepleieprosessen basert på studentens datasamling (vedlegg i oppgaven), ca. 1500 ord

Studenten gis tre muligheter til godkjenning av skriftlige arbeidskrav i løpet av praksisperioden.

Assessment

Vurderingsinnhold: LæringsutbytteneVurderingsform: Vurdering av praksis inklusive arbeidskravSensorordning: Hver student vurderes av en representant fra praksisstedet og en representant fra høgskolen. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av høgskolenVurderingsuttrykk: Bestått/Ikke beståttKrav om tilstedeværelse i veiledet praksis (90 %)

Hjelpemidler til vurdering/eksamen

Alle

Pensumliste

Pensum er på totalt ca. 1000 sider.

Akselsen, P. E. & Elstrøm, P. (2012). Smittevern i helsetjenesten (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.[Kapittel 20: MRSA og andre multiresistente bakterier s. 203-212]

Grimsbø, G. H. (2016). Digitale tjenester i pasientomsorgen. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug, & G. H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie b. 1: Sykepleie: Fag og funksjon (3. utg., s. 311- 336). Oslo: Gyldendal akademisk.

Kristoffersen, N. J. (2016). Sykepleie: Kunnskapsgrunnlag og kompetanseutvikling. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug, & G. H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie b. 1: Sykepleie: Fag og funksjon (3. utg., s. 139-191). Oslo: Gyldendal akademisk.

Kristoffersen, N. J. (2016). Sykepleierens ansvar og arbeidsområder i helsetjenesten. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug, & G. H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie b. 1: Sykepleie: Fag og funksjon (3. utg., s. 193-265). Oslo: Gyldendal akademisk.

Lerdal, A. (2012). Forskningsartikkel eller fagartikkel? Tidsskriftet sykepleien, 100 (2), 72-73. doi: 10.4220/sykepleiens.2012.0018. Hentet fra: https://sykepleien.no/forskning/2012/02/forskningsartikkel-eller-fagartikkel

Nortvedt, M. W., Jamtvedt, G., Graverholt, B., Nordheim, L. V. & Reinar, L. M. (2012). Jobb kunnskapsbasert!: En arbeidsbok . Oslo: Akribe.[Kapittel 1, 2 og 3]

Skaug, E.-A. (2016). Kliniske vurderingsprosesser og dokumentasjon av sykepleie. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug, & G. H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie b. 1: Sykepleie: Fag og funksjon (3. utg., s. 337-376). Oslo: Gyldendal akademisk.

Wyller, V. B. (2014). Frisk: Cellebiologi, anatomi og fysiologi (3. utg.). [Oslo]: Cappelen Damm akademisk.[Kap. 23, Gamle]

Anbefalt pensum:

Folkehelseinstituttet. (2016). Håndhygiene: Nasjonal veileder (Smittevern 23/2016). Hentet frahttps://www.fhi.no/globalassets/dokumenterfiler/rapporter/handhygieneveileren.pdf

Hauge, S. (2014). Sykepleie i sykehjem. I M. Kirkevold, K. Brodtkorb, & A. H. Ranhoff (Red.), Geriatrisk sykepleie: God omsorg til den gamle pasienten (2. utg., s. 265-280). Oslo: Gyldendal akademisk.[Fronter]

Hellesø, R. (2015). Pasientjournalen og prinsipper i journalføring. I E. K. Grov, & I. M. Holter (Red.),Grunnleggende kunnskap i klinisk sykepleie. Sykepleieboken 1 (5. utg., s. 209-241). Oslo: Akribe.

Kirkevold, M. (2014). Gammel og syk. I M. Kirkevold, K. Brodtkorb, & A. H. Ranhoff (Red.), Geriatrisk sykepleie: God omsorg til den gamle pasienten (2. utg., s. 22-27). Oslo: Gyldendal akademisk.[Fronter]

Løviknes, R. & Struksnes, S. (2013). Indre motivasjon og ytre krav: Sykepleiestudenters utvikling av klinisk blikk. Nordisk Sygeplejeforskning, 3 (3), 163-175. Hentet frahttps://www.idunn.no/file/pdf/62525214/indre_motivasjon_og_ytre_kra

Nasjonalt folkehelseinstitutt. (2004). Isoleringsveilederen: Bruk av isolering av pasienter for å forebygge smittespredning i helseinstitusjoner (Smittevern 2004:9). Hentet fra https://www.fhi.no/globalassets/dokumenterfiler/rapporter/isolereringsveilederen.pdf

Norsk sykepleierforbund. (2011). Yrkesetiske retningslinjer for sykepleiere: ICNs etiske regler (rev. utg.). Hentet fra https://www.sykepleierforbundet.no/ikbViewer/Content/785285/NSF-263428-v1-YER-hefte_pdf.pdf

Nortvedt, P. (2016). Omtanke: En innføring i sykepleiens etikk (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.[Kapittel 1 - 4]

Romøren, T. I. (2014). Eldre, helse og hjelpebehov. I M. Kirkevold, K. Brodtkorb, & A. H. Ranhoff (Red.),Geriatrisk sykepleie: God omsorg til den gamle pasienten (2. utg., s. 29-38). Oslo: Gyldendal akademisk.[Fronter]

Slettebø, Å. (2013). Sykepleie og etikk (6. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.[Kapittel 4: Til pasientens beste]

VAR Healthcare. (udatert). Demens: Kommunikasjon i forbindelse med praktiske prosedyrer. Hentet 19. desember 2016 fra https://www.varnett.no/portal/procedure/7936/12

(Pensumliste ajour: 2016-12-20. Gjennomgått av Biblioteket Kjeller, APA-stil. kk)