Programplaner og emneplaner - Student
SPH1410 Sykepleie innen medisinske sykdommer og ved kirurgi Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Nursing in Medical Diseases and Surgery
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i sykepleie
- Omfang
- 14.0 stp.
- Studieår
- 2016/2017
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Hensikten med emnet er at studenten skal tilegne seg teoretisk kunnskap om sykepleie innen medisinske sykdommer og ved kirurgi, og forberede studenten til sykepleierens funksjon og oppgaver i medisinsk- og kirurgisk praksis i spesialisthelsetjenesten
Forkunnskapskrav
For å kunne gå opp til eksamen må SPH1020 Grunnleggende sykepleie og SPH1230 Anatomi, fysiologi og biokjemi være bestått
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- kan gjøre rede for relevante sykepleietiltak og observasjoner til pasienter med de vanligste medisinske sykdommene og ved kirurgi
- kan gjøre rede for teoretiske modeller, teorier og sentrale begreper som har relevans for sykepleie til pasienter ved medisinske sykdommer og ved kirurgi
- kan gjøre rede for patologiske prosesser og tilstander, årsaker, forebygging, symptomer, tegn, behandling, prognose og komplikasjoner ved de vanligste medisinske sykdommene og ved kirurgi
- kan gjøre rede for hvordan man stiller diagnoser ved hjelp av prøver og undersøkelser
- kan gjøre rede for ulike medikamentgrupper med vekt på administrasjonsform, virkninger, bivirkninger, interaksjoner og observasjoner og rapporteringsrutiner ved medikamentell behandling ved de vanligste medisinske sykdommene og ved kirurgi
Ferdigheter
Studenten
- kan utføre og begrunne sykepleiefaglige prosedyrer
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i pasientens og pårørendes opplevelse av sin situasjon
Innhold
Innholdet i emnet er relatert til læringsutbyttene og blir ytterligere konkretisert undervisningsplanen.
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, ferdighetstrening i øvingspost, gruppearbeid, selvtesting med nettoppgaver og selvstudium.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Ferdighetstrening på øvingspost, 1 dag
- Praktisk gruppeoppgave (3-5 studenter) i sykepleie innen medisinske sykdommer og ved kirurgi
Vurdering og eksamen
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene
Eksamensform: Skriftlig eksamen under tilsyn, individuell, 6 timer
Sensorordning: En intern og en ekstern sensor
Vurderingsuttrykk: Gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått. Det gis èn samlet karakter. Begge fagområder må hver for seg være vurdert til A-E for at studenten skal bestå eksamen. Dersom studenten får karakteren F i ett av fagområdene, må hele eksamen tas på nytt.
Hjelpemidler til vurdering/eksamen
Ingen
Pensumliste
Pensum er på totalt ca.1200 sider.
Grønseth, R., & Markestad, T. (2011). Pediatri og pediatrisk sykepleie (3. utg.). Bergen: Fagbokforl. [Kap 6 (s.51-77), kap. 9 (s.95-103) og kap. 10 (s.109-123+s139)]
Knutstad, U. (Red.) (2013). Sykepleieboken 3: Utøvelse av klinisk sykepleie (2. utg.). Oslo: Cappelen Damm.
Sortland, K. (2015). Ernæring - mer enn mat og drikke (5. utg.). Bergen: Fagbokforl.
Wyller, V. B. (2014). Syk 1: mikrobiologi, patofysiologi, farmakologi og klinisk medisin : kapittel 1-11 (3. utg., bind 1 ). Oslo: Cappelen Damm akademisk.
Wyller, V. B. (2014). Syk 2: mikrobiologi, patofysiologi, farmakologi og klinisk medisin : kapittel 12-24 (3.utg. , bind 2). Oslo: Cappelen Damm akademisk.
Pensum som ligger på Fronter, i bolk:
Kartlegging av akutt/kritisk sykdom ved hjelp av ABCDE prinsipper
Nordtvedt, P. og Grønseth, R (2016). I Almås, H., Stubberud, D.-G. og Grønseth, R. (Red.), Klinisk sykepleie 1. (5.utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk. [Kap. 1, s. 16-20.]
Sykepleie ved smerter
Danielsen, A., Berntzen, H og Almås, H. (2016) I Almås, H., Stubberud, D.-G. og Grønseth, R. (Red.), Klinisk sykepleie 1. (5.utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk. [Deler av kap. 10, s. 381-404]
Sykepleie ved urologiske tilstander
H. Almås og Stubberud, D.-G. (2016). I Almås, H., Stubberud, D.-G. og Grønseth, R. (Red.), Klinisk sykepleie 2. (5.utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk. [Kap. 18, s. 93-109.]
Sykepleie ved svikt i blodsirkulasjonen
Landfald, G. og Ytrehus, S. (2016) sykepleie ved svikt i blodsirkulasjonen. I Almås, H., Stubberud, D.-G. og Grønseth, R. (Red.), Klinisk sykepleie 1. (5.utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk. [Deler av kap. 8, s. 281-299.]
Veiledende verktøy
VAR, prosedyrer og kunnskapsstoff: https://www.varnett.no/portal/
Anbefalt litteratur:
Grønseth, R., & Markestad, T. (2011). Pediatri og pediatrisk sykepleie (3. utg.). Bergen: Fagbokforl.
Haugen, J.E. (2014). Akuttmedisinsk sykepleie. (3. utg.). Oslo: Gyldendal.
Helsedirektoratet. Håndbok i transfusjonsmedisin. 2. utg . IS-1669. Oslo: 2011. Hentet fra:https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/215/Handbok-i-transfusjonsmedisin-IS-1669.pdf
Tveiten, S. (2012). Sykepleie til barn : Familiesentrert sykepleie. Oslo: Gyldendal Akademisk.
(Pensumliste ajour: 2017-02-03. Gjennomgått av Biblioteket Kjeller, APA-stil. kk)