Programplaner og emneplaner - Student
SPH2800 Folkehelse, kunnskapsbasert sykepleie og samfunnsvitenskapelige emner Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Public Health, Evidence-Based Nursing and Social Science
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i sykepleie
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Merk at undervisningen i emnet påbegynnes i juni (avslutningsvis i 2. semester), men i hovedsak gjennomføres i studiets 3. semester.
Hensikten med emnet er at studentene skal tilegne seg grunnleggende kunnskaper i folkehelse, psykologi, sosiologi, svangerskap, fødsel og barns utvikling. Gjennom emnet skal studentene se betydningen av det helsefremmende og forebyggende perspektiv i sykepleiefaget. Vitenskapsteori, forskningsmetoder og kunnskapsbasert praksis er sentrale elementer i emnet.
Arbeidskrav og læringsutbytter merket med stjerne ivaretar det tverrfaglige undervisningsopplegget INTER1100 - Den samme ungen - ulike arenaer og gjelder studentene som gjennomfører SPH2800 i 3. periode.
Forkunnskapskrav
Bestått SPH1020 Grunnleggende sykepleie, SPH1230 Anatomi, fysiologi og biokjemi samt SPHPRA111 Sykepleiens funksjon og oppgaver innen grunnleggende sykepleie.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for begrepet folkehelse
- kan gjøre rede for sentrale føringer for folkehelsearbeid, nasjonalt og globalt
- kan gjøre rede for faktorer som fremmer helse og forebygger sykdom
- kan gjøre rede for grunnleggende teorier og begreper innen psykologi
- kan gjøre rede for grunnleggende teorier og begreper innen sosiologi
- kan gjøre rede for barns normale vekst og barns oppvekstsvilkår*
- har en generell forståelse av barndom, av barn og unge og av oppvekstprosesser i et samfunn preget av sosialt, kulturelt og økonomisk mangfold*
- ser betydningen av at barn som pårørende blir godt ivaretatt
- kan gjøre rede for normale forhold knyttet til svangerskap, fødsel og barseltid
- kan gjøre rede for dagens helsetilbud til barn og unge
- kan gjengi hovedtrekkene i sykepleiens historie
- kan forklare grunnleggende vitenskapsteori
- kan gjøre rede for begrepene; refleksjon, spørsmålsformulering, litteratursøk, kritisk vurdering, anvendelse og evaluering av kunnskapsbasert sykepleie
- kan beskrive grunnleggende trekk ved kvantitativ og kvalitativ forskningsmetode
Ferdigheter
Studenten
- kan identifisere risikofaktorer som truer menneskets helse
- kan identifisere og diskutere etiske utfordringer og dilemmaer relatert til folkehelsearbeid
- kan utøve trinnene i den kunnskapsbaserte arbeidsprosess
- kan vurdere vitenskapelige artikler ved å vurdere sterke og svake sider ved artiklene med hensyn i bakgrunn for studiet, valg av metode, forskningsetisek hensyn, presentasjon av resultater, diskusjon og konklusjon
- kan delta i helsefremmende arbeid med fokus på informasjon, undervisning og veiledning*
Generell kompetanse
Studenten
- kan handle i samsvar med yrkesetiske retningslinjer
- kan ta ansvar for egen læring og studiesituasjon
- kan ta initiativ og i stigende grad vise progresjon og selvstendighet
- kan utøve sykepleie i samsvar med egen kompetanse
- kan forholde seg til det enkelte individ, ansattes integritet, autonomi og behov for anonymitet
- kan vise forståelse for det kulturelle mangfold som kan uttrykke seg hos det enkelte individ
- kan se betydningen av sykdomsforståelse utfra ulike kulturbakgrunner
- kan identifisere og diskutere etiske dilemmaer relatert til folkehelsearbeid
- ser betydningen av at barn som pårørende blir godt ivaretatt*
Innhold
Innholdet i emnet er relatert til læringsutbyttene og blir ytterligere konkretisert undervisningsplanen.
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, gruppearbeid, hospiteringspraksis, muntlig framlegg og selvstudium.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Individuell digital multiple choice test i folkehelse og samfunnsvitenskapelige emner
- Minimum 80 % deltakelse på obligatorisk undervisning og gruppearbeid i kunnskapsbasert sykepleie
- To gruppeoppgaver (3-5 studenter) innen kvantitativ metode med fremlegg
- Èn gruppeoppgave (3-5 studenter) innen kvalitativ metode med fremlegg
- Èn gruppeoppgave (3-5 studenter) i kunnskapsbasert sykepleie, ca. 1500 ord
- Ca. 2 uker praksis med fokus på folkehelse
- Individuell refleksjonsoppgave fra praksis, ca. 500 ord
- Deltakelse på seminar over to dager tilknyttet INTER1100*
- Gruppeoppgave tilknyttet INTER1100*
Vurdering og eksamen
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene
Eksamensform: Hjemmeeksamen over 7 dager i gruppe på 3-5 personer, 2500 ord +/- 10%
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Vurderingsuttrykk
Bestått/ikke bestått
Sensorordning
Én intern og én ekstern sensor