Programplaner og emneplaner - Student
SPH2800 Folkehelse, kunnskapsbasert sykepleie og samfunnsvitenskapelige emner Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Public Health, Evidence-Based Nursing and Social Science
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i sykepleie
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Merk at undervisningen i emnet påbegynnes i juni (avslutningsvis i 2. semester), men i hovedsak gjennomføres i studiets 3. semester.
Hensikten med emnet er at studentene skal tilegne seg grunnleggende kunnskaper i folkehelse, psykologi, sosiologi, svangerskap, fødsel og barns utvikling. Gjennom emnet skal studentene se betydningen av det helsefremmende og forebyggende perspektiv i sykepleiefaget. Vitenskapsteori, forskningsmetoder og kunnskapsbasert praksis er sentrale elementer i emnet.
Arbeidskrav og læringsutbytter merket med stjerne ivaretar det tverrfaglige undervisningsopplegget INTER1100 - Den samme ungen - ulike arenaer og gjelder studentene som gjennomfører SPH2800 i 3. periode.
Forkunnskapskrav
Bestått SPH1020 Grunnleggende sykepleie, SPH1230 Anatomi, fysiologi og biokjemi samt SPHPRA111 Sykepleiens funksjon og oppgaver innen grunnleggende sykepleie.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for begrepet folkehelse
- kan gjøre rede for sentrale føringer for folkehelsearbeid, nasjonalt og globalt
- kan gjøre rede for faktorer som fremmer helse og forebygger sykdom
- kan gjøre rede for grunnleggende teorier og begreper innen psykologi
- kan gjøre rede for grunnleggende teorier og begreper innen sosiologi
- kan gjøre rede for barns normale vekst og barns oppvekstsvilkår*
- har en generell forståelse av barndom, av barn og unge og av oppvekstprosesser i et samfunn preget av sosialt, kulturelt og økonomisk mangfold*
- ser betydningen av at barn som pårørende blir godt ivaretatt
- kan gjøre rede for normale forhold knyttet til svangerskap, fødsel og barseltid
- kan gjøre rede for dagens helsetilbud til barn og unge
- kan gjengi hovedtrekkene i sykepleiens historie
- kan forklare grunnleggende vitenskapsteori
- kan gjøre rede for begrepene; refleksjon, spørsmålsformulering, litteratursøk, kritisk vurdering, anvendelse og evaluering av kunnskapsbasert sykepleie
- kan beskrive grunnleggende trekk ved kvantitativ og kvalitativ forskningsmetode
Ferdigheter
Studenten
- kan identifisere risikofaktorer som truer menneskets helse
- kan identifisere og diskutere etiske utfordringer og dilemmaer relatert til folkehelsearbeid
- kan utøve trinnene i den kunnskapsbaserte arbeidsprosess
- kan vurdere vitenskapelige artikler ved å vurdere sterke og svake sider ved artiklene med hensyn i bakgrunn for studiet, valg av metode, forskningsetisek hensyn, presentasjon av resultater, diskusjon og konklusjon
- kan delta i helsefremmende arbeid med fokus på informasjon, undervisning og veiledning*
Generell kompetanse
Studenten
- kan handle i samsvar med yrkesetiske retningslinjer
- kan ta ansvar for egen læring og studiesituasjon
- kan ta initiativ og i stigende grad vise progresjon og selvstendighet
- kan utøve sykepleie i samsvar med egen kompetanse
- kan forholde seg til det enkelte individ, ansattes integritet, autonomi og behov for anonymitet
- kan vise forståelse for det kulturelle mangfold som kan uttrykke seg hos det enkelte individ
- kan se betydningen av sykdomsforståelse utfra ulike kulturbakgrunner
- kan identifisere og diskutere etiske dilemmaer relatert til folkehelsearbeid
- ser betydningen av at barn som pårørende blir godt ivaretatt*
Innhold
Ingen hjelpemidler ved eksamen
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, gruppearbeid, hospiteringspraksis, muntlig framlegg og selvstudium.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Emnet kombinerer teoretiske perspektiver på helse, sykdom og profesjonelle helsetjenester med praktisk fysioterapiutøvelse i form av mensendieckgymnastikk. Teoretisk fokus er det vitenskapelige, samfunnsmessige og humanistiske grunnlaget for kvalitet i helsetjenesten til nytte for pasienten/brukeren og samfunnet. I dette inngår kunnskap om de enkelte helseprofesjonenes arbeidsoppgaver og ansvar i fagutøvelsen. Ferdigheter som kan fremme respekt, empati, refleksjon, samarbeid og kommunikasjon, har stor plass. Egen erfaring med veiledning og instruksjon av mensendieckøvelser er gjennomgående i emnet. Erfaringen danner grunnlaget for relasjonell kompetanse og forståelse av mennesket i bevegelse.
Vurdering og eksamen
Ingen forkunnskapskrav
Hjelpemidler ved eksamen
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan redegjøre for ulike perspektiv på kropp, helse og sykdom
- kan redegjøre for begrepene helsefremmende og forebyggende arbeid
- kan redegjøre for profesjonsbegrepet
- kan redegjøre for fysioterapifagets og mensendiecktradisjonens historiske utvikling
- kan redegjøre for arbeidsprinsipper i instruksjon av Mensendieckøvelser
- har kunnskap om kommunikasjon og gruppeprosesser
- har kunnskap om læring
- kan beskrive etiske teorier og begreper
- kjenner til vitenskapsteori og forskningstradisjoner som er relevante for helsefag
- kjenner til forvaltningsnivåene i helsetjenesten og relevant lovverk
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende observasjon som metode i analyse av kropp og bevegelse
- velge mensendieckøvelser ut fra enkle biomekaniske prinsipper
- vise basale ferdigheter i egen utførelse av mensendieckøvelser
- anvende mensendieckinstruksjonens prinsipper i veiledning og instruksjon av mensendieckøvelser på medstudenter
- vise kommunikasjons- og samhandlingsferdigheter i samarbeid med medstudenter
- vise varhet, respekt og faglig forsvarlig atferd i samhandling med medstudent
- kan drøfte etiske dilemmaer i helsefaglig praksis
Generell kompetanse
Studenten kan
- reflektere over egen læreprosess
- skrive oppgaver etter formelle retningslinjer
Vurderingsuttrykk
Arbeidskrav
Innlevering to uker før eksamen av mappe som består av inntil fire oppgaver. Minst en oppgave er individuell. Samlet omfang på mappeoppgavene er inntil 5000 ord. Mappen sensureres ikke, men er grunnlag for eksamineringen (se nedenfor). Oppgavene kan være skriftlige eller audiovisuelle.
Obligatorisk tilstedeværelse
Det kreves:
- minimum 90 % tilstedeværelse i praksis
- minimum 80 % tilstedeværelse i ferdighetstrening og seminarer
Sensorordning
For å fremstille seg til eksamen må kravene til obligatorisk tilstedeværelse være tilfredsstilt, og mappe må være innlevert ca. 2 uker eksamen.
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene
Eksamensform: Individuell praktisk og muntlig eksamen, inntil 30 minutter. Studenten skal først vise praktiske ferdigheter. Deretter følger muntlig eksaminering som tar utgangspunkt både i den praktiske delen og i mappen.