EPN-V2

SPH1020 Grunnleggende sykepleie Emneplan

Engelsk emnenavn
Basic Nursing
Omfang
18.0 stp.
Studieår
2016/2017
Emnehistorikk
  • Innledning

    Kompetanse tilsvarende bestått 1. studieår eller tilsvarende.

  • Forkunnskapskrav

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

    Kunnskap

    Studenten

    • kan se sin profesjon i en kulturell kontekst og i et samtidsperspektiv
    • kjenner til problemstillinger, prosesser, verktøy og metoder innen kulturforståelse, kommunikasjon og presentasjon. Herunder aktuelle teorier som; semiotikk, design etnografi, emosjonell design og bærekraftig design
    • har kulturell og adaptiv kunnskap

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan anvende teori og kulturforståelse i egen designprosess
    • behersker kulturell og sosial fleksibilitet i møte med andre kulturer - så vel lokale og globale som etniske.
    • kan planlegge og gjennomføre en strategisk designprosess
    • kan anvende kreativitet og innovasjon innenfor eget fagområde ved bevisst bruk av estetiske virkemidler og realisering av konsept
    • behersker relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer og kan kommunisere sitt arbeid i (2D og 3D)
    • kan reflektere rundt formidling og presentasjon og kan velge egnet kommunikasjonsmedium til en mottagergruppe
    • kan anvende ulike brukerperspektiver i analyse og utvikling av design samt relevante uttrykksformer for kommunikasjon
    • kan benytte teorier og verktøy som design etnografi, kartlegging, semiotikk og emosjonell design i utviklingen av et produkt
    • Kan reflektere rundt bærekraft i sin designprosess
    • behersker innhenting og bruk av aktuelle kilder, litteratur og annen informasjon, herunder grunnleggende referansebruk.

    Generell kompetanse

    Studenten

    • behersker å bruke ressurspersoner og samarbeide med andre profesjonsutøvere både tverrfaglig og innen egen yrkesgruppe for å fremme faglig utvikling
    • har forståelse for og kan reflektere over designerens rolle i sammenhengen mellom profesjon, næringsliv og samfunn.
    • kan navigere og interagere i et internasjonalt og flerkulturelt klassemiljø
    • har forståelse for kravet om personvern i alle sammenhenger
    • kan delta i innovative prosesser med ny teknologi ved å lære og tilpasse seg nye måter å jobbe på
    • behersker grunnleggende engelsk designfaglig terminologi og kan anvende denne i designprosessen.
  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan beskrive sykepleie- og omsorgsteori
    • kan gjøre rede for menneskets grunnleggende behov
    • kan gjøre rede for forhold som kan påvirke evnen til å dekke grunnleggende behov
    • kan gjøre rede for relevante observasjoner knyttet til menneskets grunnleggende behov
    • kan gjøre rede for sykepleieprosessen
    • kan gjøre rede for taushetsplikt og opplysningsplikt
    • kan gjengi kunnskap om sentrale forskrifter og lovverk
    • kan gjøre rede for menneskets behov for næringsstoffer, næringsstoffenes funksjoner, omsetning og betydning for helse og sykdom
    • kan gjøre rede for ulike mikroorganismer, deres betydning for helse og sykdom, samt hvordan ivareta et hygienisk miljø
    • kan gjøre rede for omsorg ved livets slutt

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan følge prinsipper for akademisk skriving i skriftlig arbeid
    • kan utføre og begrunne relevante sykepleieprosedyrer
    • kan tilpasse sykepleieprosessen til konkrete situasjoner
    • kan anvende kunnskap fra anatomi, fysiologi og biokjemi som begrunnelse for sykepleieprosedyrer
    • kan anvende sykepleieprosessen knyttet til ulike grunnleggende behov

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan engasjere seg i refleksjon over opplevelsen av å være pasient
    • kan anerkjenne sentrale prinsipper for kommunikasjon og samhandling
    • kan tar ansvar for egen læring og medansvar for medstudenters læring
    • kan engasjere seg i refleksjon over egen kommunikasjon og væremåte
    • kjenner til og reflekterer over etiske prinsipper og etiske problemstillinger i sykepleie
    • kan anvende profesjonsetiske retningslinjer
  • Innhold

    Emnet skal gi generell kulturforståelse gjennom å forholde seg til gjenstander som kulturelle uttrykk, samt se prosjektet i en kulturell kontekst og i et samfunnsperspektiv. Emnet skal gi kunnskap i og erfaring med analyse av de ulike kulturelle kontekstene som produkter inngår i og hvordan de inngår i egen designprosess.

    Emnet skal fremme kunnskaper og bevisstgjøre studenten i bruk av kommunikasjon og kulturforståelse i et konkret designprosjekt. Studenten skal lære å kommunisere gjennom semantiske virkemidler, samt gjennom verbal og visuell kommunikasjon. Studenten skal få innføring i bruk av kommunikasjonsmetoder og presentasjonsteknikker og kunne formidle et budskap til en målgruppe.

    Emnet skal også inneholde fagstoff om etnografi, kartlegging, bærekraft, utforming av presentasjonsmateriell og kommunikasjon.

    Arbeidet skal resultere i et produkt, rapport og kommunikasjonsmateriell.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Mappevurdering individuell eller i gruppe på inntil tre personer, med følgende mappekrav i prosjektrapporten:

    • Omfang på mappe; en student maks. 35 sider, gruppeoppgave to studenter maks. 40 sider, gruppeoppgave tre studenter maks. 45 sider. Vedlegg kommer i tillegg.
    • Prosessdokumentasjon i form av bilder, grafikk, tekst og andre medier, med argumentasjon for utvikling og valg.
    • Resultat fra designprosjekt.
    • Argumentasjon for valg og gjennomføring av den muntlige presentasjonen (som gjennomføres som arbeidskrav).
    • Diskusjon og analyse av hvordan/hva produktet du har laget kommuniserer, på hvilken måte og til hvem.

    Alle deleksamener i mappen må være bestått (karakter E eller bedre) for å få bestått eksamen i emnet.

    Eksamensresultat kan påklages.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurdering og eksamen

    Eksamensinnhold: LæringsutbytteneEksamensform: Skriftlig eksamen under tilsyn, individuell, 6 timerSensorordning: En intern og en ekstern sensorVurderingsuttrykk: Gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått

    Hjelpemidler til vurdering

    Ingen

    Pensumliste

    Pensum er på totalt ca. 1500 sider.

    Sykepleiefaglig pensum

    Eide, H. & Eide, T. (2007). Kommunikasjon i relasjoner: samhandling, konfliktløsning, etikk (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.[Kap. 1,3, 7 - 10]

    Karoliussen, M. (2002). Sykepleie - tradisjon og forandring: en humanøkologisk tilnærming . Oslo: Gyldendal akademisk.[Kap. 6: Samhandling.][Tilgjengelig på Fronter]

    Molven, O. (2015). Helsepersonells rettigheter og plikter. I E. K. Grov, & I. M. Holter (Red.), Grunnleggende kunnskap i klinisk sykepleie. Sykepleieboken 1 (5. utg., s. 339-359). Oslo: Akribe.[Tilgjengelig på Fronter]

    Molven, O. (2015). Pasienters og brukeres rettigheter og plikter. I E. K. Grov, & I. M. Holter (Red.),Grunnleggende kunnskap i klinisk sykepleie. Sykepleieboken 1 (5. utg., s. 70-103). Oslo: Akribe.[Tilgjengelig på Fronter]

    Norsk sykepleierforbund. (2011). Yrkesetiske retningslinjer for sykepleiere: ICNs etiske regler (rev. utg.). Hentet fra https://www.sykepleierforbundet.no/ikbViewer/Content/785285/NSF-263428-v1-YER-hefte_pdf.pdf

    Nortvedt, P. (2012). Omtanke: en innføring i sykepleiens etikk . Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap. 1-4]

    Skaug, E.-A., Nordtvedt, F., Kristoffersen, N. J. & Hjelmeland Grimsbø, G. (Red.). (2016). Grunnleggende sykepleie : B. 1 - 3 (3. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. [Boken utgis 1. august 2016. Aktuelle sider og kapitler plukkes ut etter at boken er utgitt]

    Naturvitenskaplig pensum tilhørende eksamen SPH 1020 Grunnleggende sykepleie

    Akselsen, P. E. & Elstrøm, P. (Red.). (2012). Smittevern i helsetjenesten (2. utg. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.[Kap. 1-2, 5-12, 16 og 18]

    Sortland, K. (2015). Ernæring - mer enn mat og drikke (5. utg.). Bergen: Fagbokforl.[Kap. 2-6, 8, 14]

    Tjade, T. (2013). Medisinsk mikrobiologi og infeksjonssykdommer (4. . utg.). Bergen: Fagbokforl.[Kap. 6: Mikroorganismers angrepsmekanismer][Tilgjengelig på Fronter]

    Wyller, V. B. (2014). Syk : mikrobiologi, patofysiologi, farmakologi og klinisk medisin (3. utg.). Oslo: Cappelen Damm akademisk.[Kapitel 2.6: Infeksjoner s. 84-110]

    (Pensumliste ajour: 2016-06-09 i APA 6th-stil v/bibl. Kjeller)