EPN-V2

SPHPRA111 Sykepleierens funksjon og oppgaver innen grunnleggende sykepleie Emneplan

Engelsk emnenavn
Nurse's Role and Tasks in Basic Nursing
Studieprogram
Bachelorstudium i sykepleie
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2016/2017
Emnehistorikk

Innledning

Hensikten med emnet er at studenten skal kunne anvende grunnleggende kunnskaper, ferdigheter og holdninger en sykepleier må ha for å utøve sykepleie.

Forkunnskapskrav

For at studenten skal kunne påbegynne praksis i emnet må studenten ha bestått emnet SPH1020 Grunnleggende sykepleie.

Læringsutbytte

Kunnskapsområdet skal gi studentene grunnleggende forståelse av hvordan språk, litteratur og matematikk kan brukes som kilder til opplevelse, lek, kommunikasjon, læring og danning. Studentene skal erverve innsikter og ferdigheter i barns kommunikative, språklige, matematiske og litterære kompetanse.

Progresjonskrav

Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, deltid (180 studiepoeng) for nærmere informasjon.

Innhold

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  1. Arbeidskrav på sidemål som består av to komponenter: 1) Individuell digital fortelling på ca. to minutter som studenten skal vise fram for klassen og 2) En skriftlig tekst på sidemål omfang 500 ord +/- ti prosent.
  2. Nettseminar om matematikk i barnehagen, basert på individuelle observasjoner, pedagogisk refleksjon, og en forkunnskapstest.
  3. Individuell fagtekst om barns språk med utgangspunkt i en transkripsjon av en samtale omfang om lag to sider. Fagteksten skal ha et omfang på 1500 ord +/- ti prosent. Transkripsjonen skal leveres som vedlegg.

Mer informasjon om arbeidskrav og undervisning med krav om deltakelse finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, deltid (180 studiepoeng).

Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

Studentene må ha deltatt i følgende aktiviteter før eksamen kan avlegges:

  • Gruppeframlegg om barnelitteratur.
  • To seminarer om barns språkutvikling.
  • To seminarer i matematikk: Spillseminar og målingsseminar.

Ved dokumentert gyldig fravær kan studenten få et faglig alternativ etter avtale med faglærer. Ved behov kan faglærer ta saken opp med studieleder. Som gyldig fravær regnes egen og egne barns sykdom dokumentert med legeerklæring eller dokumentert fravær av andre velferdsgrunner.

Arbeids- og undervisningsformer

Ingen forkunnskapskrav.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å påbegynne veiledet praksis i emnet:

  • Praktisk prøve i sykepleiefaglige prosedyrer

Følgende arbeidskrav må være godkjent:

  • Egenpresentasjon og vaktplan
  • Tilstedeværelse ved forventningsmøte, midtveis- og avsluttende vurdering
  • Deltakelse i to veiledninger, med tema hygiene og etikk
  • Individuell skriftlig oppgave knyttet til sykepleieprosessen basert på studentens datasamling (vedlegg i oppgaven), ca. 1500 ord

Studenten gis tre muligheter til godkjenning av skriftlige arbeidskrav i løpet av praksisperioden.

Vurdering og eksamen

Vurderingsinnhold: LæringsutbytteneVurderingsform: Vurdering av praksis inklusive arbeidskravSensorordning: Hver student vurderes av en representant fra praksisstedet og en representant fra høgskolen. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av høgskolenVurderingsuttrykk: Bestått/Ikke beståttKrav om tilstedeværelse i veiledet praksis (90 %)

Hjelpemidler til vurdering/eksamen

Alle

Pensumliste

Pensum er på totalt ca. 1000 sider.

Akselsen, P. E. & Elstrøm, P. (2012). Smittevern i helsetjenesten (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.[Kapittel 20: MRSA og andre multiresistente bakterier s. 203-212]

Grimsbø, G. H. (2016). Digitale tjenester i pasientomsorgen. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug, & G. H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie b. 1: Sykepleie: Fag og funksjon (3. utg., s. 311- 336). Oslo: Gyldendal akademisk.

Kristoffersen, N. J. (2016). Sykepleie: Kunnskapsgrunnlag og kompetanseutvikling. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug, & G. H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie b. 1: Sykepleie: Fag og funksjon (3. utg., s. 139-191). Oslo: Gyldendal akademisk.

Kristoffersen, N. J. (2016). Sykepleierens ansvar og arbeidsområder i helsetjenesten. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug, & G. H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie b. 1: Sykepleie: Fag og funksjon (3. utg., s. 193-265). Oslo: Gyldendal akademisk.

Lerdal, A. (2012). Forskningsartikkel eller fagartikkel? Tidsskriftet sykepleien, 100 (2), 72-73. doi: 10.4220/sykepleiens.2012.0018. Hentet fra: https://sykepleien.no/forskning/2012/02/forskningsartikkel-eller-fagartikkel

Nortvedt, M. W., Jamtvedt, G., Graverholt, B., Nordheim, L. V. & Reinar, L. M. (2012). Jobb kunnskapsbasert!: En arbeidsbok . Oslo: Akribe.[Kapittel 1, 2 og 3]

Skaug, E.-A. (2016). Kliniske vurderingsprosesser og dokumentasjon av sykepleie. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug, & G. H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie b. 1: Sykepleie: Fag og funksjon (3. utg., s. 337-376). Oslo: Gyldendal akademisk.

Wyller, V. B. (2014). Frisk: Cellebiologi, anatomi og fysiologi (3. utg.). [Oslo]: Cappelen Damm akademisk.[Kap. 23, Gamle]

Anbefalt pensum:

Folkehelseinstituttet. (2016). Håndhygiene: Nasjonal veileder (Smittevern 23/2016). Hentet frahttps://www.fhi.no/globalassets/dokumenterfiler/rapporter/handhygieneveileren.pdf

Hauge, S. (2014). Sykepleie i sykehjem. I M. Kirkevold, K. Brodtkorb, & A. H. Ranhoff (Red.), Geriatrisk sykepleie: God omsorg til den gamle pasienten (2. utg., s. 265-280). Oslo: Gyldendal akademisk.[Fronter]

Hellesø, R. (2015). Pasientjournalen og prinsipper i journalføring. I E. K. Grov, & I. M. Holter (Red.),Grunnleggende kunnskap i klinisk sykepleie. Sykepleieboken 1 (5. utg., s. 209-241). Oslo: Akribe.

Kirkevold, M. (2014). Gammel og syk. I M. Kirkevold, K. Brodtkorb, & A. H. Ranhoff (Red.), Geriatrisk sykepleie: God omsorg til den gamle pasienten (2. utg., s. 22-27). Oslo: Gyldendal akademisk.[Fronter]

Løviknes, R. & Struksnes, S. (2013). Indre motivasjon og ytre krav: Sykepleiestudenters utvikling av klinisk blikk. Nordisk Sygeplejeforskning, 3 (3), 163-175. Hentet frahttps://www.idunn.no/file/pdf/62525214/indre_motivasjon_og_ytre_kra

Nasjonalt folkehelseinstitutt. (2004). Isoleringsveilederen: Bruk av isolering av pasienter for å forebygge smittespredning i helseinstitusjoner (Smittevern 2004:9). Hentet fra https://www.fhi.no/globalassets/dokumenterfiler/rapporter/isolereringsveilederen.pdf

Norsk sykepleierforbund. (2011). Yrkesetiske retningslinjer for sykepleiere: ICNs etiske regler (rev. utg.). Hentet fra https://www.sykepleierforbundet.no/ikbViewer/Content/785285/NSF-263428-v1-YER-hefte_pdf.pdf

Nortvedt, P. (2016). Omtanke: En innføring i sykepleiens etikk (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.[Kapittel 1 - 4]

Romøren, T. I. (2014). Eldre, helse og hjelpebehov. I M. Kirkevold, K. Brodtkorb, & A. H. Ranhoff (Red.),Geriatrisk sykepleie: God omsorg til den gamle pasienten (2. utg., s. 29-38). Oslo: Gyldendal akademisk.[Fronter]

Slettebø, Å. (2013). Sykepleie og etikk (6. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.[Kapittel 4: Til pasientens beste]

VAR Healthcare. (udatert). Demens: Kommunikasjon i forbindelse med praktiske prosedyrer. Hentet 19. desember 2016 fra https://www.varnett.no/portal/procedure/7936/12

(Pensumliste ajour: 2016-12-20. Gjennomgått av Biblioteket Kjeller, APA-stil. kk)