Programplaner og emneplaner - Student
SPH1020 Grunnleggende sykepleie Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Basic Nursing
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i sykepleie
- Omfang
- 18.0 stp.
- Studieår
- 2016/2017
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Hensikten med emnet er at studenten skal tilegne seg en grunnleggende forståelse av sykepleiefaget. Emnet omfatter grunnleggende behov, sykepleieprosessen og ulike sykepleieprosedyrer. Videre inngår sykepleiens faglige og vitenskapelige grunnlag, etiske teorier og sentrale prinsipper og verdier i sykepleien, samt kommunikasjon og samhandling. I tillegg omfatter emnet de naturvitenskapelige temaene ernæring, mikrobiologi og hygiene.
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan beskrive sykepleie- og omsorgsteori
- kan gjøre rede for menneskets grunnleggende behov
- kan gjøre rede for forhold som kan påvirke evnen til å dekke grunnleggende behov
- kan gjøre rede for relevante observasjoner knyttet til menneskets grunnleggende behov
- kan gjøre rede for sykepleieprosessen
- kan gjøre rede for taushetsplikt og opplysningsplikt
- kan gjengi kunnskap om sentrale forskrifter og lovverk
- kan gjøre rede for menneskets behov for næringsstoffer, næringsstoffenes funksjoner, omsetning og betydning for helse og sykdom
- kan gjøre rede for ulike mikroorganismer, deres betydning for helse og sykdom, samt hvordan ivareta et hygienisk miljø
- kan gjøre rede for omsorg ved livets slutt
Ferdigheter
Studenten
- kan følge prinsipper for akademisk skriving i skriftlig arbeid
- kan utføre og begrunne relevante sykepleieprosedyrer
- kan tilpasse sykepleieprosessen til konkrete situasjoner
- kan anvende kunnskap fra anatomi, fysiologi og biokjemi som begrunnelse for sykepleieprosedyrer
- kan anvende sykepleieprosessen knyttet til ulike grunnleggende behov
Generell kompetanse
Studenten
- kan engasjere seg i refleksjon over opplevelsen av å være pasient
- kan anerkjenne sentrale prinsipper for kommunikasjon og samhandling
- kan tar ansvar for egen læring og medansvar for medstudenters læring
- kan engasjere seg i refleksjon over egen kommunikasjon og væremåte
- kjenner til og reflekterer over etiske prinsipper og etiske problemstillinger i sykepleie
- kan anvende profesjonsetiske retningslinjer
Innhold
Innholdet i emnet er relatert til læringsutbyttene og blir ytterligere konkretisert undervisningsplanen.
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, gruppearbeid, oppgaveskriving, skriftlig og muntlig refleksjon, seminar, rollespill, ferdighetstrening i øvingspost, introduksjonspraksis og selvstudium.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Individuell oppgave knyttet til kommunikasjon og samhandling, ca. 1500 ord
- Deltakelse i 4 gruppesamlinger og 4 seminarer
- Skriftlig oppgave i gruppe (2-5 studenter) knyttet til sykepleieprosessen, ca. 1500 ord
- Introduksjonspraksis, ca. 4 dager
- Refleksjonsnotat fra introduksjonspraksis, ca. 1000 ord
Vurdering og eksamen
Eksamensinnhold: LæringsutbytteneEksamensform: Skriftlig eksamen under tilsyn, individuell, 6 timerSensorordning: En intern og en ekstern sensorVurderingsuttrykk: Gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått
Hjelpemidler til vurdering
Ingen
Pensumliste
Pensum er på totalt ca. 1500 sider.
Sykepleiefaglig pensum
Eide, H. & Eide, T. (2007). Kommunikasjon i relasjoner: samhandling, konfliktløsning, etikk (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.[Kap. 1,3, 7 - 10]
Karoliussen, M. (2002). Sykepleie - tradisjon og forandring: en humanøkologisk tilnærming . Oslo: Gyldendal akademisk.[Kap. 6: Samhandling.][Tilgjengelig på Fronter]
Molven, O. (2015). Helsepersonells rettigheter og plikter. I E. K. Grov, & I. M. Holter (Red.), Grunnleggende kunnskap i klinisk sykepleie. Sykepleieboken 1 (5. utg., s. 339-359). Oslo: Akribe.[Tilgjengelig på Fronter]
Molven, O. (2015). Pasienters og brukeres rettigheter og plikter. I E. K. Grov, & I. M. Holter (Red.),Grunnleggende kunnskap i klinisk sykepleie. Sykepleieboken 1 (5. utg., s. 70-103). Oslo: Akribe.[Tilgjengelig på Fronter]
Norsk sykepleierforbund. (2011). Yrkesetiske retningslinjer for sykepleiere: ICNs etiske regler (rev. utg.). Hentet fra https://www.sykepleierforbundet.no/ikbViewer/Content/785285/NSF-263428-v1-YER-hefte_pdf.pdf
Nortvedt, P. (2012). Omtanke: en innføring i sykepleiens etikk . Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap. 1-4]
Skaug, E.-A., Nordtvedt, F., Kristoffersen, N. J. & Hjelmeland Grimsbø, G. (Red.). (2016). Grunnleggende sykepleie : B. 1 - 3 (3. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. [Boken utgis 1. august 2016. Aktuelle sider og kapitler plukkes ut etter at boken er utgitt]
Naturvitenskaplig pensum tilhørende eksamen SPH 1020 Grunnleggende sykepleie
Akselsen, P. E. & Elstrøm, P. (Red.). (2012). Smittevern i helsetjenesten (2. utg. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.[Kap. 1-2, 5-12, 16 og 18]
Sortland, K. (2015). Ernæring - mer enn mat og drikke (5. utg.). Bergen: Fagbokforl.[Kap. 2-6, 8, 14]
Tjade, T. (2013). Medisinsk mikrobiologi og infeksjonssykdommer (4. . utg.). Bergen: Fagbokforl.[Kap. 6: Mikroorganismers angrepsmekanismer][Tilgjengelig på Fronter]
Wyller, V. B. (2014). Syk : mikrobiologi, patofysiologi, farmakologi og klinisk medisin (3. utg.). Oslo: Cappelen Damm akademisk.[Kapitel 2.6: Infeksjoner s. 84-110]
(Pensumliste ajour: 2016-06-09 i APA 6th-stil v/bibl. Kjeller)