EPN-V2

SPH1410 Sykepleie innen medisinske sykdommer og ved kirurgi Emneplan

Engelsk emnenavn
Nursing in Medical Diseases and Surgery
Studieprogram
Bachelorstudium i sykepleie
Omfang
14.0 stp.
Studieår
2016/2017
Emnehistorikk

Innledning

Hensikten med emnet er at studenten skal tilegne seg teoretisk kunnskap om sykepleie innen medisinske sykdommer og ved kirurgi, og forberede studenten til sykepleierens funksjon og oppgaver i medisinsk- og kirurgisk praksis i spesialisthelsetjenesten

Forkunnskapskrav

For å kunne gå opp til eksamen må SPH1020 Grunnleggende sykepleie og SPH1230 Anatomi, fysiologi og biokjemi være bestått

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • kan gjøre rede for relevante sykepleietiltak og observasjoner til pasienter med de vanligste medisinske sykdommene og ved kirurgi
  • kan gjøre rede for teoretiske modeller, teorier og sentrale begreper som har relevans for sykepleie til pasienter ved medisinske sykdommer og ved kirurgi
  • kan gjøre rede for patologiske prosesser og tilstander, årsaker, forebygging, symptomer, tegn, behandling, prognose og komplikasjoner ved de vanligste medisinske sykdommene og ved kirurgi
  • kan gjøre rede for hvordan man stiller diagnoser ved hjelp av prøver og undersøkelser
  • kan gjøre rede for ulike medikamentgrupper med vekt på administrasjonsform, virkninger, bivirkninger, interaksjoner og observasjoner og rapporteringsrutiner ved medikamentell behandling ved de vanligste medisinske sykdommene og ved kirurgi

Ferdigheter

Studenten

  • kan utføre og begrunne sykepleiefaglige prosedyrer

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i pasientens og pårørendes opplevelse av sin situasjon

Innhold

Innholdet i emnet er relatert til læringsutbyttene og blir ytterligere konkretisert undervisningsplanen.

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, ferdighetstrening i øvingspost, gruppearbeid, selvtesting med nettoppgaver og selvstudium.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Ferdighetstrening på øvingspost, 1 dag
  • Praktisk gruppeoppgave (3-5 studenter) i sykepleie innen medisinske sykdommer og ved kirurgi

Vurdering og eksamen

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

Eksamensform: Skriftlig eksamen under tilsyn, individuell, 6 timer

Sensorordning: En intern og en ekstern sensor

Vurderingsuttrykk: Gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått. Det gis èn samlet karakter. Begge fagområder må hver for seg være vurdert til A-E for at studenten skal bestå eksamen. Dersom studenten får karakteren F i ett av fagområdene, må hele eksamen tas på nytt.

Hjelpemidler til vurdering/eksamen

Ingen

Pensumliste

Pensum er på totalt ca.1200 sider.

Grønseth, R., & Markestad, T. (2011). Pediatri og pediatrisk sykepleie (3. utg.). Bergen: Fagbokforl. [Kap 6 (s.51-77), kap. 9 (s.95-103) og kap. 10 (s.109-123+s139)]

Knutstad, U. (Red.) (2013). Sykepleieboken 3: Utøvelse av klinisk sykepleie (2. utg.). Oslo: Cappelen Damm.

Sortland, K. (2015). Ernæring - mer enn mat og drikke (5. utg.). Bergen: Fagbokforl.

Wyller, V. B. (2014). Syk 1: mikrobiologi, patofysiologi, farmakologi og klinisk medisin : kapittel 1-11 (3. utg., bind 1 ). Oslo: Cappelen Damm akademisk.

Wyller, V. B. (2014). Syk 2: mikrobiologi, patofysiologi, farmakologi og klinisk medisin : kapittel 12-24 (3.utg. , bind 2). Oslo: Cappelen Damm akademisk.

Pensum som ligger på Fronter, i bolk:

Kartlegging av akutt/kritisk sykdom ved hjelp av ABCDE prinsipper

Nordtvedt, P. og Grønseth, R (2016). I Almås, H., Stubberud, D.-G. og Grønseth, R. (Red.), Klinisk sykepleie 1. (5.utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk. [Kap. 1, s. 16-20.]

Sykepleie ved smerter

Danielsen, A., Berntzen, H og Almås, H. (2016) I Almås, H., Stubberud, D.-G. og Grønseth, R. (Red.), Klinisk sykepleie 1. (5.utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk. [Deler av kap. 10, s. 381-404]

Sykepleie ved urologiske tilstander

H. Almås og Stubberud, D.-G. (2016). I Almås, H., Stubberud, D.-G. og Grønseth, R. (Red.), Klinisk sykepleie 2. (5.utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk. [Kap. 18, s. 93-109.]

Sykepleie ved svikt i blodsirkulasjonen

Landfald, G. og Ytrehus, S. (2016) sykepleie ved svikt i blodsirkulasjonen. I Almås, H., Stubberud, D.-G. og Grønseth, R. (Red.), Klinisk sykepleie 1. (5.utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk. [Deler av kap. 8, s. 281-299.]

Veiledende verktøy

VAR, prosedyrer og kunnskapsstoff: https://www.varnett.no/portal/

Anbefalt litteratur:

Grønseth, R., & Markestad, T. (2011). Pediatri og pediatrisk sykepleie (3. utg.). Bergen: Fagbokforl.

Haugen, J.E. (2014). Akuttmedisinsk sykepleie. (3. utg.). Oslo: Gyldendal.

Helsedirektoratet. Håndbok i transfusjonsmedisin. 2. utg . IS-1669. Oslo: 2011. Hentet fra:https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/215/Handbok-i-transfusjonsmedisin-IS-1669.pdf

Tveiten, S. (2012). Sykepleie til barn : Familiesentrert sykepleie. Oslo: Gyldendal Akademisk.

(Pensumliste ajour: 2017-02-03. Gjennomgått av Biblioteket Kjeller, APA-stil. kk)